Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Schijvenmolen of walsenmolen?

Gestart door beermenke, 10-08-2011 19:34 u

Vorige topic - Volgende topic

beermenke

hallo brouwers.
Al veel informatie hier vandaan gehaald, vandaar mijn vraag.
Ik bezit een schijvenmolen en heb nog nooit problemen met hevelen/filteren gehad. Gebruik hevelfiter met sleufjes en pomp met iwaki het hermssysteem. Mijn vraag nu. Is het aan te bevelen een walsenmolen aan te schaffen of is het rendementverschil met schroten minimaal.
Zoals gezegd geen filterproblemen tot nog toe en verwacht deze ook niet.

Kimosabe

Citaat van: beermenke op 10-08-2011  19:34 uhallo brouwers.
Al veel informatie hier vandaan gehaald, vandaar mijn vraag.
Ik bezit een schijvenmolen en heb nog nooit problemen met hevelen/filteren gehad. Gebruik hevelfiter met sleufjes en pomp met iwaki het hermssysteem. Mijn vraag nu. Is het aan te bevelen een walsenmolen aan te schaffen of is het rendementverschil met schroten minimaal.
Zoals gezegd geen filterproblemen tot nog toe en verwacht deze ook niet.

Heb je je huidige rendement goed in beeld?

Oscar

Citaat van: beermenke op 10-08-2011  19:34 uZoals gezegd geen filterproblemen tot nog toe en verwacht deze ook niet.

Dus..?? Je bier wordt er niet beter van. Maar de vraag is, wil jij investeren in een walsenmolen, of ben je tevreden met wat je nu hebt? Die vraag kunnen wij niet beantwoorden. Met een walsenmolen gaat het schroten alleen wat sneller...

Jacques

Citaat van: Oscar op 10-08-2011  20:22 uMet een walsenmolen gaat het schroten alleen wat sneller...

Dit antwoord is toch wel iets te kort door de bocht. Je krijgt een iets beter schrootsel met een walsenmolen. Bij een schijvenmolen heb je wat meer fijne deeltjes. Het filteren kan hierdoor een fractie sneller verlopen.
Ik heb in ieder geval nooit geen spijt gehad van mijn investering in mijn walsenmolen.

RobinB

Ik heb ook geen spijt van mijn walsenmolen MAAR ik heb em met korting gekocht (inkoopactie, €100).
Dat was toeval en geluk.

Zou ik die mogelijkheid niet gehad hebben, dan had ik waarschijnlijk nooit een walsenmolen gekocht.
Hooguit uit onwetendheid.

Mijns inziens draagt de walsenmolen evenveel bij aan de kwaliteit van je bier als een HERMS; niet bijzonder veel dus if any. :)

Kleine_Schriek

Mijn rendement ging wel omhoog van 75 naar 90% na de walsenmolen aanschaf. Maar dat is niet zo belangrijk vind ik. Veel belangrijker was dat het schroten van 40 minuten met de hand naar 5 minuten met het boormachine ging. De handmolen wilde niet op de boormachine draaien en de walsmolen is er zelfs voor gemaakt. 1 van de beste investeringen vind ik dus. (de beste is een koelkast met temperatuursturing zodat je gecontroleerd kunt vergisten).

orangeloo

Een schijvenmolen kan je ook motoriseren hoor... ^-^
Mij lukte het wel met een accuboormachine en nu gebruik ik een motortje.

Sander_de_Rijk

Ik heb recentelijk ook mijn schijvenmolen gemotoriseerd door er een imbusbout in te draaien ipv de standaard schroef. ik moet zeggen dat ik hem nog niet getest heb met brouwen, maar een proefsessie met alleen de accuboor en geen mout ging erg goed

Kleine_Schriek

Bij ons kwam er rook uit de boormachine toen we deze gebruikte voor het schroten bij de aangepaste schijfmolen. Nu draait diezelfde boormachine rustig kilo's mout door de walsmolen. Ach, ik ben gewoon reuze blij ermee  :groots:

RobinB

Citaat van: Kleine_Schriek op 11-08-2011  09:25 uMijn rendement ging wel omhoog van 75 naar 90% na de walsenmolen aanschaf.

Dat is wel extreem veel verschil?
Ik heb nooit zelf met een schijvenmolen gewerkt, maar mijn rendement is bijna altijd 75-80%.
Had je je schijvenmolen wel goed afgesteld?
Citaat van: Kleine_Schriek op 11-08-2011  23:15 uBij ons kwam er rook uit de boormachine toen we deze gebruikte voor het schroten bij de aangepaste schijfmolen. Nu draait diezelfde boormachine rustig kilo's mout door de walsmolen.

Duidt dat niet ook op een verkeerde afstelling?
De schijvenmolens waar ik wel mee geschroot heb (bij vrienden), draaiden een stuk lichter dan mijn walsenmolen. Ook wel logisch, want door de walsenmolen gaat veel meer mout tegelijk.
Hun rendement is doorgaans vergelijkbaar of hoger, overigens... ::)

Jacques

Citaat van: RobinB op 12-08-2011  08:10 uDe schijvenmolens waar ik wel mee geschroot heb (bij vrienden), draaiden een stuk lichter dan mijn walsenmolen. Ook wel logisch, want door de walsenmolen gaat veel meer mout tegelijk.
Hun rendement is doorgaans vergelijkbaar of hoger, overigens... ::)

De weerstand die een schijvenmolen geeft is zeer sterk afhankelijk van de mate waarin hij aangedraaid is. Stevig aangedraaid kost het het laten draaien van een schijvenmolen meer energie dan een walsenmolen.
Ook bij mij ging mijn rendement merkbaar omhoog toen ik met een walsenmolen ging werken. Meer het grootste merkbare verschil was de snelheid van filteren. Die ging door het gebruik van de walsenmolen bij mij aanzienlijk omhoog.

Hai

Citaat van: orangeloo op 11-08-2011  09:32 uEen schijvenmolen kan je ook motoriseren hoor... ^-^
Mij lukte het wel met een accuboormachine en nu gebruik ik een motortje.

Wat is het voor motor is het en kun je het toerntal regelen?

orangeloo

Ik geloof dat ze dat een elektromotor noemen, maar ben geen elektrotechneut dus  :weetniet:
Het is een motor met een toerental van 1480 rpm. en niet regelbaar.
Ik heb de rpm verlaagt door een poelie en riem uit een wasmachine te gebruiken.
Deze was 10 zo groot dus een verlaging van 10 1480 :10 = 148 rpm.

orangeloo

Daarna nog wel ff VEILIG afwerken natuurlijk  :brouwen:

Hai

Is het een oude grondwaterpomp?

Een elektrische slijpsteen motor moet ook werken :)

orangeloo

Citaat van: Hai's op 14-08-2011  11:36 uIs het een oude grondwaterpomp?

Een elektrische slijpsteen motor moet ook werken :)

Er zat inderdaad een slijpsteen op, was nog een overblijfsel van de vorige bewoners van ons huis.

12345

Citaat van: Hai's op 13-08-2011  15:27 uWat is het voor motor is het en kun je het toerntal regelen?

Grofweg zijn er twee types van electromotoren:
1) motoren die synchroon lopen aan de 50 Hz van de wisselstroom uit het stopcontact. Zoals kooiankermotoren en kortsluitmotoren. Deze motoren zijn eigenlijk alleen goed regelbaar door een frequentieregelaar. Dat is een behoorlijk prijzig apparaat.
2) koolborstelmotoren, zitten in boormachines, stofzuigers, ouderwetse elektrische koffiemolens, vaak in naaimachines, soms in haardrogers. Trekken zich niets aan van de wisselstroomfrequentie, maken onbelast een gierend geluid en zijn goed te regelen met triacs of dimmers. Conrad verkoopt speciaal hiervoor een vermogensregelaar van ROH's.

Tja, ik zou niet weten hoe je naar een produkt van Conrad moet linken: ik kan niet eens een URL bewaren van hun produkten.

BierHenk

Alleen het plaatje van de site:

12345

Deze laatste is voor laagspanning en die "van mij" voor 220V en ook speciaal geschikt voor inducties (zoals motoren).

Overigens denk ik dat een mechanische overbrenging misschien nog wel beter is dan een elektronische ... Je verliest minder vermogen bij lage toerentallen en met een elektronische regelaar heb je toch ook een minimum aan vermogen nodig om de wrijving bij stilstand te overwinnen. Gaat de zaak dan eenmaal lopen, dan blijkt het toerental soms toch weer te hoog uit te vallen. Een geschikte mechanische overbrenging en voor de lekkerbekken als toetje nog een triac erbij.

Henielma

Een seriemotor (boormachine) is niet zo geschikt om bij lage toerentallen veel koppel te leveren. Zeker niet als die elektronisch in toerental geregeld wordt. Het is inderdaad beter een mechanische vertraging te maken en een asynchrone motor te gebruiken. Dit zijn motoren zoals voor waterpompen en dergelijke. Deze hebben zo'n aanloopcondensator.

Ik heb eens gelezen dat een ideaal toerental voor het schroten rond de 160 omwentelingen per minuut ligt. Dus die 148 rpm is heel mooi.

12345

Tja, ik denk dat als je een mechanische overbrenging hebt van ca 1:7 tot 1:10 (en zo zien de meeste mechanische overbrengingen die ik hier de revu heb zien passeren er uit), dan zit je eigenlijk al mooi genoeg. Zeker als je op een toerental rond de 150 omw/min uitkomt. Een motortje van 500 watt lijkt me dan zeker ruim voldoende. Ik wil hier geen onrust zaaien, hoor, maar ik denk zelfs dat motortjes van 250 watt de job ook nog wel zullen doen.

Om er daarna ook nog eens een elektronische regeling bij te doen is natuurlijk leuk voor de liefhebbers maar mi niet noodzakelijk. En in het geval dat je geen elektronische regeling hoeft, kom je ook met een doodgewoon kooi-ankermotortje uit. En die kun je goedkoop uit heel veel kringloop-apparaten slopen.

orangeloo

Wat ik mij bij een "regelbare" motor afvraag is hoe weet je dan de rpm ? :weetniet:
Ik kan het berekenen maar kan dat ook met een dimmer of regelaar.
Anders weet je nog niet hoeveel rpm je maak,
en dan moet je iedere x de snelheid weer uitvogelen ?
Lijk mij een gedoe :nut:

Kokkie

orangeloo

Citaat van: Kokkie op 14-08-2011  19:57 uMet een toerentalmeter :P
http://link.marktplaats.nl/1000787268
Lijk me nog steets een gedoe  :nut:  :nut:

RobinB

Citaat van: 12345 op 14-08-2011  17:03 uIk wil hier geen onrust zaaien, hoor, maar ik denk zelfs dat motortjes van 250 watt de job ook nog wel zullen doen.

Daarmee zaai je ook geen onrust, hoor, want de wel meer gebruikte Gefeg motor (ff zoeken) is "maar" 180W. Die heeft echter wel een goede vertragingskast waardoor dat vermogen ook meer dan voldoende is. :)

Vergelijkbare Topics (7)

42276

Reacties: 9
Gelezen: 1124

38286

Gestart door deBie

Reacties: 5
Gelezen: 1272

21996

Reacties: 35
Gelezen: 21626

10163

Reacties: 3
Gelezen: 2375

42626

Reacties: 11
Gelezen: 1555

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.