Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nieuwe vergistingsvat (upgrade vanaf standaard emmermodel)

Gestart door Segal, 24-11-2011 15:21 u

Vorige topic - Volgende topic

Segal

Beste allen,

Graag jullie advies/mening/ervaring over het volgende:

Nu al een aantal keer (met zowel successen als decepties) gebrouwen te hebben met mijn vergistingsemmmer (de standaard emmer die bij het Brouwland startpakket zit; deze:http://www.Brouwmarkt.nl/brouwemmer-deksel-plug-waterslot-maatverdeling-kraan-liter-p-352.html, begin ik te twijfelen aan de kwaliteit (en vooral luchtdichtheid) van deze emmer. Vooral tijdens het vergisten maak ik me af en toe een beetje zorgen. Ook het experiment met de gehele emmer in een speciekuip met water + aquariumverwarming liep uit op een fikse infectie, waarbij ik het rode kraantje onder in de emmer verdenk.

Nu zou ik graag een upgrade uitvoeren m.b.t mijn huidige emmer. Hoewel er op dit forum prachtige verhalen van RVS cct's de ronde doen, betreft het hier helaas een budgetvriendelijke upgrade. Het formaat van deze emmer zal rond de 30 liter liggen.

Omdat ik dit weekend naar de Brouwmarkt (almere) afreis, overweeg ik deze volgende opties:

- Nieuwe standaard emmer kopen (zoals al besproken) met dus ook nieuwe afsluiters
- Glazen mandfles kopen (http://www.Brouwmarkt.nl/gistingsfles-liter-wordt-niet-verzonden-p-333.html)
- Een andere plastic vergistingstank die mogelijk beter afsluiten zoals http://www.Brouwmarkt.nl/gistingsvat-kraan-waterslot-liter-p-342.html

Wat nu als beste te doen? Advies en ervaringen zijn zeer welkom!

Caspar

Ik gebruik gewoon een simpele emmer van Brouwmarkt, 30 liter. Hier zit geen kraantje of wat dan ook aan... ik gebruik al jaren met plezier een hevel. Ik heb sowieso een hekel aan die kraantjes, infectiegevoeling en als je ergens tegen aan stoot gaan ze lekken. De emmers die ik gebruik kosten bij Brouwmarkt een tientje en sluiten prima af... enige nadeel is dat je dus ook een hevel moet kopen.

Financieel gezien een vriendelijkere oplossing dan een CCT van 700 euri ;) .

Segal

Okee, goed punt.

Wat ik me wel bedacht is dat ik het kraantje aan de onderkant wel erg handig vind bij het tussendoor meten van de vergisting. Hoe neem jij 100 ml wort uit je emmer zonder kraantje? Met een hevel?

Albertus

Het door jou als laatste genoemde vergistingsvat gebruik ik al een aantal jaren. Sluit prima af, heeft wel aandacht nodig voor het kraantje bij het ontsmetten. Een infectie door het kraantje heb ik nog niet gehad.

Bert

RGeraads

Citaat van: Segal op 24-11-2011  15:50 uOkee, goed punt.

Wat ik me wel bedacht is dat ik het kraantje aan de onderkant wel erg handig vind bij het tussendoor meten van de vergisting. Hoe neem jij 100 ml wort uit je emmer zonder kraantje? Met een hevel?

Het kraantje aan de onderkant van de vergistingsemmer is inderdaad erg infectiegevoelig. Je moet dit goed ontsmetten voor je dit gaat gebruiken, want na het nemen van een monster blijven er altijd jongbier restjes achter in het kraantje wat dus gaat schimmelen als je niet uit kijkt. Dit heb ik namelijk één keer gehad, maar daarna doe je dat ook nooit meer fout ;)

Voor wat betreft de 100 ml wort uit een gewone vergistingsemmer zonder kraantje kan je denken aan een wijndief (goed ontsmet) van de Brouwmarkt of een refractometer waarvan je genoeg modellen vind op Ebay. 

12345

Wat is de grootte van de brouwsels die je wilt maken?

Je gistvat moet ca 1,5 x zo groot zijn als je brouwsel, anders heb je kans dat het schuim zich een weg baant door het waterslot.
Als je dus een vat van 30 liter koopt, kun je je brouwsel beter tot 20 liter beperken.

Zelf maak ik brouwsels tot (ruim) 25 liter en als vergistingsvat heb ik een 54 liter voerton met rode schroefdeksel (Curver?), te krijgen bij de Boerenbond voor iets van  € 55,-  *. En ik doe het zonder kraantje. Als ik wil zien wat het SG is, haal ik er wat uit met deze wijndief. Daar kun je de hydrometer indoen voor het aanzuigen. Naar het bottelvat hevel ik.

Plastic kraantjes kun je eigenlijk niet goed schoonmaken en daarom heb ik ze in de ban gedaan.

Dit is natuurlijk ook een mooie tank.

Volgens mij hetzelfde vat als deze  bij de Brouwmarkt maar wel een stuk goedkoper.

Als je al een koelkast hebt om gecontroleerd in te vergisten, moet je met de aanschaf van je vergistingsvat rekening houden met de binnenmaten ervan.

Caspar

Citaat van: Segal op 24-11-2011  15:50 uWat ik me wel bedacht is dat ik het kraantje aan de onderkant wel erg handig vind bij het tussendoor meten van de vergisting. Hoe neem jij 100 ml wort uit je emmer zonder kraantje? Met een hevel?

Uhmmm, niet ::) ? Ik kijk altijd naar de schuimkraag en de bubbels in het waterslot... om heel eerlijk te zijn vind ik het niet zo interessant om te weten wat het SG is na 2 dagen. Ik vertrouw wel op een goede vergisting met de zorg en aandacht die ik besteed aan het toevoegen van een goede giststarter.

Relax, don't worry and have a homebrew :biersmile: .

Jacques

Het kraantje kun je inderdaad vervangen door een rvs 3 delige kraan. Dat is een grote verbetering.

Een andere oplossing is de kraan steeds desinfecteren met een spuitfles waarin je een spiritus-water mengel in hebt zitten. Goed spoelen om alles mee te nemen.
Of het kraantje alleen gebruiken voor het nemen van monsters en als je gaat bottelen het krantje niet te gebruiken maar het bier over te hevelen.

hansm

Citaat van: Segal op 24-11-2011  15:21 u- Glazen mandfles kopen (http://www.Brouwmarkt.nl/gistingsfles-liter-wordt-niet-verzonden-p-333.html)

Als je besluit een mandfles te kopen (voor hoofdgisting of om te lageren): wel een met mand. Die dingen glippen vrij snel uit je handen zonder mand en een volle fles optillen zonder mand is echt helemaal geen goed idee!

HuygenMeester

Citaat van: Segal op 24-11-2011  15:50 uWat ik me wel bedacht is dat ik het kraantje aan de onderkant wel erg handig vind bij het tussendoor meten van de vergisting. Hoe neem jij 100 ml wort uit je emmer zonder kraantje? Met een hevel?
Ik gebruik een pipet van 100 ml. Van glas en goed steriel te houden.
Heb nog nooit infectie gehad in de afgelopen 12 jaar  :biersmile:( even afkloppen..)
Auke

LRFokken

Citaat van: HuygenMeester op 25-11-2011  19:54 uIk gebruik een pipet van 100 ml. Van glas en goed steriel te houden.
Heb nog nooit infectie gehad in de afgelopen 12 jaar  :biersmile:( even afkloppen..)
Auke

Idem hier, gewoon met de trial jar, goed schoonmaken, even in het vat en er weer uit, dan zit het wel voor 80/90% vol, vol genoeg, want de meter moet er ook nog bij in.

Oxhead

Ik laat een 'steriele' SG-meter (dobber) in het gistvat drijven na de hoofdgisting vlak voor ik overhevel naar een glazen gistfles.
Dan is het meeste schuim (gist) al uitgezakt .
Dit geeft een indicatie hoever de vergisting dan is.

Met het bottelen meet ik nog een keer in een maatglas en dit gaat in de koolzuurcontrolefles.

Jerry

Beste Vergistingliefhebbers,
Ik weet niet precies de zoekterm voor 'Head Space' of 'Overschot' maar ik vraag mij af wat men kan aannemen als overschot ruimte boven het jongbier tijdens de hoofdvergisting, is dit 20% ? ik begrijp wel dat de gist daar behoorlijke invloed op heeft maar, als ik 30 liters bier brouw, is een vergistingsvat van 46 liter voldoende? (bij een Chouffe gist)
Is er dan mogelijk een standaard waarde voor aan te nemen een soort gemiddelde.

Alvast bedankt voor de reactie.

Herman

Westmalle vraagt om ca 100% ruimte boven het bier. Dus een 60 l vat voor 30 l bier. Chouffe kan ook flink schuimen, al denk ik dat de genoemde ruimte voldoende is. In geval van twijfel een blow-off tube monteren!

Jerry

Bedankt voor je reactie Herman,
Het plaatsen van een blow-off tube is dus eigenlijk het beste wat je kan doen als het vat, mogelijk niet groot genoeg is.

Zou de blow-off tube nog nadelen hebben?
Waar dien ik nog extra aandacht aan te besteden bij het plaatsen van een blow-off tube?

Herman

Vooral niet een te dunne slang nemen. Liever diameter tuinslang dan hevelslang. Bij die laatste kan een prop gist rampzalige gevolgen hebben. Eerlijkheidshalve gebruik ik vaak type hevelslang, maar dan controleer ik deze wel vaak en vervang deze zonodig voor een schoon exemplaar.

Jerry

Dank voor de reactie, ik ga zekers gebruik maken van deze blowoff tube!

Vergelijkbare Topics (7)

18838

Gestart door Cristijn

Reacties: 8
Gelezen: 3302

32763

Reacties: 27
Gelezen: 6825

31700

Reacties: 15
Gelezen: 4115

17067

Reacties: 106
Gelezen: 37918

29782

Reacties: 11
Gelezen: 5120

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.