Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

"Hellup" heb iemand met ervaring nodig

Gestart door ikk, 28-04-2012 16:59 u

Vorige topic - Volgende topic

ikk

hallo,

Ik ben bezig mijn eerste brouwsel te bottelen een tripel 9 liter.
Alles wat schoon moet is schoon, flesjes staan klaar om gevuld te worden.
Brouwemmer staat net iets hoger.
Hevelslang erin gedaan, doet i ut niet ???
Door de informatie op dit forum krijg ik het idee dat mijn hevelslang te kort is.
Heb een 30 liter emmer en een standaard kant en klaar hevelslang met droesemkop.
Ik woon net iets te ver van de winkels om voor sluiting tijd een langere hevel te scoren.
Heb geen tuinslang die ik waardig genoeg vind om in mijn bier te dopen.
heb wel een aquarium-pomp-slang (gister gekocht i.v.m. beluchting volgende bier?
hij is erg smal, kan ik dit gebruiken?? zo niet hebben Julie enig idee wat ik het best kan doen?? 
 :-\
groetjes

Jacques

Je moet de hevelslang wel aanzuigen.
Vervolgens houd je het het bier in de slang onder het vloeistofniveau van het vat.
Uiteinde van de slang naar beneden houden en het bier zal stromen.

Gerb

Je kunt de slang met water vullen, het uiteinde afgesloten houden en het begin in de vloeistof. Wanneer je de vinger van de slang haalt, zal het gaan stromen. Als dit niet gebeurt, heb je een te korte slang.

Raymond293

Citaat van: Gerb op 28-04-2012  17:11 uJe kunt de slang met water vullen, het uiteinde afgesloten houden en het begin in de vloeistof. Wanneer je de vinger van de slang haalt, zal het gaan stromen. Als dit niet gebeurt, heb je een te korte slang.

Dit is een goede tip. Ik doe dit altijd na het koken en koelen, hiermee voorkom ik dat ik met mijn mond moet aanzuigen (infectiegevaar)

Ikk, nog een tip, probeer eerst te hevelen met kraanwater voordat je het met je bier probeert ;)

ikk

Heel erg bedankt.
Het bier zit in de flesjes dankzij het vullen van de slang met water.
Wel errug vreemd dat het zwarte rubber van het afvulpijpje begint te brokkelen, vinden julie ook niet?
Voor de volgende keer heb ik een hevelslang van minimaal 2 meter zonder afvulpijpje.
En zakjes suiker die per stuk verpakt zijn! En een krat waar de flesjes vast in staan zodat ik ze niet kan omstoten tijdens het vullen ::)
 ;) Heb wel veel lol gehad.

ikk

Hoi Raymond deze tip van jou - Ikk, nog een tip, probeer eerst te hevelen met kraanwater voordat je het met je bier probeert.

Dat klopt maar is veel gemakkelijker met een maatbeker in de vensterbank, moar heb daar niet bij na gedacht dat de emmer 30 liter inhoud kan hebben en dus niet in de vensterbank past bij het overhevelen en de hevel is te kort om vanaf het aanrecht op de grond te vullen  ;D

Herman

Citaat van: Raymond293 op 28-04-2012  19:05 uDit is een goede tip. Ik doe dit altijd na het koken en koelen, hiermee voorkom ik dat ik met mijn mond moet aanzuigen (infectiegevaar)
Wel eens van zilverfolie gehoord? Even wat folie er omheen, wat iets verder komt dan het uiteinde van de slang. Als je dan zuigt, heb je geen 1:1 contact tussen mond en slang, alleen tussen mond en folie. Kraantje/slang sluiten voordat het bier het uiteinde bereikt en dan gaan met die banaan.

Raymond293

Nee... nooit van gehoord...

Ik deed het eerst met deze methode maar vond dat er teveel risico aan zat. Teveel bacteriën in de buurt van de slang. Door de slang te vullen met water is het compleet bacterie-vrij :)

Jacques

Citaat van: Raymond293 op 29-04-2012  09:28 uNee... nooit van gehoord...

Ik deed het eerst met deze methode maar vond dat er teveel risico aan zat. Teveel bacteriën in de buurt van de slang. Door de slang te vullen met water is het compleet bacterie-vrij :)

Het risico op besmetting is eerlijk gezegd niet zo groot. Door de lage pH, de alcohol, het koolzuurgehalte en het lage gehalte aan aminozuren kunnen er maar weinig micro-organismen in jongbier zich vermenigvuldigen. Maar zelf ben ik ook vrij voorzichtig. Ik heb een spuitfles Star San bij de hand.

ZzemutaHh

Citaat van: Jacques op 29-04-2012  09:38 uIk heb een spuitfles Star San bij de hand.

Ahh... wéér die Star San!

Ben intussen wel érg benieuwd of onze Fryske Freun'n uut Jubbegea nog iets laten horen...

Raymond293

Citaat van: Jacques op 29-04-2012  09:38 uHet risico op besmetting is eerlijk gezegd niet zo groot. Door de lage pH, de alcohol, het koolzuurgehalte en het lage gehalte aan aminozuren kunnen er maar weinig micro-organismen in jongbier zich vermenigvuldigen. Maar zelf ben ik ook vrij voorzichtig. Ik heb een spuitfles Star San bij de hand.

Niet groot betekent natuurlijk dat er wel een kansje is, dit voorkom ik liever :)

Ik probeer door slim te werken het gebruik van chemicaliën tot een minimum te beperken... probeer toch een beetje aan het milieu te denken ;) 

Jacques

Citaat van: Raymond293 op 29-04-2012  12:58 uNiet groot betekent natuurlijk dat er wel een kansje is, dit voorkom ik liever :)

Kans op besmetting is er altijd. We werken nu eenmaal niet in een steriele omgeving.

ikk

Het schoonmaken en ontsmetten is bijna nog ingewikkelder dan het bier maken zelf :D
Wat gebruiken jullie als ontsmettingsmiddel?
Heb namelijk nog een beetje sulfiet en ben benieuwd of ik ook gewoon terecht kan bij de supermarkt voor ontsmettende middelen.

Jacques

O nee, niet dat eeuwige sulfiet. Zie dit verhaal.

Verder kan ik je aanraden eens te kijken bij de tag schoonmaken/hygiëne

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.