Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste brouwsel gaat goed?

Gestart door maddog_rvo, 05-10-2012 10:00 u

Vorige topic - Volgende topic

maddog_rvo

Gisteren ook mijn eerste brouwsel begonnen, een tarwebiertje van Brewferm.

Ik heb een gedeelte van de cursus hier gevolgd om tot het resultaat te komen.

Mijn brouwerij:

Biertje met zonder suiker en gist:

Waterslot gister avond rond 20:00, toen kwam de eerste activiteit (vat ging dicht om 14:00)

En zo zag het er vanochtend uit, gaat dat wel goed, ik dacht dat ik genoeg ruimte zou hebben (15ltr bier op 25ltr vat):

Kan ik nu het beste het waterslot gewoon laten zitten of even snel schoonmaken, opnieuw vullen en terugplaatsen?

heijligers

Dan is de vergisting erg hard gegaan.
Heb je de gist gebruikt die bij het blik zat?
Op welke temperatuur heeft je vat gestaan?

Gerb

Het gaat wel hard, maar bij een gist die veel schuim genereert, kan dit voorkomen. Maak het waterslot goed schoon en wacht zeker nog een paar dagen voordat je het vat opent. Een optie is om een blow-off slang te monteren. Dat is een slang die op het waterslot past en die met het uiteinde in een pot met water borrelt. Op die manier kan je redelijk makkelijk het schuim opvangen.

maddog_rvo

Citaat van: heijligers op 05-10-2012  10:05 uDan is de vergisting erg hard gegaan.
Heb je de gist gebruikt die bij het blik zat?
Op welke temperatuur heeft je vat gestaan?

Temperatuur was / is zo`n 20 graden (vannacht afgekoeld naar 18) en nu weer zo`n 20 graden, gist is inderdaad van het pakket zelf en ik heb nergens afgeweken van het recept, wel in een keer de suiker erbij en de gist erbij op het moment dat het bier was afgekoeld naar 20 graden

Overigens was het schuim er niet echt uitgekomen, de deksel is zelf schoon gebleven, heb nu het waterslot weer schoongemaakt en teruggeplaatst met schoon water

Overigens ben ik van plan een klimaatkast te gaan maken dmv een oude koelkast, 2 gloeilampen en een eigengemaakte thermostaat. Nou heb ik daar een vraagje over, volgens mij mag de koelkast compressor niet te vaak aan en uit, als je de temperatuur bijv. insteld op 20 graden, dan is het toch prima dat ik de regeling zo maak dat ie de koeling inschakel bij 20.5 graden en afschakel bij 19.5 en andersom voor de verwarming? Dit om te voorkomen dat ik de hele boel continu schakel

JanEric

Ik ben net zo'n beginner als jij, en heb nu een klimaatkast in elkaar geknutseld, waarin nu 20 liter stout staat te blubben (muntons).
Je kunt inderdaad een halve graad boven/onder de 20 instellen, maar wat ook belangrijk is is de parameter F3, waarin je de tijd instelt voordat de koeling begint.
Om de koelkast niet steeds aan/uit te zien gaan heb ik die op 5 minuten staan, en F2 op 0,3 graden.
Bij mij gaat die koelkast overigens hooguit een keer in het uur aan.

maddog_rvo

Citaat van: JanEric op 05-10-2012  12:47 uIk ben net zo'n beginner als jij, en heb nu een klimaatkast in elkaar geknutseld, waarin nu 20 liter stout staat te blubben (muntons).
Je kunt inderdaad een halve graad boven/onder de 20 instellen, maar wat ook belangrijk is is de parameter F3, waarin je de tijd instelt voordat de koeling begint.
Om de koelkast niet steeds aan/uit te zien gaan heb ik die op 5 minuten staan, en F2 op 0,3 graden.
Bij mij gaat die koelkast overigens hooguit een keer in het uur aan.

Ahh ok jij hebt gewoon een vaste minimum tijd van "aan" ingesteld?  Of lees ik het nu verkeerd en moet de temperatuur minimaal 5 minuten te hoog zijn voor die aan gaat?

JanEric

ik heb zo'n chinese STC-1000 voor de duidelijkheid. Die heb ik zo ingesteld dat als de temperatuur 0,3 graden boven de ingestelde temperatuur wordt, dan springt na 5 minuten de koeling aan.
Die koeling gaat dan weer uit als de gewenste temperatuur bereikt is.
Het is niet zo dat ik de koeling slechts 5 minuten aan laat staan. Dat kun je met dat apparaatje ook niet instellen volgens mij.

maddog_rvo

Citaat van: JanEric op 05-10-2012  13:05 uik heb zo'n chinese STC-1000 voor de duidelijkheid. Die heb ik zo ingesteld dat als de temperatuur 0,3 graden boven de ingestelde temperatuur wordt, dan springt na 5 minuten de koeling aan.
Die koeling gaat dan weer uit als de gewenste temperatuur bereikt is.
Het is niet zo dat ik de koeling slechts 5 minuten aan laat staan. Dat kun je met dat apparaatje ook niet instellen volgens mij.

Ahh ok, ik ben van plan dit met een micro controller te doen, bluetooth eraan en instelbaar en uitleesbaar via de computer te maken, maar zoek wat basis parameters voor die instellingen (wil ten slotte niet meteen een koelkast slopen :)). Misschien kan ik er dan meteen wat sensors bijmaken om bijv. te zien wanneer het waterslot stopt

Van de andere kant, dat Chinese geval is zeker niet duur zeg...  (zag hem voor $25)

Henielma

Misschien is Tcontrol met Tcontrol-IO dan ook wel iets voor jou. Dan kan je met een PC of stand-alone je vergisting sturen en meten en via internet volgen.

Maar zelf iets bedenken en bouwen is natuurlijk ook leuk.

maddog_rvo

Citaat van: Henielma op 05-10-2012  21:45 uMisschien is Tcontrol met Tcontrol-IO dan ook wel iets voor jou. Dan kan je met een PC of stand-alone je vergisting sturen en meten en via internet volgen.

Maar zelf iets bedenken en bouwen is natuurlijk ook leuk.

Electronica is ook een hobby van me, dus vandaar dat ik op dat idee kwam  ^-^

maddog_rvo

Nou las ik ergens op het forum dat je voor dextrose 20% extra moet nemen ten opzichte van het recept, klopt dat?
Als dat zo is, zit ik nu met een slap biertje want ik heb de normale 750 g gepakt, kan ik dat nu (2 dagen later) alsnog toevoegen?

Vergelijkbare Topics (7)

25945

Reacties: 20
Gelezen: 8126

3281

Reacties: 9
Gelezen: 4428

24294

Reacties: 17
Gelezen: 8081

22540

Reacties: 3
Gelezen: 1725

42183

Reacties: 5
Gelezen: 1054

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.