Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

RVS dompelkoeler van bierkoeler

Gestart door 12345, 05-12-2012 16:39 u

Vorige topic - Volgende topic

12345

Vervolg van deze draad op het prikbord
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,21590.new.html#new

Ik heb mij de raad van Jacques ter harte genomen en naar Ad Merx in Drunen getogen. De spiralen die hij had waren alle lang en dun (in diameter van de wikkeling) maar daar wist hij raad op: een dubbele spiraal horizontaal gebruikt. Ach, en waarom niet?

Alleen wezen de aansluitingen nu de verkeerde kant op en dat heeft mijn smid opgelost door de uitkomende pijpjes met de acetyleenbrander roodgloeiend te stoken en ze dan te verbuigen. De aansluitingen wijzen nu mooi naar boven. Het is niet zo mooi als ze het in de fabriek kunnen maar het voldoet goed.

Maar nu lagen de aansluitpunten nog in de ketel (weliswaar boven het wort) en dat wil ik niet want stel dat er een slang of koppeling losschiet of lekt: water in je bier!!!
Dus heeft Ad er liefdevol twee verlengbuisjes opgezet met een mooie hoek buiten de ketel naar beneden.

Nu kwam het punt van de positionering. De spiralen moeten zo hoog mogelijk staan (want daar is het wort het heetst) maar mogen niet boven het oppervlak uitkomen na koken en krimpen.

Daarvoor heb ik 2 RVS haken gemaakt aan de ene kant. Je moet ze over de pijpjes wringen, dan vallen ze er niet vanaf als je de koeler in de ketel plaatst. Aan de andere kant de pijpjes in zadels op een plaatje geklemd zodat het hele spul een beetje een geheel vormt en aan de achterkant van dat plaatje een derde haak die om de keteldeksel valt.

Het kunststof plaatje wordt nog vervangen door RVS.

Lorejas

RobinB

Die koppeling van de koeler, is dat 5/8" flare?

12345

Citaat van: RobinB op 05-12-2012  17:01 uDie koppeling van de koeler, is dat 5/8" flare?

Sorry Robin, geen flauw idee. De pijpjes zijn 8,5 inwendig en 9,5 uitwendig. De onderste twee koppelingen zaten al aan het ding. Kan ook 3/8" zijn?  Het eindigde met een conus (mannelijk) waar dan weer een contraconus (vrouwelijk) op paste die een rubber ring in de conus had. De verlengkoppelingen heeft Ad zelf gemaakt van een bestaande wartelmoer en de pijp heeft hij een waaiervormig uiteinde gegeven. Daar zit een nylonring tussen. Zo kreeg hij een vrouwelijke conus die weer paste op de mannelijke conus die er al zat.

RobinB

Citaat van: 12345 op 05-12-2012  17:04 uHet eindigde met een conus (mannelijk) waar dan weer een contraconus (vrouwelijk) op paste die een rubber ring in de conus had. De verlengkoppelingen heeft Ad zelf gemaakt van een bestaande wartelmoer en de pijp heeft hij een waaiervormig uiteinde gegeven. Daar zit een nylonring tussen. Zo kreeg hij een vrouwelijke conus die weer paste op de mannelijke conus die er al zat.

Klinkt goed, zou je de maten misschien kunnen opvragen bij Ad?
En de kosten?
Zoek ook zoiets. ;)

12345

Ik denk dat je hem beter zelf even kunt bellen:
Ad Merkx 0620434529 uit Drunen
Stond in de andere draad waar ik bovenaan naar verwijs.

12345

Het hele ding heeft mij (compleet met slangen, nippels en zadels) 90 Euro gekost.

12345

Nog vergeten te vermelden:

de spiralen zijn samen ruim 15 meter lang en hebben in totaal 50 wikkelingen (uitwendige diameter 100), de buis is 8,5 inwendig en 9,5 uitwendig. Dit geeft een forse weerstand, vooral door al die wikkelingen. Ergens is dat gunstig, want het koelwater is geheid turbulent en dat neemt beter de warmte op dan een laminaire stroming. Het ding is dus behoorlijk efficiƫnt. Maar je kunt er geen siliconenslangen opzetten want die bollen vlak voor de koeler vervaarlijk op, net als een aneurisma. Stevige tuinslang gebruiken en goed vastzetten.

RobinB

Mja, hoe weet hij wat ik bedoel als ik naar jouw koeler probeer te verwijzen?
Van jouw koeler weet hij alles en jij hebt al contact met hem gehad. :)

ballegojer

Heren, misschien nog een tip:
http://www.tapclean.nl/index.php?action=article&aid=11388&group_id=10000148&lang=NL

Deze messing gardena koppelingen van de zeldzame maat 5/8 passen op de dikke draad van de koelspiralen, zo heb ik ze aangesloten op mijn bronpomp. Pakking is inclusief.

Met de verlengbuisjes is wel beter maar dat komt vanzelf nog eens.

Erick

Hey, da's precies wat ik zoek en betaalbaar...
Schroef je die er zonder probleem zo op?

ballegojer

Op de dikkere draad wel ja, als je zoals op de foto's in deze thread nog die dunnere draad erboven hebt zitten zul je die eerst weg moeten halen. Ik had dat niet en kon ze er zo op draaien en meteen dicht.
Reeds twee keer mee gebrouwen zonder problemen.

Erick

OK, zaag ik die er eerst af, dank voor de tip.  :groots:

EBC

Mooi gemaakt, dat gaat zeker werken.

Hoe haal je het afgekoelde wort nu uit deze ketel? Er lijkt geen kraan aan te zitten.

Probeer deze shop nog eens: www.chicompany.net. Ik heb daar ook zojuist besteld. Ze hanteren redelijke shipping prijzen naar Nederland.

12345

Jazeker, hoor Jasper, er zit een kraan in die ketel maar die heb ik verwijderd omdat anders de foto's onduidelijk werden. Aan de binnenkant van die kraan zit nog een korffilter dat tamelijk grof is, maar omdat ik met bloemen werk, werken die als eiwitfilter. Gaat goed. Laat ik over een paar weken nog wel eens zien.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8965.msg307459.html#msg307459

colson frank

Vergelijkbare Topics (7)

13581

Reacties: 49
Gelezen: 14735

14-10-2009 09:44 u
door oranjeboombiertje
44786

Reacties: 43
Gelezen: 2588

30456

Reacties: 10
Gelezen: 4069

325

Reacties: 10
Gelezen: 5716

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.