Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wandkoffiemolen/gietijzeren schijvenmolen

Gestart door tras, 21-10-2008 21:17 u

Vorige topic - Volgende topic

tras

Hallo. Ik heb geschroot met een ouderwetse wandkoffiemolen(waar zo'n glazen bakje onder hoort te zitten). Bij een grove instelling komen er toch te veel hele korrels door, terwijl ik ook nogal wat meel tegenkom. Dit heeft dus negatieve gevolgen voor het rendement en voor het filteren. Vraag: Is zo'n koffiemolen te vergelijken met een gietijzeren schijvenmolen van Brewferm of moet ik voor verbetering aan een Maltmill gaan denken. Groeten,Tom

Muldermans

Hallo Tom,

Ik gebruik zelf zo'n schijvenmolen en dat ging afgelopen week perfect. Koffiemolens heb je in veel verschillende types en uitvoeringen. Sommige koffiemolens werken met schijven, anderen met een soort kneusrollen. De reden waarom een koffiemolen minder geschikt is dan een schijfmolen is dat je bij koffie de boon graag verpulvert.
Een schijfmolen (voor graan) is ontworpen om de zemel (is het vliesje) van de rest van de korrel te scheiden. De schijfmolen is trouwens een afgeleide van de ouderwetse molensteen. Voor een bakker is een zemel erg belangrijk bij het goed rijssen van een brood. Voor brouwers vormt dit de basis van het filterbed.

Ervaring met een Maltmill heb ik niet.

Hoop je enigszins geholpen te hebben met mijn kennis als molenaar zijnde ;)

Gr
Marijn (Muldermans) :proost:

tras

Marijn bedankt voor je advies. 't zal, denk ik dus, de schijvenmolen worden. Groet, Tom.

Penners

Citaat van: Muldermans op 21-10-2008  22:07 uHoop je enigszins geholpen te hebben met mijn kennis als molenaar zijnde ;)

Ik dacht al dat ik de enige was met ambachtelijke hobby's brouwer/ molenaar :D

Gr. Fred

Muldermans

Hey nog een molenaar hier? Gezellig samenvol

Penners

Yep, zo zie je maar molenaars kom je overal tegen.
Ik ben overigens gediplomeerd vrijwillig watermolenaar.

William

Citaat van: Penners op 02-11-2008  20:57 uyep, zo zie je maar molenaars kom je overal tegen.
Ik ben overigens gediplomeerd vrijwillig watermolenaar.

Doe je ook aan nat schroten malen dan?  :pan:

Penners

Nee watermolenaar betekent dat de molen door water wordt aangedreven en niet door wind , zoals  bij een windmolen ;)

Muldermans

En om het ingewikkeld te maken, ik ben molenaar op een windmolen die water pompt :D

Maar Fred, waar ben je molenaar. Ik heb op mijn verlanglijstje staan om volgend jaar een molentocht te maken langs een aantal water gedreven molens. Mocht ik bij jou komen dan neem natuurlijk effe een bier mee.

Gr
Muldermans :proost2:

Penners

Tot anderhalf jaar geleden maalde ik op de volmolen in Epen. Ik maal momenteel nergens meer. Wel is het zo dat we op het moment met een aantal vrijwilligers het waterrad van het redemptoristen klooster in Wittem aan het restaureren.
Een leuk bier weetje hierover:
Gerardus bier (Nederlands enige kloosterbier, niet te verwarren met trappisten bier) wordt onder licentie van de paters redemptoristen gebrouwen door Gulpener.

Vergelijkbare Topics (6)

1109

Reacties: 7
Gelezen: 9927

16965

Gestart door orangeloo

Reacties: 57
Gelezen: 26838

19703

Reacties: 5
Gelezen: 6676

18123

Reacties: 27
Gelezen: 16789

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.