Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verbetering werkwijze moutextract, goed recept?

Gestart door tommyboy, 14-06-2012 00:47 u

Vorige topic - Volgende topic

tommyboy

Hallo,
Wij hebben volgend biertje proberen brouwen met moutextracten:

Aantal Liter wort: 9 l
moutextract light 8 EBC 1 kg
moutextract amber 18 EBC 1 kg
Brewboddy: 0,500 kg
Hop brewers Gold 0,100 kg
Cara mout:0,100 kg
kristalsuiker 1 kg

We hebben eerst de 9 l water aan de kook gebracht waarna we vervolgens de moutextracten toevoegden.
Daarna hebben we 60 gram hop toegevoegd, en 1 kg kristalsuiker en gedurende 1 uur laten koken.
De laatste 10 min voegden we onze overige 40 g hop toe samen met de brewbody en de geschrote cara mout.
Dit geheel lieten we even afkoelen maar bij gebrek aan wortkoeler hebben we het hete wort meteen vermengd met 12 l lauw water om
de temperatuur snel te laten afkoelen. Na afkoeling de gist toegevoegd.
Ons begin SG was 1068 na 9dagen overgeheveld, en na 14 dagen uiteindelijke SG van 1009 bereikt.
Dit bier hebben we gebotteld met 10 gram suiker per liter.

Het was onze eerste keer dat we met deze extracten werkten na het blikbrouwen. Ik moet zeggen dat het toch fijn was te zien dat we stapje per stapje dichter bij het echte brouwen komen. De eerste indruk van het bier was niet slecht, maar een beetje flauw van smaak. We zouden op dit recept willen verder bouwen, maar eens experimenteren met kruiden of andere hoppen, citrussmaak?
Hebben jullie opbouwende kritiek die ons wat kunnen helpen zowel met de manier waarop we het doen als met welke ingrediënten we gebruiken? Is dit een goed recept? En zouden we eventueel de recepten vanop deze site die gemaakt zijn voor mout ook kunnen omzetten in recept met moutextracten.Graag hadden we een blond biertje gemaakt van rond de 8 graden, smaken als Duvel, Karmeliet, La Chouffe, Affligem vinden we erg lekker.
Hopelijk kunnen jullie ons nog wat tips geven.
mvg Tom

Jacques

Als je de smaak wat minder flauw wilt maken kun je:
- wat meer hop gebruiken;
- een andere gist gebruiken (welke gist heb je gebruikt?)
- een beetje caramout of een andere speciaal mout malen en die gedurende 30 minuten bij 65 tot 68 ºC in een zakje in de pan hangen.

Met kruiden moet je oppassen, die overheersen snel in een brouwsel.

ciesvandekwis

Ik zou inderdaad beginnen met je gedeelte geschrote mout te maishen ipv te koken (anders dood je de enzymen die zetmeel in suikers omzetten), zal je bier al wat sterker maken.
Geen idee of het daarna laten meekoken van die draf kwaad kan?

tommyboy

ok bedankt,
en kunnen wij de recepten vanop deze site ook toepassen met onze moutextracten of gaat dit niet?

Gerb

Het omrekenen van mout naar moutextract is altijd erg lastig. Je kunt eens kijken op Amerikaanse sites, daar wordt over het algemeen meer met extract gebrouwen. Kijk eens op: http://www.brew-monkey.com/recipes/recipes.php

Om een bier meer karakter te geven, denk ik dat je met een andere gist een goede eerste stap maakt.

tommyboy

Ik denk dat we de saftbrew s33 gebruikt hebben. Welke gist raden jullie aan voor het maken van een tripel?

RobinB

S33 is wel een aardige korrel, T58 doet het ook niet gek in een tripel.

Wil je een Wyeast, dan vind ik de abbey I (1214) wel een goede, hoewel de trappist high gravity (3787) ook niet slecht is.

hobbybob

Citaat van: Gerb op 15-06-2012  17:16 uHet omrekenen van mout naar moutextract is altijd erg lastig. Je kunt eens kijken op Amerikaanse sites, daar wordt over het algemeen meer met extract gebrouwen. Kijk eens op: http://www.brew-monkey.com/recipes/recipes.php

Om een bier meer karakter te geven, denk ik dat je met een andere gist een goede eerste stap maakt.

In BrouwVisie kun je ook extraxt selecteren ipv mout wordt het al iets simpeler.

RobinB

Ja, maar dan kloppen de berekeningen (met de huidige moutdatabase) niet.

Zo klopt het wel:
Ten eerste moet je de extracten aanpassen in de database door het potentieel extract op 100% te zetten
Daarna moet je je brouwzaalrendement in het veld "basis" van je recept ook op 100% zetten.
Dan kan je prima moutextract brouwsels maken met BrouwVisie! :)

Oscar is hiervan op de hoogte, misschien komt hij nog met een moutdatabase-update?

tommyboy

Handig programma hoor!

Dus als ik het goed begrijp, ga ik gewoon bij recepten naar de tripel.
Dan zie ik hier de ingredienten staan.
Vervolgens ga ik naar mijn eigen brouwsel dat ik wil maken, voer bij basis het rendement tot 100procent, en ga vervolgens naar mout, selecteer de mouten van het ingredient van de tripel en is het dan de STORTING die ik ook op 100 procent moet zetten?
Zoja, zou ik dan de hoeveelheden kunnen aflezen, en moet ik dan het maischschema volgen zoals op het recept vermeld staat?

tommyboy

Ah neen das ook waar, van de ingredienten die ik toevoeg van het recept, heb ik geen moutextracten.
Mag ik deze dan gewoon vervangen door moutextract licht en amber?

hobbybob

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam recepttest
Kenmerk
Brouwdatum18-6-2012
Biertype
Aantal liters20
Gewenst begin SG1070 (7,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement100,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater24,0 liter
Maischdikte0,0 l/kg
Maischwater0,0 liter
Spoelwater24,0 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur44 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid51 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Moutextract licht60,0 %2688 gr8 EBC
Moutextract amber10,0 %448 gr18 EBC
Moutextract donker30,0 %1344 gr57 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Cascade7,0 %60 gr60 minuten45 EBU
Saaz (CZ)6,0 %20 gr10 minuten5 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1388 Belgian Strong Ale
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Gerb

Er bestaat ook nog zoiets als het weken van mout (Steeping in het Engels). Hiermee kun je naast de moutextracten (niet-enzymatische) mout gebruiken om andere smaken toe te voegen.

tommyboy

Dankuwel voor jullie reacties.
Die brouwvissie geeft wel wat mogelijkheden zo te zien.
Maar net zoals het recept hierboven vermeld merk ik dat er per 20l zo een 5000g
Moutextract gebruikt word terwijl ik maar 2000g gebruikt heb
bij het brouwen van mijn vorig bier naar he recept van een vriend.
Ik moet dus duidelijk veel meer toevoegen?

RobinB

Citaat van: tommyboy op 17-06-2012  16:07 uVervolgens ga ik naar mijn eigen brouwsel dat ik wil maken, voer bij basis het rendement tot 100procent
klopt!

Citeeren ga vervolgens naar mout, selecteer de mouten van het ingrediënt van de tripel en is het dan de STORTING die ik ook op 100 procent moet zetten?
Neen!
:)

Je moet eerst de moutdatabase in en het potentieel extract van de moutextracten (poeder) op 100% zetten.
Vervolgens kan je er een recept mee maken.

Daarvoor gebruik je bijna alleen lichte moutextract ipv de basismouten.
De caramouten en gebrande mouten (choco, zwart, enz) kan je grof malen en dan "steepen". Dat is een soort van thee trekken in bijv een hopzakje (fijnmazig).

tommyboy

Dankjewel Robin,

Mits wat prutsen kom ik nu toch stilaan wat in het programma!
Ik neem meestal het sjabloon van blond en pas dit dan aan met moutextracten.

Ik had nog een laatste vraagje: Is het normaal dat er ongeveer een 4.5 kg moutextract per brouwsel van 20 - 25 l wordt gebruikt?
Want stel dat ik het recept gewoon overneem via die sjablonen en ik wijzig gewoon mijn hoeveelheden naar max 3 kg moutextract, doet
dit dan zoveel aan de smaak als je de juiste verhoudingen gebruikt? Want ik maakte ons vorig bier met slechts 3 kg of is het gebruikelijker
dat we de aangegeven 4.5 kg gebruiken?

hobbybob

Hangt van het gewenste SG af en het aantal liters hoeveel extract je in je brouwsel gebruikt.

In mijn voorbeeld heb je een start SG van 1070

Dus eerst biertype kiezen + gewenste start SG en dan gewenste hoeveelheid daarna de mout extracten de hoeveelheden worden nu door BrouwVisie wel aangegeven.

RobinB

Citaat van: hobbybob op 20-06-2012  10:55 udan gewenste hoeveelheid daarna de mout extracten de hoeveelheden worden nu door BrouwVisie wel aangegeven.
Dan moet je dus wel eerst de bovenstaande aanpassingen doorvoeren, anders krijg je verkeerde getallen.
Citaat van: tommyboy op 20-06-2012  09:53 uIs het normaal dat er ongeveer een 4.5kg moutextract per brouwsel van 20-25l wordt gebruikt?

Een SG van 1070 komt ruwweg overeen met 17,5 Plato.
20 x 0,175 = 3,5
Je zal dus iets van 3,5 kg extract nodig hebben.

Voor een exactere benadering van BrouwVisie zou je misschien ook nog je moutverlies op 0 kunnen zetten?
Ik weet namelijk niet of BrouwVisie dat ook meeneemt voor de waterberekening bij extract.
Het verschil tussen 4,5 kg en 3,5 kg kan ik hiermee niet verklaren, lijkt me dat je toch nog de moutdatabase in moet? ;)
(en kan niks doorrekenen met mijn versie momenteel, laptop is stuk).

Vergelijkbare Topics (7)

36528

Gestart door Kokkebil

Reacties: 3
Gelezen: 1678

17193

Gestart door Thomas91

Reacties: 4
Gelezen: 2624

35304

Gelezen: 1749

45261

Gelezen: 727

30762

Gestart door leendejo

Reacties: 3
Gelezen: 2007

28921

Reacties: 17
Gelezen: 5917

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.