Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste keer echt brouwen

Gestart door Poar Neemn, 18-11-2013 16:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Poar Neemn

Hallo medebrouwers,

Zaterdag voor twee terug was het dan eindelijk zover...na weken lang verschillende materialen bij elkaar te hebben gesprokkeld konden we van start met ons eerste eigen gebrouwen biertje.
Omdat dit de eerste keer voor ons was, buiten de blikbieren om, hebben we gekozen voor een compleet pakket van Brouwland. Onze keuze is het pakket Gabriel geworden.
Volgens het schema moesten we starten met 22 liter maischwater en deze later na spoelen met 2 liter spoelwater.
Nadat we het gehele maischschema hadden gevolg hebben onze filter geplaatst (waar we best trots op zijn:).
We hebben heel rustig gefilterd en af en toe wat water toegevoegd totdat de mooie constante stroom ophield...
Elkaar afvragend of het filter verstopt zat bleek als snel dat we er alles uit hadden gefilterd.
In onze emmer zat nog maar 19 liter wort.
Toen hebben we besloten om nog maar eens spoelwater te gaan koken en vervolgens hebben dit rustig de maischpan ingegoten om door te filteren.
We zijn uiteindelijk maar gestopt met filteren toen we 23 liter wort hadden.  Nu heb ik wel een paar vragen:
- Hebben we er goed aan gedaan om na het droogvallen van de bostel nog extra spoelwater toe te voegen?
- Wat is jullie ervaringen met de brouwschemas? Kan het kloppen dat ze te weinig spoelwater vermelden?

.......Dus uiteindelijk hadden we 23 liter wort over. Na het legen van de maischpan hebben we dit weer in de pan overgeschonken en aan de kook gebracht...ging trouwens prima op het fornuis :)
Na het koken hebben we het soortelijk gewicht gemeten. Het soortelijk gewicht kwam uiteindelijk uit op 1082, en niet de 1092 die stond vermeld in het schema.
De temperatuur lag toen net iets boven de 25gr. Nu las ik dat ik het soortelijk gewicht gemeten moet worden bij een temperatuur van 20 graden... Klopt dat? Heeft dit consequenties voor wat wij hebben gemeten?
Afgelopen zaterdag hebben we wederom een meting gedaan en een SG gemeten van 1030... Verloopt de vergisting goed?

Omdat plaatjes natuurlijk veel meer zegt dan wat tekst heb ik ook wat foto's gemaakt. Zie hieronder hoe ons brouwdagje verlopen is...

We kijken uit naar jullie tips op- en aanmerkingen!!

#Maiswater in de pan. pH met melkzuur teruggebracht naar 5.5

#Schrootresultaat... is dit goed? of mag het fijner/grover?

#Schrootopstelling...ja je moet toch een beetje creatief zijn...:)

#Maischen

#Tijdens het maischen de platenkoeler in elkaar aan het zetten...

#De opstelling

#Filteren

#Monstername van het gefilterde wort

#Spoelwater toevoegen

#Emmer wort

#Voor de hond...

#Ons RVS hevelfilter

#Lekker fijn met een grote doorlaat

#Wort koken

#Om het hevelfilter hebben we alsnog een neteldoek gedaan voor het filteren van het wort... dit leek ons beter.

#Na het filteren... meer kregen we er met het hevelen niet uit

#Het koelen liep perfect!

#Het eind SG is uitgekomen op 1082... we hadden 1092 verwacht conform het schema

Na een week wachten zit het SG op 1030...

Oscar

Citaat van: Poar Neemn op 18-11-2013  16:43 u#Tijdens het maischen de platenkoeler in elkaar aan het zetten...

Wow, een beetje overkill aan buizen en bochtjes. Dat kan kleiner en handiger... :brouwen:

Poar Neemn

Citaat van: Oscar op 18-11-2013  16:48 uhttp://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24248.msg370194.html#msg370194 :brouwen:

Ja klopt inderdaad. Echter pasten de geka koppelingen niet direct op de platenkoeler waardoor we inventiever moesten zijn ::)

CrUeLtYY

Kun je niet dmv Gardena koppelingen (3/4" voor F2 en F4, 1/2" voor F1 en F3) de boel aansluiten?

Robert1968

Als je 22+2 = 24 liter aan totaal water verbruikt, verlies je zo'n 3-4 liter met de bostel en circa 3-4 l door koken. Je zou dan circa 16-18 liter wort over moeten houden. Als je extra water toevoegt, is het logisch dat je SG lager uitkomst dan volgens recept.
SG 1030 is aan de hoge kant, wacht nog minimaal 1 week (SG trouwens ook bij kamertemperatuur meten).

De meeste pH-meters hebben geen pH-correctie. Ook de pH dus bij kamertemperatuur meten en niet direct in de warme wort. Is trouwens ook niet al te best voor de electrode.

RobinB

Citaat van: Robert de Boer op 18-11-2013  20:24 uDe meeste pH-meters hebben geen pH-correctie.
Hihihi! ;D

On-topic:
Filter je je maisch nu door de platenkoeler heen?
Dat lijkt me niet gewenst ivm deeltjes uit de maisch die dan in de platenkoeler kunnen vastlopen.

visserkevis

Citaat van: RobinB op 18-11-2013  21:16 uFilter je je maisch nu door de platenkoeler heen?
Dat lijkt me niet gewenst ivm deeltjes uit de maisch die dan in de platenkoeler kunnen vastlopen.

Volgens mij niet. Ik zie het filter in de droge bostel staan op een foto, en de platenkoeler zie ik pas tevoorschijn komen bij het hopfilteren.

Mooi filter! Lijkt verdacht veel op die van mij, haha. Ik heb zelfs dezelfde pan en platenkoeler :)
Leuk idee van die doek om het filter bij hopfilteren. Was het echt nodig? Mijn ervaring is dat wanneer je alleen hop pellets gebruikt het filter niet dichtslaat, maar bij gebruik van veel bloemen wel die neiging heeft.

Het ziet er verder allemaal goed voorbereid uit!
Was het een leuke dag?

Poar Neemn

Citaat van: CrUeLtYY op 18-11-2013  19:57 uKun je niet dmv Gardena koppelingen (3/4" voor F2 en F4, 1/2" voor F1 en F3) de boel aansluiten?

Ik had gelezen dat de gardena koppelingen slecht tegen hoge temperaturen kunnen en dat ze dan beginnen te lekken. Vandaar de keuze voor deze geka koppelingen met nbr pakkingen die tegen 100 graden kunnen

Poar Neemn

Citaat van: visserkevis op 18-11-2013  22:38 uVolgens mij niet. Ik zie het filter in de droge bostel staan op een foto, en de platenkoeler zie ik pas tevoorschijn komen bij het hopfilteren.

Mooi filter! Lijkt verdacht veel op die van mij, haha. Ik heb zelfs dezelfde pan en platenkoeler :)
Leuk idee van die doek om het filter bij hopfilteren. Was het echt nodig? Mijn ervaring is dat wanneer je alleen hop pellets gebruikt het filter niet dichtslaat, maar bij gebruik van veel bloemen wel die neiging heeft.

Het ziet er verder allemaal goed voorbereid uit!
Was het een leuke dag?

Hallo. Nee we filter zeker niet na het maischen door de koeler heen. Dit gebeurt inderdaad op het einde tijdens het hopfilteren waarna het direct door de koeler heen gaat.
Hahaha ja dat filter lijkt inderdaad heel veel op die van jou... Maar dat klopt ook wel omdat ik die van jou als voorbeeld heb genomen. Ik kon via via wat rvs filter regelen en zo is dat ontstaan.
Ik moet zeggen, alhoewel ik geen andere filters ken, dat dit ding super werkt. Het stroom er super snel door heen zonder stukjes of ander fijn spul.

Het was een leuke dag. Je bent er wel ff mee bezig zeg... En dan ook nog zo lang wachten tot je kunt proeven :D

ciesvandekwis

Je hebt wel véél verlies na het hopfilteren. Zonde. Je gaatjes van hevelfilter zouden eigenlijk onderaan ipv bovenaan moeten zitten, anders zuigt die je ketel niet mooi leeg.
Het overschot aan wort kan je overigens door een zeef kappen, even opkoken en heet in bokalen gieten (zo vol mogelijk). Heb je gebruiksklaar wort om starters mee te maken. De troep zakt dan op de bodem, voorzichtig afgieten bij het gist opkweken.
Mss ook eens nadenken om een refractometer te kopen:
http://www.ebay.com/bhp/brix-refractometer

Ik spoel meestal tot de laatste wort 1015 is (dus een hoop meer spoelwater gebruiken), verhoogt je rendement.

Poar Neemn

Citaat van: ciesvandekwis op 19-11-2013  14:36 uJe hebt wel véél verlies na het hopfilteren. Zonde. Je gaatjes van hevelfilter zouden eigenlijk onderaan ipv bovenaan moeten zitten, anders zuigt die je ketel niet mooi leeg.
Het overschot aan wort kan je overigens door een zeef kappen, even opkoken en heet in bokalen gieten (zo vol mogelijk). Heb je gebruiksklaar wort om starters mee te maken. De troep zakt dan op de bodem, voorzichtig afgieten bij het gist opkweken.
Mss ook eens nadenken om een refractometer te kopen:
http://www.ebay.com/bhp/brix-refractometer

Ik spoel meestal tot de laatste wort 1015 is (dus een hoop meer spoelwater gebruiken), verhoogt je rendement.

Bedankt voor je reactie. Even terugkomend op het filter: De aanzuigbuis zit ± 5 mm boven de bodem van het filter. De foto geeft een iets vertekend beeld.
Wat betreft het maken van starters is een volgende stap voor mij... hier heb ik mij nog niet zo in verdiept.
Je zegt dat je meestal door spoelt tot SG 1015.
Ik kan me alleen indenken dat je dat continu het SG moet meten... volgens mij is dit met die hydrometer heel lastig te doen klopt dat?
Maar als je doorspoelt tot 1015 kan het toch ook zijn dat je gehele batch een lager begin SG krijgt?
Dus wat mij is overkomen? De bedoeling was 1092 alleen ik ben uiteindelijk op 1082 uitgekomen.
Had ik dit moeten corrigeren met meer suiker? Of langer koken?

Poar Neemn

Hallo allen,

Inmiddels ben ik drie weken verder.
Het SG is van 1082 gezakt naar 1020.
Het brouwsel heeft dus inmiddels drie weken in het gistvat gezeten echter wil het SG niet verder zakken dan 1020.
Moet ik het nu overhevelen in een schoon vat of kan het nu direct gebotteld worden.

Ik weet niet zo goed wat nu verstandiger is. Wellicht kan iemand me op weg helpen.

Alvast bedankt,

ciesvandekwis

Dan zit je aan zo'n 75% vergistingsgraad. Welke gist heb je gebruikt? Ik vermoed die korrelgist van Brewferm Top?
Je kan altijd nog proberen om met je emmer wat te walsen, en hem wat warmer te zetten.

Over die spoelkwestie: ik meet niet constant, maar spoel in 3-4 delen, elke afloop meet ik even met de refractometer. Je kan gerust spoelen tot 1010 om het maximum uit je bostel te halen. Of je kan spoelen tot je het beoogde volume in je kookketel hebt. Of je kan spoelen tot je je beoogde SG in je kookketel hebt.
Veel wegen naar Rome dus.
Heeft allemaal te maken met je rendement. Bij mij is dat met de introductie van een roerwerk een stuk naar boven gegaan.

Jeukstaardt

Als je SG langere tijd achtereen (2,3 dagen) stabiel blijft en er ook geen of zeer weinig waterslotactiviteit is kun je in principe gaan bottelen.
Je zou eventueel nog kunnen lageren, maar als er helemaal geen nagisting meer is zou ik dat niet doen.

Ronald_

Citaat van: Jeukstaardt op 12-12-2013  12:35 uJe zou eventueel nog kunnen lageren, maar als er helemaal geen nagisting meer is zou ik dat niet doen.

Krijg je wel helderder bier van!

Jeukstaardt

Citaat van: Ronald_ op 12-12-2013  16:25 uKrijg je wel helderder bier van!

Zeker waar. Ik zou het niet doen ivm oxidatierisico als er helemaal geen CO2 meer geproduceerd wordt om eventuele kopruimte in een emmer of mandfles op te vullen.
Maar je krijgt er inderdaad wel helder bier van :)

Poar Neemn

Bedankt voor jullie reacties allemaal.

Ik ga het van het weekend in de flessen doen, volgens mij kan dat geen kwaad nu ik jullie reactie lees. Ik was er bang voor dat de flessen misschien zouden springen als we dit met een SG van 1020 in de fles zouden doen, maar aangezien alles is uit gegist is zal dit wel meevallen lijkt me... toch?

Bedankt.

Nozem

Hoeveel tijd had je nodig om met die platenkoeler 23 liter wort terug te koelen tot 20°C? Ik heb vandaag een vergelijkbare koeler gekocht en ben dus wel benieuwd.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.