Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gestopte gisting?

Gestart door DrNizeGuy, 06-04-2005 16:47 u

Vorige topic - Volgende topic

DrNizeGuy

Ik heb vorige week donderdag weer eens gebrouwen dmv zo'n Brewferm pakket, gezien mij de ervaring en de materialen om "echt" bier te brouwen nog ontbreekt (maar ben wel van plan dit te gaan doen!!).
Ik had al eens eerder zo'n pakket gedaan en dat is toen goed gegaan.

Door veel te lezen en te zoeken op dit geweldige forum  kwam ik erachter dat het gist wat bij het pakket zit niet zo goed blijkt te zijn, dus heb ik deze keer Safale S-04 gist gebruikt.
De eerste 3 dagen stond er een dikke schuimlaag en vlokken op het bier, maar na de derde dag was dit over. Ook viel mij op dat er weinig tot geen verschil in het niveau van het waterslot zat.
Tijdens het gisten heb ik twee keer per dag geroerd (dit stond op de brief die erbij zat, dat zou goed zijn voor de gisting) totdat de gisting stopte. Daarna heb ik niet meer geroerd. De emmer zat voor de rest van de tijd goed dicht.
Nu staat mijn bier al 3 dagen precies op een SG van 1020 en zit er haast geen koolzuur in het bier. De SG zou naar 1010 moeten.

Is het verstandig om het bier nog even te laten staan, of kan ik het gaan overhevelen in flesjes, met de hoop dat er dan nog het een en ander gebeurt?

Hopmans

Pffoe!

Lastig.
Nog maar 10 punten te gaan, en dan stoppen. Dat is balen.
Wat was het begin SG?

1.misschien beluchten en gistvoeding toevoegen. Maar waarschijnlijk heb je geen beluchtingssetje.
2.Overhevelen en weer schudden.
3.Een beetje superwijngist toevoegen.
4.Als begin SG > 1055 was, gewoon maar gaan bottelen. Dan maar iets zoeter bier.
5.Als begin SG > 1050 was, gewoon maar gaan bottelen met minder suiker in de flesjes.
6.Kat uit de boom kijken (Maar ik ben bang dat de kat dan blijft zitten).

Iemand anders nog suggesties?

Pas op trouwens met roeren hoor.
Dit geeft aanzienlijke besmettingsrisico's met zich mee.
Het roerdertje moet wel sterriel zijn.

Temperatuur moet in het vervolg ook niet te veel wisselen (temperatuurschok).

Wat voor pakket was het (puur voor de interesse)? Blik, poeder of mout?

Groetjes,

Hoppie

MO

Ik zou overhevelen naar je lagervat, drie dagen is meestal genoeg voor volledige vergisting. Je kunt ook bottelen, ik denk dat de vergisting wel klaar is. 1020 is een mooi zoet bier, kan heel goed smaken. Verstandig dat je een Safale hebt gebruikt. Dat roeren is inderdaad onverstandig, dan heb je veel te grote kans op infectie. Als je wilt mengen kun je het afgesloten vat een beetje optillen en schudden.

DrNizeGuy

Wat ik gebruikt heb was de Brewferm Pils, dus zo'n blik stroop. De begin SG was trouwens 1043. 
Wat betreft de kans op besmetting tijdens het roeren: ik heb mijn roer stok gewoon in mijn emmer laten staan dus dat moet geen probleem zijn denk ik.
De temperatuur is in mijn systeem kast (waar het vat staat) vrij constant: 23,6 ºC. om precies te zijn. Lijkt me mooi temperatuurtje.

Bedankt alvast voor de snelle reacties, morgenavond ga ik denk ik maar bottelen en dan afwachten wat het wordt!

MO

He wat grappig, je hebt iets heel origineels gedaan. Het pakket was bedoeld voor pils. Pils wordt gebrouwen met een ondergist bij een vergistingstemperatuur van ca 10 grC. Safale is een ale gist, en ale betekent bovengistend bier. Je hebt dus een pils gebrouwen met een bovengistende gist bij bovengistende temperaturen.

Is je roerstok van hout of plastic. Op hout groeien bacterien en schimmels beter dan op plastic.

DrNizeGuy

In het "boekje" wat bij het pakket zit staat dat ik het gewoon bij 25 ºC weg moet zetten, dus dan zou het gist wat bij het pakket zit ook een bovengist zijn.
Dit zou dan betekenen dat ze pakketten met een verkeerd gist soort verkopen!

Maakt dit verder nog wat uit of heeft het nu nog een speciale behandeling nodig?

Mijn stokkie is trouwens van plastic.

Hopmans

CiteerDit zou dan betekenen dat ze pakketten met een verkeerd gist soort verkopen!

Klopt Nice Guy  ;)

Deze blikken worden altijd met bovengist verkocht.
Deze gist gaat bijna altijd goed.
Maar ik meen dat er van Brewferm ook ondergist wordt verkocht.
Misschien wel een leuk experimentje.
1 brouwen met boven, en daarna 1 met ondergist.

Groetjes,

Hoppie

DrNizeGuy

Het maakt dus in principe niet uit of je onder- of bovengist gebruikt?

Herman

Qua smaak en werking wel. Ondergist dien je bij voorkeur te gebruiken bij ca 8-12 graden, hoger krijg je ongewenste bijsmaakjes. Bovengist gist in het algemeen niet bij te lage temperaturen (beter boven de 18C blijven en onder de ca 25C). Qua smaak zit er een wereld van verschil tussen de ene en de andere gist, maar op de lange duur vlakken gistsmaakjes meestal wel weer wat uit. Maar onder- vs bovengist is (normaal gesproken) een wereld van verschil.

Hopmans

Een ondergist kan wat meer soorten suikers vergisten als een bovengist.
Dit maakt een bovengist meestal wat zoeter.

:degroeten:

Adrie

Nou Hoppie, we hebben het dan over suikers die in lage concentraties in wort voorkomen. Ik betwijfel of je het wel of niet vergisten van deze suikers wel kan proeven.

Hopmans

Tja,
Het zal inderdaad niet veel zijn.
mijn blondie smaakt naar pils, maar wel ietsje zoeter en minder zwavelig.
Dat kan ook aan de 10% Munich liggen natuurlijk.
Misschien toch eens een keertje de proef op de som nemen.
Een keer wort maken, en in twee emmers laten vergisten met
in de ene emmer onder, en in de andere emmer bovengist van hetzelfde merk.
Maar dat zal nog wel een tijdje op zich laten wachten.

Jacques

Ik raad  Dr Nize Guy aan om zeker nog niet te bottelen!  :rundum: :rundum: :rundum:

Lager het bier nog een tijdje. Komende van 1043 is 1020 echt te hoog. Het schijnbare vergistingspercentage bedraagt slechts 53%!

Vaak wil een gestopte vergisting nog aan de gan nadat je het bier hebt overgeheveld. Het bier krijgt dan wel lucht en er vindt een goede vermenging plaats van gist en jongbier. Door de beweging ontwijkt er koolzuur. Dat is prima want koolzuur remt de vergisting. Het schudden met een gistvat is dan ook een probaat middel om de vergisting te helpen.
Verder kan het geen kwaad een klein beetje gistvoedingszouten toe te voegen aan het bier.

DrNizeGuy

Daar is u net op tijd mee, want ik wilde zojuist de flesjes vullen!
Ik zal het dan nog een overhevelen in een ander vat en het laten staan.
Gistvoeding e.d. eb ik niet in huis.

Hopmans

Yep,

Combinatie optie 1 + 2 dus.

DrNizeGuy

:duimop:
Moet ik dan ook het bezinksel mee hevelen of alleen het "schone" bier?

Jacques

Een klein beetje bezinkel mee overhevelen kan gaan kwaad. Als het bier kraakhelder bevat het weinig zwevende gist.

Vergelijkbare Topics (7)

9721

Gestart door BuBS

Reacties: 15
Gelezen: 5876

32317

Reacties: 2
Gelezen: 1279

25873

Reacties: 14
Gelezen: 5623

23310

Reacties: 45
Gelezen: 14446

42680

Reacties: 6
Gelezen: 1069

21337

Reacties: 14
Gelezen: 3805

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.