Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gisting mislukt - Wie kijkt mee?

Gestart door HansZ, 26-08-2012 22:45 u

Vorige topic - Volgende topic

HansZ

Hallo hobbybrouwers,

Graag zou ik jullie vragen om wat hulp bij mijn eerste stappen als moutbrouwer. Toch even wat anders dan het brouwen met een Brewferm-blik merk ik nu :) Ik heb een eerste poging gewaagd met een moutpakket van Brewferm.

- Het eerste probleem dat ik tegenkwam waren de eiwitten die ik niet gemakkelijk kon filteren voordat ik mijn brouwsel door de platenkoeler stuurde. Hier had ik met Brewferm-blikken geen last van. Hoe pakken jullie dit aan?

- Het tweede probleem bleek de gisting. Ik heb een pakje Wyeast direct ingebracht bij 12 liter wort. Pakket werd geleverd met korrelgist, maar ik ben geen fan van de zure smaak die dit gist geeft. Helaas hebt ik de start-SG niet gemeten... Dom, dom, dom :) Na 24 was er nog niets gebeurd en rook mijn wort niet fris meer. Ik heb een foto bijgesloten, en zou heel graag weten wat jullie tips hierover zijn. Ik heb deze wort toevertrouwd aan de riolering en zal volgende week een nieuwe poging wagen. Ik hoop dat jullie voor die tijd wat hulp kunnen bieden.

Het ging trouwens om het volgende brouwpakket: http://www.Brouwmarkt.nl/Brewferm-moutpakket-beaverale-voor-liter-p-1100.html

Herman

Volgens mij zie ik daar eiwitten. Heb je het wort/jong bier geproefd? Voor hetzelfde geld was het nog wel ok?

Filteren kan met een filter gemaakt van flexibele waterleiding, zoek op dit forum maar es op Javal. Hopbloemen gebruiken als filter boven je hevel is ook een goede manier van filteren. Whirlpoolen is weer een andere manier.

Jacques

Hallo Hans,

Welkom in de echte brouwwereld!

Brouwen me mout is inderdaad wat anders dan brouwen met blikken. Als je werkt met blikken werk je met een halfproduct. Dat heeft zijn voor- en nadelen. Nadeel is dat je niet zo veel invloed kunt uitoefenen op de kwaliteit van het wort. Voordeel is dat bepaalde lastige zaken al door de producent van het blik zijn uitgevoerd.

Normaal verwijder je de eiwitten die gevormd worden tijdens het koken tegelijk met de hop. Vandaar mijn vraag: hoe heb je de hop verwijderd?

Dat de vergisting nog niet begonnen is komt waarschijnlijk omdat je te weinig actieve gist hebt toegevoegd aan het wort. Heb je het pak vooraf laten opbollen? Is het pak koud bewaard toen het pak eenmaal bol stond?

Had je de cursus moutbrouwen al gelezen?

HansZ

Ik heb het niet geproefd. Zoals gezegd wel een beetje een muffe lucht. Daarnaast totaal geen activiteit van de gist.

Ik zal deze week eens inlezen hoe ik met die eiwitten moet omgaan. Heb wat reacties gelezen van mensen die met kaasdoek neteldoek aan de slag zijn gegaan. Misschien is dat nog een idee.

Gelukkig heb ik een tweede pakket liggen. Helaas wel met dat gist van Brewferm.

Hans

Jacques

Citaat van: HansZ op 26-08-2012  23:05 uGelukkig heb ik een tweede pakket liggen. Helaas wel met dat gist van Brewferm.

Welke gist zit bij het pakket? Ik heb begrepen dat niet bij alle pakketten dezelfde gist wordt gevoegd.

Overigens geeft de Brewferm Top geen zure bieren, hooguit hebben de bieren meer esters dan je met andere gisten krijgt.
Gedroogde gist is bij alle leveranciers te koop. De keuze is groot. Ook met gedroogde gist kun je uitstekende bieren brouwen.

HansZ

Beste Jacques,

Dank voor de link. Nu zie ik dat ik de eerste spoeling keurig heb gedaan (na maischen). Ik zie echter ook dat ik de tweede filtering onvoldoende heb uitgevoerd. Deze zou ik dus met een filterdoek kunnen doen in de filteremmer. Of zou dit nog door de bostel kunnen?

Gist had ik wel geruime tijd uit de koeling gehaald en stuk 'gesmackt'. Bolling was echter minimaal. Volgende week maar eens kijken of dat ook beter wil gaan. Dank voor de hulp tot nu toe. En van de fouten leren we dan maar :)

Jacques

Citaat van: HansZ op 26-08-2012  23:12 uDank voor de link. Nu zie ik dat ik de eerste spoeling keurig heb gedaan (na maischen). Ik zie echter ook dat ik de tweede filtering onvoldoende heb uitgevoerd. Deze zou ik dus met een filterdoek kunnen doen in de filteremmer. Of zou dit nog door de bostel kunnen?

Filterdoeken worden tegenwoordig niet zo veel meer gebruikt. Deze kunnen makkelijk dichtslibben. Een mogelijkheid die goed werkt is het javal-filter maar er zijn meer oplossingen. Kijk ook eens bij de tag filteren beslag/wort

hansm

Als beginnend moutbrouwer is het misschien verstandiger het eerst bij korrelgist te houden. Er zijn al genoeg dingen uit te proberen en te verbeteren, gistingsproblemen wil je daar even niet bijhebben. Bovendien moet je vloeibare gist eigenlijk altijd opkweken (de opgebolde verpakking zo toevoegen geldt eigenlijk alleen maar voor heel vese smackpacks)

Als je niet van Brewfermgist houdt, kan je iets anders proberen, bijvoorbeeld Fermentis of Danstar. Is ook nog eens veel goedkoper dan Wyeast ;)

HansZ

Het meegeleverde gist is een Top Gist van Brewferm. Ik wilde dit zelf niet gebruiken omdat ik niet enthousiast werd van de smaak die dit heeft opgeleverd bij eerdere brouwsels (blikken). Hoewel natuurlijk niet zeker is dat het gist de 'dader' was.

Ik heb de doos echter niet in de koelkast bewaard, terwijl de pakjes gist dit wel aanraden. Misschien handig om wat verser gist te kopen.

Kleine_Schriek

Er is echt niets mis met de korrelgisten die je kunt kopen.

Als je bij VdKooy je gist bestelt, hoef je ook geen verzendkosten te betalen. Danstar heeft hele mooie gisten vind ik zelf. De Nottingham is een prachtige Engelse Ale gist. De Fermentis gisten zijn ook heel mooi. Zelf gebruik heel veel de S04 korrel (Engelse Ale) en de US05 (hele neutrale gist). Maar de S33 is ook best een leuk gistje en niet duur.
Wel in de koelkast bewaren de gisten. 

Je kunt ook je batch opsplitsen in 2 vergistingsemmers en in elke emmer een andere gist doen. Weet je gelijk wat het verschil is tussen de gisten.

Wel de gisten zo gecontroleerd mogelijk vergisten. Daar is heel veel over geschreven al hier op het forum. Het minste wat je kunt doen is een plek zoeken in huis waar het 18 graden is. Bij die temperatuur wil de gist best starten en kan het niet te heet worden omdat de omgeving koel is. Als je namelijk vergist op 23 graden in de huiskamer, loopt de temperatuur in je gistvat best op tot 28 graden en dan smaakt je bier vreselijk (lijm-achtig, chemisch).

Succes met het volgende brouwsel!

zilver_brouwer

Zo te zien heb je 12 liter in een redelijk grote emmer zitten, ziet er uit als zo een uit een startpakket van 30+ liter.
Als je dan de gist met nog maar een minimale bolling er hebt ingegooid verbaast het me niet dat er na 24 uur nog niks gebeurd
in je waterslot. Er moet eerst nog ook genoeg druk opbouwen in de emmer om lucht door je waterslot te duwen.
Volgens mij had je het beste nog een dag of 2 kunnen wachten, toch jammer om zo snel al gelijk 12 liter wort weg te kiepen.

HansZ

Na de tips (waarvoor hartelijk dank!!!) van vorige week ben ik aan de slag gegaan met een filter. Uiteraard op basis van de instructies op het forum :) Volgens mij heb ik uiteindelijk een bazooka-filter gemaakt. Er is dus geen binnenleiding ingebouwd in de lus. Voor een starter leek me dit wel even mooi genoeg. Ik heb het filter direct aangesloten op mijn platenkoeler. Morgen staat een brouwdag gepland. Mochten jullie nog opbouwende kritiek hebben, dan is dat meer dan welkom. Hopelijk maak ik dan morgen mijn eerste geslaagde moutbrouwsel!

harry

Een kogelafsluiter in de leiding zou erg handig zijn. Dan kun je deze dichtzetten nadat je de hete wort hebt aangezogen en zo rustig de juiste aansluitingen maken. Je kan dan ook de snelheid van de stroming regelen. En heel rustig de eerste 1 of 2 liter niet via de koeler laten lopen zodat het filterbed zich kan installeren en je wort helder is. Dit voorkomt een hoop grovere delen die achterblijven in je koeler met gevaar voor toekomstige verontreinigingen.

Jacques

Zo'n filter heb ik ook een aantal jaren gebruikt. Nadeel vond ik dat na verloop van tijd het filter niet meer vlak op de bodem wou liggen. Een lager rendement was het gevolg, want zodra het filter lucht aanzuigt stopt de hevelwerking.

RobW

Citaat van: Jacques op 01-09-2012  17:11 uZo'n filter heb ik ook een aantal jaren gebruikt. Nadeel vond ik dat na verloop van tijd het filter niet meer vlak op de bodem wou liggen. Een lager rendement was het gevolg, want zodra het filter lucht aanzuigt stopt de hevelwerking.

Ik gebruik ook zo'n filter. Maar vanwege bovenstaande heb ik het ingekort tot een cm of 7. In plaats van het t stuk een knie gemonteerd en zodanig dat het stukje rvs kous in de rand van de bodem terecht komt. Na het koken wacht ik even totdat de hop op de bodem gezakt is en ga ik hevelen/koelen. Aan het einde even de pan voorzichtig scheef zetten en het meeste is er toch elke keer wel uit.

HansZ

Inderdaad ben ik een litertje kwijt geraakt bij het filteren. Wel een mooi helder wort met een start-SG van circa 1057. Op jullie aanraden ook maar gebruik gemaakt van korrelgist. Ik ben heel benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen. Eigenlijk jammer dat het gistvat de eerste dagen dicht moet blijven :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.