Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vacuumpomp als bierpomp

Gestart door Ko, 26-02-2008 12:59 u

Vorige topic - Volgende topic

Herman

Geweldig, zo'n snel uitgevoerd en mooi gedocumenteerd experiment. :duimop:

SiriS

Fantastisch experiment!! Dit laat duidelijk het verschil zien tussen onderdruk in een statisch systeem (zie mijn eerdere posting) versus onderdruk in een dynamisch systeem. Jammer dat de praktijk hier eerst aan te pas moet komen en dat niemand dit van te voren meld. Wat was eigenlijk de onderdruk in de gamel gedurende het experiment?

Groet, SiriS

Albertus

Ergens moet ik nog een vacu├╝mmeter hebben (om de carburateurs van motorfietsen af te regelen), ik ga zoeken.
Anders zal ik experiment nog eens uitvoeren van grotere hoogte, kan ik de waterkolom gewoon meten   :biersmile:.

Bert

EtP

Zo werkt de melkopvangbus ook. Alleen hoef je de buis waar het water uit komt niet tot noderin te laten gaan omdat water ook wel naar beneden valt.

Met bier heb je dan wel kans op luchtinslag.

Mvg Edwin

Ko

Wat een reacties zeg, echt geweldig.

Citaat van: EtP op 03-03-2008  20:47 uZo werkt de melkopvangbus ook. Alleen hoef je de buis waar het water uit komt niet tot noderin te laten gaan omdat water ook wel naar beneden valt.

Met bier heb je dan wel kans op luchtinslag.

Mvg Edwin

Ik dacht dat omdat je met een vaccuum werkt en er dus geen lucht is je dus ook geen kans hebt op luchtinslag, maar dit kan ik natuurlijk mis hebben.

mvgr. Ko

Albertus

Wanneer je al het water (wort) hebt "overgepompt" heerst er nog steeds een onderdruk in de aanzuigbuis, die gaat dan lucht aanzuigen. Die lucht gaat via de buis vervolgens door het wort, je krijgt dan oxidatie.

Bert

Albertus

Om de vraag van SiriS te kunnen beantwoorden heb ik de opvoerhoogte net zolang vergroot tot er geen water meer wordt "overgepompt".
De maximumhoogte was 220 cm, de druk in de gamel was dus (ongeveer) 0,78 bar.

Wanneer je spreekt over onderdruk is dat 0,22 bar onderdruk.

Bert

jelle

Citaat van: Ko op 04-03-2008  12:34 uWat een reacties zeg, echt geweldig.

Ik dacht dat omdat je met een vaccuum werkt en er dus geen lucht is je dus ook geen kans hebt op luchtinslag, maar dit kan ik natuurlijk mis hebben.

mvgr. Ko

Geen lucht heb je alleen bij absoluut vacuum albertus haalt in feite 22% van de druk weg en er blijft nog genoeg lucht over voor oxidatie.

Groet Jelle

Albertus

More Beer heeft ons idee gestolen! :echtboos:

Bert

Zie onderstaande advertentie in de laatste "Brew Your Own"

RobinB

Hopmans

Dit is inderdaad een schitterend experiment!

Ik denk dat ik het toe ga passen op onderstaande situatie.
Dit is een mooi pompsysteem waar vaste delen in het spel komen.
In dit geval hopdeeltjes etc.

Goed bezig Bert!
 :proost2:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.