Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Draaien van de "rotating racking arm"

Gestart door Adonis, 22-11-2011 16:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Adonis

Hoi allemaal,

Mijn collega en ik hebben 2 stuks CCT in de maak, alleen zitten we nu met de vraag hoe het draaibare aftappijpje gemonteerd dient te worden.

Er is een flens voor een tri-clamp aan de conus gelast, en een buisje aan nog een flens waar ook de vlinder-klepkraan aan vast zit.
Tot dusver snap ik het nog, alleen hoe kun je deze dan draaien??? de tri-clamp zit toch vast?

Paul

Adrie

Een aftappijpje hoeft toch helemaal niet draaibaar te zijn?

Adonis

tja, volgens mij wel, en al die "shiny" Blichmann Fermentors hebben dat wel.
Het gaat er om het onderste uit de kan te krijgen toch  :biersmile:

NewLine

Bij gebrek aan de juiste woordenschat, hieronder een beschrijvende uitleg van de Blichmann oplossing:

Bij een blichmann heb je een gat in de CCT. Daar steek je langs de buitenkant iets door met schroefdraad en aan de binnenkant schroef je daar iets op (met het pijpje). Tussen beide delen zit ook een dichting. Aan dat ding aan de buitenkant kan je dan de tri-clamp kraan bevestigen. Het geheel kan alsdus nog roteren.

Zie ook de foto: http://www.blichmannengineering.com/fermentor/fermentor.html

cow

Citaat van: Adonis op 22-11-2011  16:26 uTot dusver snap ik het nog, alleen hoe kun je deze dan draaien??? de tri-clamp zit toch vast?

Twee TriClamps: de binnenste gaat tegen de Triclamp op CCT (met buis naar binnen in de CCT) en op de buitenste kun je de afvoer(kraan) aansluiten.

hansm

Citaat van: Adrie op 22-11-2011  16:33 uEen aftappijpje hoeft toch helemaal niet draaibaar te zijn?

Het idee is dat er zoveel gist in de conus kan zitten dat je, als het pijpje recht naar beneden wijst, veel gist meezuigt. Door het pijpje in dat geval te draaien tot vlak boven het gistniveau kan je dat voorkomen.

Bij kleine CCT's zal je daar trouwens niet veel last van hebben. Dan kan het pijpje gewoon naar beneden wijzen.

Adrie

Citaat van: hansm op 22-11-2011  17:14 uHet idee is dat er zoveel gist in de conus kan zitten dat je, als het pijpje recht naar beneden wijst, veel gist meezuigt. Door het pijpje in dat geval te draaien tot vlak boven het gistniveau kan je dat voorkomen.

Ja, dat snap ik. Maar in een rvs CCT zie je niet waar het gistniveau zit, dus zul je sowieso eerst gist aftappen via de onderste kraan en daarna pas bier via de andere kraan.

Adonis

Citaat van: cow op 22-11-2011  16:49 uTwee TriClamps: de binnenste gaat tegen de Triclamp op CCT (met buis naar binnen in de CCT) en op de buitenste kun je de afvoer(kraan) aansluiten.

Dus, als de tri-clampen gesloten zijn is het dus met kracht draaien?

EBC

Je begint af te tappen met het pijpje naar helemaal boven. Je kan natuurlijk niet door de CCT heen kijken, dus bij het monteren van de kraan en het pijpje zorg je dat je weet hoe het pijpje staat. Ik zet het altijd in de gelijke stand als de hendel van de kraan.

Door het pijpje omhoog te zetten tap je helder bier. En bovendien verstoor je de bierlaag onder het pijpje niet.

Op een gegeven moment zuigt het pijpje lucht en dan draai je het wat naar beneden en nog verder totdat het helemaal naar beneden staat.

Door nu ook regelmatig gist af te tappen, hou je het onderste deel van de conus gistvrij. Als je niet een paar keer aftapt, zal de gist die van de conus afglijdt het onderste bier vertroebelen. Tijdens het leeglopen van de CCT, zal de opwaartste druk op de gist op de conuswand wegvallen en glijdt het als een soort lawine naar beneden.

Op deze manier kan ik op ongeveer 1 liter na, al het bier rechtstreeks uit de CCT helder bottelen. Die laatste liter is troebeler, maar dat maakt me niks uit. Die paar flesjes proef ik gewoon als eerste.

Vanzelfsprekend heb je voordat je de CCT leegtapt al een paar keer gist afgetapt via de onderste kraan. Het pijpje zal dus nooit in de gistlaag prikken.

Adonis

Ik snap het hele verhaal, maar niet hoe dit pijpje draait, het is dus schijnbaar mogelijk om met een dichte tri-clamp toch het pijpje te draaien?

Nu ben ik net ook nog even naar mijn RVS-mannetje geweest en die vroeg of deze pijp met koppeling zo te bestellen is.

NewLine

Zie ook mijn post hierboven (met beeldje), maar de rotatie staat helemaal los van de tri-clamps. Je roteert gewoon het hele spul: alles wat buiten en binnen in de CCT zit roteert in zijn geheel. Dus de kraan, alle tri-clamp fittings en het pijpje roteren samen.

Voorwaarde is dat er geen tri-clamp flens op de CCT vastzit. Bij de Blichmann heeft de CCT gewoon een gat op die plek.

Kijk anders ook eens naar . Daar zie je goed hoe alles roteert.

Adonis

Ik bedoel het pijpje op de foto hierboven, duidelijk voor een tri-clamp.
Ik wil niet zoals de fermanator, maar met een degelijke flens, met vlinder klepkraan.
Volgens mij draai je die gewoon in je tri-clamp, maar dan met een siliconen Teflon pakking of zo.

Adonis

[/quote]

Hoe dan ook, ik zou graag Cow willen vragen of dit zo ook op de markt is en zo ja, waar?

cow

Citaat van: Adonis op 24-11-2011  08:16 uHoe dan ook, ik zou graag Cow willen vragen of dit zo ook op de markt is en zo ja, waar?
http://www.glaciertanks.com/TriClamp_Products-Racking_Arms.html
http://www.ebay.de/itm/200653618747?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

Mvg,
Co

12345

Ik weet zeker dat ik het ooit ergens gelezen heb, maar ik kan het niet meer vinden: na ongeveer hoeveel dagen moet je voor het eerst gist aftappen? Ik heb een 14 gallon tank waarin 26 liter jongbier met een ondergister. Na 48 uur de kraan even opengedraaid maar er kwam troebel bier uit, nog geen echte gistbrij.
1) Na ongeveer hoeveel dagen moet je voor het eerst gist aftappen?
2) Om de hoeveel dagen daarna?

Hierboven gelezen dat je ook tijdens het bier-aftappen gist af moet tappen. Goed advies, bedankt.

Ehh, ik denk dat hier mijn antwoorden staan:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18150.0.html

1) Na de hoofdvergisting
2) Om de paar dagen.

Jacques

Volgens mij is dat afhankelijk van de zwaarte van het wort en de gebruikte gist. Verder speelt ook het inzicht van de brouwer een rol.
Zelf begin ik pas met met het aftappen als de vergisting nagenoeg geheel is afgelopen. Vervolgens tap ik om de 2 tot 3 dagen nog 1 tot 2 keer af. Komt volgens mij niet zo nauw.

12345

Dank je. Goed klonterende gist wat eerder dan minder klonterende, neem ik aan. Zwaarder bier eerder of juist later? Het punt is dat je niet in zo'n ding kunt kijken ...

Jacques

Zware bieren uiteraard later. Het duurt bij zware bieren langer voordat ze uitgegist zijn. En je moet niet gaan aftappen voordat het bier uitgegist is.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.