Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Reinigen van houten vat?

Gestart door Brouwter, 28-10-2013 12:17 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwter

Brouwmarkt zegt:

CiteerOntsmetten/in gebruiknemen van een nieuw vat: Vul het vat met een oplossing van 10 g wijnsteenzuur/liter water en laat 4 à 5 dagen staan. Nadien ledigen, goed laten uitdruppen en ontsmetten met een zwavelwiek. Onmiddellijk vullen met wijn (zachtjes vullen). Nieuwe vaten geven veel tannines af. Laat de wijn niet te lang op het vat rijpen en controleer regelmatig de smaakevolutie!
    In gebruiknemen van een gebruikt vat: Reinig het vat grondig met watervrije soda (1 kg soda op 10 liter heet water) en gebruik indien mogelijk een borstel of ketting om de binnenwand te schuren. Spoel daarna grondig 3 x  na met zuiver water. Vul de ton met een oplossing van 10 g wijnsteenzuur/liter water en laat gedurende 2 à 3 dagen trekken. Laat leeglopen en goed uitdruppen en ontsmet door verbranding van een zwavelwiek (1/4de wiek/100 liter).
    Een leeg vat bewaren: Houten vaten zijn eigenlijk niet bedoeld om leeg te bewaren! Moet het toch eens, laat dan nooit droesem of een restje wijn in het houten vat liggen! Na overheveling altijd dadelijk spoelen met zuiver water. Laat het vat daarna een dag uitdruppen en verbrand een zwavelwiek (1/4de zwavelwiek per 100 liter inhoud). Dicht het vat goed af met een houten of siliconen stop en bewaar op een vochtige en koele plaats (70% vochtigheid, 12 à 17°C). Iedere 3 maanden opnieuw een stukje zwavelwiek verbranden.

Mij lijkt het wat overdreven. Ik wil een lambiek brouwen in het (nieuwe) houten vat, dus ik ben niet zo bang voor brettjes en zo. Ik heb het nu gevuld met water om het houten vat waterdicht te krijgen, en de losse houtsnippers/stof er uit te krijgen. Hebben julie en hoe hebben jullie je (nieuwe) houten vat gereinigd? En heb je het vervolgens gebruikt voor een brettbier of een ander bier?

Wit Knien

Ik heb zelf geen ervaring met het reinigen van houten vaten voor het gebruik met levensmiddelen, echter kan ik me voorstellen dat alleen water gebruiken niet afdoende is. In het hout heb je allerlei spul zitten zoals tannines waarvan ik niet helemaal overtuigd ben dat je die met water alleen eruit krijgt. Het risico wat je loopt in mijn ogen is verkleuring van het bier en het uitlekken van stoffen die van invloed op smaak zijn zoals de eerdergenoemde tannines. Hierdoor zou je een wat stroevere smaakbeleving kunnen krijgen, overigens verdwijnt dit effect in de loop van de tijd (in ieder geval bij wijn).

Oscar

Voor een nieuw vat:

Een paar keer spoelen/vullen met heet water om eventuele stoffen uit te spoelen, vaten zijn meestal gebrand van binnen. Daarna inderdaad vullen met water tot deze waterdicht is. Daarna kan er meteen lambiek in. :)

Het volgende jaar hoef je het vat alleen schoon te spoelen met heet water... :brouwen:

orangeloo

Ik heb wel gemerkt dat het eerste jaar (bij een nieuw vat) erg veel tannines in de lambiek komen.
De tweede keer dat ik het vat gebruik, wederom voor een lambiek, is deze al een stuk zachter van smaak.

Dus als iemand een goede tip heeft om deze sterke smaak te verminderen voor er voor de eerst keer een lambiek in gaat...
Want nu beschouw ik de eerste lambiek uit mijn vat als mislukt. Nu 22 maanden oud, en verwacht niet dat deze scherpe smaak er nog uit gaat.

Oscar

Citaat van: orangeloo op 28-10-2013  17:57 uWant nu beschouw ik de eerste lambiek uit mijn vat als mislukt. Nu 22 maanden oud, en verwacht niet dat deze scherpe smaak er nog uit gaat.

Geduld, over 4 jaar is ie wel te drinken... :biersmile:

De-Geert

Citaat van: orangeloo op 28-10-2013  17:57 uDus als iemand een goede tip heeft om deze sterke smaak te verminderen voor er voor de eerst keer een lambiek in gaat...
Steken.

Een nieuw vat is iets om voorzichtig mee te zijn.

seed7

Citaat van: orangeloo op 28-10-2013  17:57 uDus als iemand een goede tip heeft om deze sterke smaak te verminderen voor er voor de eerst keer een lambiek in gaat...

Spoelen met warm water en vaak verversen. Er was dacht ik nog iets anders, maar moet dat opzoeken en weet zo niet meer waar ik het vond. Engelse brouwers wilden vroeger ook geen tanine smaak aan hun bier en gebruikten ook geen coating aan de binnenkant. Zij hadden een methode om die smaak er uit te krijgen. Misschien dat Martyn Cornell het heeft beschreven.

Kom ik op terug.

Ingo

Sander00

Het topic is al gedateerd maar bij deze een vraag.

Ik heb een eiken vaatje aangeschaft om te gaan experimenteren met lambiek.
Nu wil ik graag de ergste tannines verwijderen om te voorkomen dat er een te grote houtsmaak aan komt in de eerste batch.
Ik heb de volgende methode gevonden op internet en daarom dacht ik zelf deze af te vullen met water en twee maanden te laten staan en weg te gooien.

Citaat: "Afvullen met  kaliummetabisulfiet en citroenzuur. De verhouding is 2 g Kmeta en 1 g citroenzuur per liter water. Bewaar dit dan in het vat tot je klaar bent om te legen en te vullen met bier. "
Bron: http://www.milkthefunk.com/wiki/Foeder

PS. Wat betreft de houtsmaak en om discussie te voorkomen :-) . Ik weet dat sommige mensen gewoon vullen en verwachten dat de houtsmaak zal afnemen.
Mijn ervaring is dat een houtsmaak zeer langzaam (nauwelijks) afneemt met de tijd. Mijn ervaring is een zelf gebrouwen bier waar houtsnippers aan toegevoegd zijn.
De houtsmaak was eigenlijk te sterk en zelfs na 1,5 jaar is dit nauwelijks afgenomen. 

EvdBroek

Citaat van: Sander00 op 27-10-2020  10:14 uHet topic is al gedateerd maar bij deze een vraag.

Ik heb een eiken vaatje aangeschaft om te gaan experimenteren met lambiek.
Nu wil ik graag de ergste tannines verwijderen om te voorkomen dat er een te grote houtsmaak aan komt in de eerste batch.
Ik heb de volgende methode gevonden op internet en daarom dacht ik zelf deze af te vullen met water en twee maanden te laten staan en weg te gooien.

Citaat: "Afvullen met  kaliummetabisulfiet en citroenzuur. De verhouding is 2 g Kmeta en 1 g citroenzuur per liter water. Bewaar dit dan in het vat tot je klaar bent om te legen en te vullen met bier. "
Bron: http://www.milkthefunk.com/wiki/Foeder

PS. Wat betreft de houtsmaak en om discussie te voorkomen :-) . Ik weet dat sommige mensen gewoon vullen en verwachten dat de houtsmaak zal afnemen.
Mijn ervaring is dat een houtsmaak zeer langzaam (nauwelijks) afneemt met de tijd. Mijn ervaring is een zelf gebrouwen bier waar houtsnippers aan toegevoegd zijn.
De houtsmaak was eigenlijk te sterk en zelfs na 1,5 jaar is dit nauwelijks afgenomen.

Ik heb het vat gewoon verschillende keren vol laten lopen met (heet) water. Dat moest ook want het vat werd niet snel waterdicht. Om deze manier verlies je ook al veel houtsmaak. Ik zou dus eerst kijken of je het vat goed dicht krijgt.

Nobock

Ik denk dat je goed de instructie van Braumarkt kunt gebruiken. Dus met soda spoelen, dan komt er veel rotzooi los en dan spoelen met zuur en schoon water. Ik heb ooit een aantal vaatjes in Hongarije gekocht en die Hongaarse kuiper gaf hetzelfde advies. Met heet water gaat dat allemaal het best.  Nieuwe vaten kunnen behoorlijk lek zijn en dus doe het het beste op een plek die nat mag worden. Veel vaten doen er een week over om lekvrij te worden en sommige worden nooit lekvrij. Lekkende vaten kunnen ook vlekken maken die niet makkelijk weg gaan! Grote vaten hebben een betere verhouding tussen hout en inhoud. Alle vaten raken houtsmaak kwijt bij gebruik. Let op dat je geen vaten van Europees eiken koopt. Die europese eik doet er lang over dat hout kwijt te raken. De meeste vaten zijn overigens Amerikaans eiken. Ik vul zelf trouwens als Oscar met een paar keer spoelen en dan vullen en wachten tot hij dicht zit. Ondertussen steeds bijvullen met water tot het vloeistofniveau niet meer wegzakt.

Je kunt ook een wijntje fabriceren met een wijnpakket en dat opleuken tot een sherry met rozenbottels (nu de tijd). Dat een jaartje laten staan. Dan heb je lekker een gebruikt sherryvat waar het ergste hout af is. En met wat mazzel is die sherry nog drinkbaar ook. Bij wijnmaken ook het zuur in de gaten houden en als je hem een beetje zoetig weet te houden drinkt hij ook bij minder succes nog weg. En anders maak je er een paar zwervers bij het station blij mee.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.