Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Schijvenmolen in orde?

Gestart door George81, 08-03-2012 13:39 u

Vorige topic - Volgende topic

George81

Ik heb een schijvenmolen overgenomen van een clublid zoals in onderstaande afbeelding te zien is:

Nu had ik het over het afstellen hiervan met een collega. Die zegt dat hij middenbout eruit draait, de achterste 2 vleugelmoeren strak aandraait en dan gaat afstellen met de middelste bout.

Als ik dit doe dan zitten mijn schijven strak op elkaar, ik moet de achterste 2 vleugelmoeren los hebben!

Wat klopt er wel/niet? Mis ik een afstandsring of zo?
Voor het afstellen is het lastig want met die achterste 2 kan ik dus ook variƫren.

JohnS

Ik heb dezelfde molen. Het is even lastig om de juiste afstelling te vinden maar na veel proberen heb ik de volgende methode om af te stellen gevonden:

- ik draai de grote vleugelmoer helemaal los.
- draai de 2 vleugelmoeren redelijk los, en kijk dan of het schrootsel grof genoeg is. Eventueel iets bijstellen
- vervolgens draai ik de grote vleugelmoer super losjes aan, en zet dan de borging vast. Als je de grote vleugelmoer te strak hebt is je schrootsel te fijn en draai je tot je een ons weegt.

n.b. ik heb de zwungel vervangen door een afgezaagde bout, waar ik het boormachine op zet. Werkt super.

George81

Ok dan doe ik het dus eigenlijk al goed.
Alleen zitten de achterste 2 moeren iets te los naar mijn zin maar ze lijken op hun plek te blijven zitten.

Ik heb de bout truuk al meteen door, ik heb de 6 kant erop laten zitten, ik pak gewoon een dopsleuteltje (bitje), het kan allemaal maar bedankt voor de tip.

beermenke

Idee met afstandsringen is prima. Plaats tussen vleugelmoeren schijf/ring zodat de achterste schijf grover schroot. Draai vleugelmoeren muurvast. Met stelschroef (achterste 2 dus) kun je perfect instellen. Eenmaal ingesteld hoef je nagenoeg nooit meer te verstellen.
succes

hopiebier

Nou nooit meer verstellen, dat ligt natuurlijk aan de korrelgrootte. Bij tarwe (kleinere korrel) moet ik echt wel de schijven bijstellen. Maar is op zich geen enkele moeite! :proost:

Vaalman

Ik heb de eerste keer ook heel wat zitten prutsen, omdat ik de "rondellen" over het hoofd had gezien. Maar er waren dus voor elke vleugelmoer twee afstandsringen meegeleverd.
Eens die geinstalleerd waren was het nog juist een beetje zoeken naar de juiste afstand met de afstelschroef.

Vergelijkbare Topics (6)

1109

Reacties: 7
Gelezen: 9927

10776

Reacties: 9
Gelezen: 4920

18123

Reacties: 27
Gelezen: 16789

16965

Gestart door orangeloo

Reacties: 57
Gelezen: 26838

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.