Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nieuwe korrelgist voor hergisting?

Gestart door Simonk, 27-01-2013 15:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Simonk

Ik vroeg me af hoe ik concreet te werk zou moeten gaan om een goede hergisting op fles te garanderen. Ik zit nu aan mijn achtste brouwsel en de eerst zeven waren goed hergist zonder verse gist toe te voegen bij bottelen (na 1 week hoofdgisting en 3 weken nagisting). Bij mijn achtste brouwsel is er wel iets heel erg fout gelopen maar ik heb geen idee wat. Het bier is al zowat vier weken op de fles maar nog steeds is er weinig koolzuur aanwezig. Bovendien smaakt het heel onaangenaam (nat karton, wat zou wijzen op oxidatie? - de flesjes zijn mijns inziens goed afgesloten door de kroonkurken). Dit bier smaakte lekker bij bottelen maar was ook heel helder, waardoor ik vermoed dat er nog te weinig (actieve) gist aanwezig was? Nu sta ik met nog een nieuw brouwsel dat al ongeveer vijf-zes weken aan het hergisten (lageren) is op 16 graden.

Vandaar twee concrete vragen aan de experts :-):

1. Iemand een idee wat er fout kan gegaan zijn bij brouwsel acht?

2. Hoe ga ik het best te werk met korrelgist om verse gist toe te voegen bij het bottelen? Hoeveel? Gewoon droog strooien?

Alvast bedankt om me op weg te helpen!

heijligers

Wat was het recept van het bier dat niet wil hergisten op fles?

Ik heb alleen ooit bij 11,zoveel % quadrupels bottelgist nodig gehad. De eerste keer na enkele maanden hergisten in oplossing per flesje toegevoegd. De tweede keer uit voorzorg de korrels in water toegevoegd aan het bottelvat.

Jacques

Wat voor soort gist heb je gebruikt? Was dat een ondergist? Dat laatste vermoed ik gelet op de temperatuur waarbij je het bier laat hergisten (16 ºC).
Als je een bovengist gebruikt hebt kun je het bier beter wat warmer wegzetten. Regelmatig de flessen hun kop schudden kan ook helpen.

Kijk ook eens bij de tag hergisting op fles.

Simonk

Bedankt voor de doorverwijzingen, ik heb veel bijgeleerd.
Toch nog een praktisch vraagje: hoe zou ik tewerk gaan als ik nieuwe korrelgist wil toevoegen voor hergisting op fles? Als ik die gist in mijn bottelvat (ongeveer 20 l bier) strooi, zal die bovendrijven en dus niet in alle flesjes aanwezig zijn. Ik zou ook kunnen een klein beetje (hoeveel?) gist in elk flesje doen, maar dat lijkt me een heel werkje? Heeft iemand hier ervaring mee en tips hoe ik deze verse korrelgist optimaal kan toevoegen? Hoe weet je hoeveel gist je moet/mag toevoegen?

Bedankt voor de praktische tips!

Jacques

Verse (korrel)gist toevoegen is feitelijk nooit nodig op voorwaarde dat je het bier niet veel langer dan 3 weken laat staan na de hoofdgisting.

Als je wel per se korrelgist wil toevoegen kun je deze het beste eerst hydrateren. Goed roeren en een heel klein beetje toevoegen aan het bier. Vervolgens weer voorzichtig de gist door het bier roeren. Je hebt maar heel weinig gist nodig voor een goede hergisting. Een overmaat aan gist in de fles kan tot smaakafwijkingen en een verminderde schuimhoudbaarheid leiden.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.