Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Farmhouse IPA

Gestart door ale-x, 14-08-2013 23:51 u

Vorige topic - Volgende topic

ale-x

Er staat nu een saison te vergisten met belleSaison. en ik wil de deze gist (koek) graag gaan hergebruiken voor een farmhouse IPA.
Ik wil een stevige Amerikaanse IPA gaan brouwen. Maar zit nog een beetje te stoeien met de balans alcohol/bitterheid. Het is de bedoeling er een stevige jongen van te maken. En dat moet ook geen probleem zijn omdat deze gist bijna alle suikers omzet in alc. waardoor je dan weer weinig body overhoud. Wat weer invloed heeft op de bitterheidsbalans. Het mag best een extreem bier worden, maar wel een om van te houden...

Wat zouden jullie doen? Wat vinden jullie ervan?

Ik heb op dit moment dit bedacht:

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept                     : Golden Boyz Farmhouse IPA
Biertype                  : Saison
Aantal liters             : 35
Gewenst begin SG          : 1065 (7,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 75.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater         : 40.02 liter
Maischdikte               : 3.00 l/kg
Spoelwater                : 11.52 liter
Kooktijd                  : 75 minuten
Berekende kleur           : 26 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 75 EBU (Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pale ale mout (Golden promise52.6 %)        5000 gr        5 EBC                                                                                     
Carapils (W)                 10.5 %         1000 gr        2 EBC                                                                   
Viennamout                   21.1 %         2000 gr        6 EBC                                                                 
Crystal malt                 5.3 %          500 gr         130 EBC                                                                 
Kristalsuiker                10.5 %         1000 gr        0 EBC                                                                   

Massa hop--------------------------------------------------------------
Cascade            7.0 %     20 gr          30 Min.        11 EBU                                                                 
Cascade            7.0 %     20 gr          15 Min.        7 EBU                                                                 
Cascade            7.0 %     40 gr          5 Min.         5 EBU                                                                 
Willamette         6.0 %     20 gr          15 Min.        6 EBU                                                                     
El Dorado           16.0 %    15 gr          75 Min.        25 EBU                                                                   
El Dorado             16.0 %    20 gr          30 Min.        24 EBU                                                                   

Kruiden----------------------------------------------------------------
Sinaasappelschillen                         5 gr           10 Min.                                                                 

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : Belle Saison
Gist toegevoegd als       : Giststarter

maischschema-------------------------------------------------------------
maischschema naam           : Algemeen Maischschema
Stap 1 : 64°C      45 Min.      3.00 l/kg
Stap 2 : 72°C      20 Min.      3.00 l/kg
Stap 3 : 78°C      10 Min.      3.00 l/kg

tomcoolnl

Hoi ale-x,

Beetje late reactie, maar je recept wekt mijn interesse.

Heb je hem gebrouwen? Ik ben iets soortgelijks van plan, en stoei een beetje met welke hop goed combineert met deze gist. Hoe heeft 'ie gesmaakt?
En daarnaast, is je doel bereikt? Was de combi van de gist met de alcohol goed bevallen?
Ik heb niet zo lang geleden een bier gemaakt met deze gist die uiteindelijk 10,4% ABV bleek te hebben. Dus met de alcoholtolerantie zit het wel goed.

Benieuwd naar je reactie,

Groet, Tom

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.