Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nieuwe installatie voor beginnend bierbrouwers

Gestart door skortila, 15-02-2010 23:16 u

Vorige topic - Volgende topic

skortila

Zoals ook al in het voorsteldraadje gemeld wil ik met twee vrienden een bierinstallatie in mijn schuur gaan bouwen, waarmee we het brouwen kunnen leren. Nu is het zo dat we bij Brouwland een kleine installatie hebben gezien ( http://bit.ly/d38FA5 ) die ons prima lijkt om mee te beginnen. Helaas is er weinig gebruikersinformatie over te vinden. We lezen dat veel mensen aanraden evt zelf dingen te bouwen en dat deze installatie misschien wat aan de dure kant is.

Zijn er (ervaren) brouwers en/of brouwers die ervaring hebben met deze installatie die antwoord kunnen geven op de volgende vragen?
- Kunnen met deze installatie alle bierstijlen gemaakt worden?
- In hoeverre is de installatie compleet? (Is er een lijst met wat je minimaal nodig hebt, dan kunnen we matchen met de inhoud van het pakket)
- Is de kwaliteit van de installatie goed genoeg om mee te beginnen/welke delen kunnen misschien beter vervangen worden? Kortom, wat zijn de ervaringen?
- Is het misschien verstandiger (alle) onderdelen los te kopen?
- Zijn er alternatieve, complete sets? Dit lijkt namelijk de enige die we kunnen vinden.
- Er zit een elektrische ketel bij, is gas beter?

We zijn nog erg in het oriënterende deel, dus alle tips zijn welkom.  :)

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie reacties.

jelle

De meeste dingen die je nodig hebt kun je kopen bij kringloopwinkels of op Marktplaats.
Koelspiraal en hevelfilter kun je makkelijk zelf maken.

In welke buurt woon je?

groet Jelle

skortila

Hoi Jelle,

Ik woon zelf in Baarn (Utrecht). We zijn alle drie niet de meest uitgekookte doe-het-zelvers, zodoende is onze focus (tot nu toe) primair gericht op een nieuwe, niet al te dure installatie, die we evt later zelf kunnen upgraden/aanpassen.

Marktplaats is een goede tip, daar heb ik nog niet gezocht.
Ik heb inderdaad al wat topics ontdekt over het zelf maken van filters en koelspiralen. Zoiets wil ik wel proberen.

Groet,
Jos

jelle

Bij aanschaf van gebruikte pannen op letten dat er geen roest in zit.
Zelf ben ik ook begonnen met een weck of wasketel.
Nu heb ik oude bier fusten van RVS waar de bovenkant is uitgeslepen.

Groet Jelle

Menno

I.p.v. een fust kan je ook eens overwegen 'n gamel aan te schaffen. En HIER is een adresje...  ;)

Voor RVS-pannen zou je ook je licht eens op kunnen doen bij 't Amerikaantje.

ed

Als jullie makkelijk zijn uitgevallen en genoeg geld hebben, is dit een mooie set om mee te beginnen. Alles in 1 keer kopen en klaar. Maar zoals al vaker hier op het forum is gezegd. Je kunt ook veel dingen zelfmaken. Zoek maar eens op hevelfilterof emmerfilter. Er is ook al het e.e.a. geschreven over elektrisch en gas. Is ook afhankelijk waar je brouwt. Zoek maar eens goed op het forum voordat je koopt.

Op zich is het een goede set waar je allerlei types bier mee kunt brouwen. Kijk ook eens op www.Brouwmarkt.nl en http://www.vanderkooyjubbega.nl/
Volgens mij ligt Brouwmarkt niet zover bij jullie vandaan.

Ga ook eens bij een brouwer bij jullie in de buurt kijken. Even een oproepje op het forum en er is altijd wel iemand in de buurt waar je een keer kunt meekijken.

succes.

ed

kleine Minstreel

Hoi medebrouwers.,
Ik ben zelf ook pas sinds vorig jaar gaan brouwen met een kleine installatie.
Jullie moeten eerst beslissingen nemen over : Batch grote, meetinstrumenten,bottelen,schroten.
Het pakket van Brouwland is wel compleet maar ook aan de prijs.
Voor 10 Liter batch heb ik de volgende installatie met makkelijk verkrijgbare onderdelen.
Een RVS pan van de Sligro 18 l om in te maischen. een 10 L RVS pan voor spoel water.  Een 20 L emmer met kraan voor opvang en een 15 L mandfles. Als je geen mogelijkheid hebt om geschrote mout te kopen moet je ook een molen hebben.
Op dit forum staat een zee aan info om keuzes te maken.
Zelf koop ik de basisingrediënten bij een brouwerij hier in  Kaatsheuvel dus 65 Km van Baarn maar er zullen ongetwijfeld dichterbij mogelijkheden zijn

Menno

skortila

Dank voor alle antwoorden en nuttige links. :) Zeker een goed idee om eens in Almere langs te gaan.

We gaan in eerste instantie eens bekijken wat er allemaal in die set zit en hoe duur de alternatieven zijn. Zal allicht een meer concreet beeld geven. Misschien is zo'n opsomming ook wel interessant voor hier?

Sommige dingen hebben we zelf al (plastik gistvat met waterslot & kraan, schrootmolen en kroonkurkapparaat) Ik heb 2 oude koelkasten staan voor evt isolatie.

Wat betreft batchgrootte zaten we inderdaad aan 10 liter te denken. Wat voor beslissingen moeten we wat betreft meetinstrumenten nemen dan? Zijn daar verschillende paden te bewandelen?

kleine Minstreel

Citaat van: skortila op 16-02-2010  16:03 uDank voor alle antwoorden en nuttige links. :) Zeker een goed idee om eens in Almere langs te gaan.

Wat betreft batchgrootte zaten we inderdaad aan 10 liter te denken. Wat voor beslissingen moeten we wat betreft meetinstrumenten nemen dan? Zijn daar verschillende paden te bewandelen?

Ik doelde daarmee op het gebruik van een refractometer, pH meter, nauwkeurige hydrometer en een digitale thermometer. Na 4 maanden ben ik tot de conclusie gekomen dat de aanschaf van een refractometer en een digitale thermometer met tijdsaanduiding uitkomst zijn en dat de ander investeringen wel leuk zijn maar als beginner niet iets is om direct veel van de leren.
Ook is de platenkoeler die ik via mijn verwarmingsmonteur heb gekregen ideaal om wort van 200 c te krijgen binnen enkele minuten na koken.

Wild Chocolate

Citaat van: kleine Minstreel op 16-02-2010  21:11 uIk doelde daarmee op het gebruik van een refractometer, pH meter, nauwkeurige hydrometer en een digitale thermometer. Na 4 maanden ben ik tot de conclusie gekomen dat de aanschaf van een refractometer en een digitale thermometer met tijdsaanduiding uitkomst zijn en dat de ander investeringen wel leuk zijn maar als beginner niet iets is om direct veel van de leren.
Ook is de platenkoeler die ik via mijn verwarmingsmonteur heb gekregen ideaal om wort van 200 c te krijgen binnen enkele minuten na koken.

Kleine aanvulling, ik denk dat het om het even is of je een hydrometer of een refractometer gebruikt. Je hebt in ieder geval wel 1 van de 2 nodig. Voordeel van een hydrometer is dat je geen omreken tabellen nodig hebt. Voordeel van een refractometer is dat je aan 1 druppel vloeistof genoeg hebt voor een meting, i.p.v. 100 ml of meer.

Ik ben wel erg gelukkig met mijn refractometer en pH-meter. Even zoeken op het forum, ze zijn via Ebay goedkoop in Hongkong te kopen.

Groet,

Remco

jelle

Om te beginnen zou ik het gewoon houden bij een densimeter voor de SG en pH papier dan ben je voor € 10 klaar ;)

Groet Jelle

noize

We gaan toch voor de set waarschijnlijk, omdat zelf klussen er nu niet echt in zit.

Zijn er toch echt enorme bezwaren tegen deze set?

korek

Het is natuurlijk jullie keus, maar ik vind een batch van 10 liter wel weinig voor 3 personen. Voor mezelf en mijn vrouw brouw ik altijd 35 liter in een gamellen-Herms. Maar ja, wij lusten er wel 'pap' van.

Oscar

Citaat van: korek op 25-02-2010  20:17 uHet is natuurlijk jullie keus, maar ik vind een batch van 10 liter wel weinig voor 3 personen.

Ja dat is 12 flesjes pp, oftewel voor ± 3 dagen bier.....Dat wordt dan zeker  2x per week brouwen.. ;D ;D

Renier

Heb de voorbije vakantie ook deze (elektrische) set aangeschaft.
Mijn moeder verkoos elektrisch omdat ze nogal bang is dat ik met gas werk.
Mijn eerste brouwsel met die installatie staat nu op 'tgistingsvat en laat ons hopen dat het een lekkere pils wordt  :proost:
Ik ben zeer tevreden over deze set, maar wie ben ik om een objectieve raad te geven? :weetniet:

Renier :degroeten:

noize

In ieder geval een ervaringsdeskundige. Laat even weten wat het is geworden, ben benieuwd!

10 liter is inderdaad weinig, maar voorlopig gaan we toch alleen experimenteren en ons verder te bekwamen.
Als we goed, constant, kunnen brouwen dan gaan we wellicht voor een grotere installatie. Maar dit is puur om te beginnen.

Enne.. we hebben al genoeg bieren in onze bierkelders staan om de week door te komen  :biersmile:

jelle

Citaat van: noize op 25-02-2010  21:09 uIn ieder geval een ervaringsdeskundige. Laat even weten wat het is geworden, ben benieuwd!

10 liter is inderdaad weinig, maar voorlopig gaan we toch alleen experimenteren en ons verder te bekwamen.
Als we goed, constant, kunnen brouwen dan gaan we wellicht voor een grotere installatie. Maar dit is puur om te beginnen.

Enne.. we hebben al genoeg bieren in onze bierkelders staan om de week door te komen  :biersmile:

.
En wanneer je dan wat groter gaat brouwen kun je de 10 liter insalatie goed gebruiken voor giststarters ;)

ed

Citaat van: noize op 25-02-2010  19:50 uWe gaan toch voor de set waarschijnlijk, omdat zelf klussen er nu niet echt in zit.

Zijn er toch echt enorme bezwaren tegen deze set?

Behalve de prijs. Ik brouw zaterdag mijn 35ste brouwsel met 2 elektrische ketels. Ik hou dan aan het eind ongeveer 2o liter over. Dus als je groter wil brouwen, koop je er gewoon 1 ketel bij.

Succes met de keuze en het brouwen.

ed

noize

Dat is natuurlijk een optie.

Ik zat weer even te kijken naar de set en de brouwketel is 27 liter, filterkuip en gistingsvat zijn 30 liter.
Dus dan hou je meer over dan 10 liter toch?  ???

YOz

Ik kan met 27 liter pan (gas weck) met gemak 20 liter brouwen, kan wel meer, maar toen is het overgekookt.

Wellicht dat je met 20l wort en 30l gistingsvat een keer problemen kan krijgen met schuimvorming. Meestal wordt aangeraden de hoofdvergisting in dubbel volume vat te doen. Maarja mocht je daar problemen mee krijgen kan je altijd een tweede vergistingsemmer erbij kopen à 10 of 11 €. Of iets groters vinden zoals bijvoorbeeld het ombouwen van blauwe 60 liter dekselvaten. Hiervan hebben wij toen een schone (!) voor 7.50 op marktplaats gevonden en zelf een waterslot in gemaakt.

Hopmans

Citaat van: YOz op 26-02-2010  08:45 uIk kan met 27 liter pan (gas weck) met gemak 20 liter brouwen, kan wel meer, maar toen is het overgekookt.

Ik brouw altijd 23 liter.
Bij aanvang koken gebruik ik een 2e pannetje.
Naarmate er meer ruimte vrij komt bij het verdampen giet ik het pannetje leeg in de Weckpan.

Op deze manier heb je precies 3 kratjes bier.

Gerb

Ik denk dat de lol er snel vanaf gaat als je met z'n 3-en heel de dag aan het werk bent voor 10 liter per persoon. Ik denk dat je zeker 20 liter per persoon moet maken, wil je er genoeg bier uit halen. Hoe vaak denk je te gaan brouwen? Ik zit ook bij een brouwclub met 9 personen en we kunnen met moeite 4 dagen plannen om te brouwen. En dan is nog niet iedereen aanwezig.

Citaat van: YOz op 26-02-2010  08:45 uOf iets groters vinden zoals bijvoorbeeld het ombouwen van blauwe 60 liter dekselvaten. Hiervan hebben wij toen een schone (!) voor 7.50 op marktplaats gevonden en zelf een waterslot in gemaakt.

Ik zou persoonlijk deze blauwe vaten niet gebruiken. Je weet niet wat voor stoffen, zoals weekmakers, uitkomen. Bestel gewoon een gistvat bij Brouwland. Kost 36 euro voor een 60 liter vat/60 euro voor een 120 liter vat. Inclusief kraantje en waterslot.

skortila

Misschien is dat uiteindelijk wel zo. Maar goed we willen het eerst een beetje leren. Als het mislukt zitten we dan ook niet met 60 liter bier dat we niet weg krijgen. ;)

Ik heb de indruk dat we met de suggestie van extra ketels en vergistingsvaten wel de capaciteit kunnen uitbreiden om het leuk te houden. We wilden sowieso al extra vergistingsvaten kopen.

Heeft het voor ons zin een wortbeluchter aan te schaffen?

Dank voor de vele suggesties.

Henielma

Ik heb ook zo'n 60 liter vat. Hier vergist ik heel vaak 20 liter in. Hierdoor schuimt het vat tijdens de hoofdvergisting zeker niet over. Dus ik zou ook weer gaan voor zo'n 60 liter vat.

Vergelijkbare Topics (7)

20320

Reacties: 4
Gelezen: 2687

393

Reacties: 5
Gelezen: 4543

25148

Reacties: 13
Gelezen: 6094

9543

Reacties: 5
Gelezen: 4356

42630

Reacties: 20
Gelezen: 2214

37237

Reacties: 1
Gelezen: 1624

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.