Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bierbrouwen voor feestje

Gestart door Imhotep, 26-08-2008 22:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Imhotep

Zo ben hier nieuw op het forum en reeds de ganse avond van alles doorgenomen (en toch wel veel bijgeleerd).

Binnenkort zou ik graag een feestje organizeren en daar mijn zelf gebrouwen bier serveren.
Ik zit met 1 probleem. Ik heb niet de nodige flesjes en ook geen zin om 500 flesjes te vullen.
Al zou ik het in grotere flessen nemen, scooren bij een resto of zo, (0.75 of zo) dan blijven het nog 200 a 300 flessen.

Jullie voelen het waarschijnlijk al aankomen. Hoe kan ik de ganse middag/avond bier serveren zonder flesjes te moeten openen.

Kan ik ipv flesjes het bier gewoon op vat als dit laten.

Bedankt voor de tips/hits.

Menno

Dit is eenvoudig op te lossen, naar gelang je spullen hebt en er energie in wilt cq. kunt steken.

Ik heb enkele jaren terug bij Van der Valk na hun bekende champagne-brunches op zondag flessen gehaald. Per keer tussen de 15 en 60 flessen! ;)

Imhotep

Voila dat is het juist,

Ik heb geen zin om 200 flessen af te vullen, daar ben ik gewoon veel te lang mee bezig, indien het echt niet anders kan moet ik deze oplossing eens bezien.

Menno

Misschien zou je wat meer over jezelf kunnen vertellen? En uiteraard over je brouw-installatie en -capaciteit? Op het forum is er een hoekje voor, Stel je voor. 8)

In je profiel kan je ook e.e.a. vastleggen: installatie, waar je woont (regio kan ook), leeftijd etc. Dit heeft als voordeel dat als je ergens mee zit een forum-lid je mogelijk een handreiking kan geven. Je hoeft dit niet te doen, maar gaandeweg kan het wél handig zijn. O-ja, profiel-info is alleen zichtbaar voor leden! ;)

Oscar

Regel wat fusten en huur een Heineken thuistap

Jacques

Zowel over bottelen als het fusten van bier kun je het een en ander lezen als je de tag bottelen/fusten bekijkt (klikken op de groene tekst)

Menno

Citaat van: Oscar op 26-08-2008  23:16 uRegel wat fusten en huur een Heineken thuistap
Dit strookt niet met de voorkeur van Imhotep... :lessmile: We weten nog niets van hem, Oscar. ;)

Imhotep

@menno: Voorstellingstopic aangemaakt, profiel komt dadelijk
@Jacques: dat subforum van bottelen heb ik ook reeds doorlopen maar vind daar niet een echt afdoende antwoord op mijn vraag.

alles op vat doen is ook niet echt een oplossing want ik heb geen (thuis)tapinstallatie.

Om terug te komen op mijn start post. kan het kwaad om het bier gewoon 6 tot 8 weken in zo een plastic ton te laten hergisten ipv op fles?
Is de kwaliteit dan nog even goed?

Oscar

Citaat van: Imhotep op 26-08-2008  23:34 ualles op vat doen is ook niet echt een oplossing want ik heb geen (thuis)tapinstallatie.

Ik zei er ook bij: Huur een thuistapinstallatie. Als dat geen optie is en bottelen ook niet dan wordt het geen feestje denk ik... Bottelen kost nu eenmaal tijd en moeite.

Menno

Citaat van: Imhotep op 26-08-2008  22:34 uBinnenkort zou ik graag een feestje organizeren en daar mijn zelf gebrouwen bier serveren
Hoe groot is het feest? Of, anders geformuleerd, hoeveel bier verwacht je dat erdoor gaat?

Imhotep

Citaat van: Menno op 27-08-2008  00:08 uHoe groot is het feest? Of, anders geformuleerd, hoeveel bier verwacht je dat erdoor gaat?

Wel eum ik verwacht toch wel een 20 bakken bier, dus een 160 liter bier.

De-Geert

Je wilt niet bottelen, maar op vat is ook geen optie.  :weetniet: Wat had je zelf gedacht dan?

Citaat van: Imhotep op 26-08-2008  23:34 uOm terug te komen op mijn start post. kan het kwaad om het bier gewoon 6 tot 8 weken in zo een plastic ton te laten hergisten in plaats van op fles?
Is de kwaliteit dan nog even goed?
Ik neem aan dat je een echte real ale gaat brouwen?  Je kan dan zo met je glaasje het bier uit het vat scheppen >:D

Heb je überhaupt brouwervaring? Want dan zou je moeten weten wat de belangrijkste functie van hergisten op fles is, namelijk koolzuurdruk opbouwen.
In zo'n vat gaat de kwaliteit niet (heel veel) achteruit, maar echt prikkelend wordt het ook niet.

Dit lijkt mij perfect, maar duur. Toch maar een tapje huren?

Imhotep

Citaat van: De-Geert op 27-08-2008  00:32 uIn zo'n vat gaat de kwaliteit niet (heel veel) achteruit, maar echt prikkelend wordt het ook niet.

Dus als ik een afgesloten vat zou laten hergisten dat gaat de prik eruit.

Tzal dan toch bottelen worden, waarschijnlijk (klein) deel zelf maken en gewoon aanvallen met bakken Jupiler :).

De-Geert

Citaat van: Imhotep op 27-08-2008  00:43 uDus als ik een afgesloten vat zou laten hergisten dat gaat de prik eruit.
CiteerEasy to clean, thanks to the complete opening (except 12 l and 20 l). The lid seals off the container hermetically, and is equipped with a hole for an airlock.

Eduard

Ook ik vraag me af of je brouwervaring hebt, want je wilt natuurlijk wel 160 l lekker bier aanbieden en niet 160 l halfsmakelijk spul. Ik zie net in je voorsteldraad dat je tot nu toe enkel nog met biersets gebrouwen hebt.

Als je echt vastbesloten bent om dit doorgang te geven, dan zou ik je aanraden om een emmer met 'bierset' bij Brouwland te kopen (http://www.brouwland.com/shop/catproducts.asp?cfid=4&id=363&pid=348). Zo'n emmer kost € 113 en neem bijv. Gallia zodat je niet met 200 liter loeisterk spul zit waardoor iedereen apezat wordt, je kat onderkotst en de tent afbreekt...

Je moet dan wel voldoende gistingscapaciteit hebben, dus daar komen grote tonnen bij kijken, zoals daar waarvan je al een link hebt geplaatst. Dan heb je er wel 2 nodig, en ook dat kost wat. Gist moet je er nog los bij kopen overigens. Je kunt ook kleinere hoeveelheden maken, en dan achter elkaar, maar dan duurt het natuurlijk wel een tijdje vooraleer je genoeg bier hebt.

Voor het serveren: vaten nodig. En een tapinstallatie met doorstroomkoeler. Er komt dus nogal wat bij kijken. Ook het ervoor zorgen dat het bier in de vaten een goede druk krijgt is geen sinnekure.

Met andere woorden: je hebt een nobel plan maar wil wel haastig erg groot te werk gaan. Als je je gasten kwaliteit wilt voorschotelen moet je je goed voorbereiden. De meeste hobbybrouwers die een bierfeest geven, brouwen meestal met mout (of soms moutextract) en hebben al de nodige vaten en ervaring met het hanteren ervan.

Als je echt hoog zit, probeer dan samen te werken met een bevriende hobbybrouwer waar je samen met hem de benodigde hoeveelheid bier brouwt en van hem ook vaten en evt een tapinstallatie kan lenen. Dan is het tóch jouw bier en de ervaring van de andere hobbybrouwer draagt bij aan de kwaliteit ervan.

Imhotep

Ik zal er eens goed over nadenken, ik heb nog wel eventjes tijd om er aan te beginnen.

Ik was sowieso reeds van plan om het ook met biersets te doen omdat ik geen andere ervaring heb.
Natuurlijk wilde ik dan ook zo een grote verpakking kopen, van gold of pils of iets in die aard en dan beginnen brouwen in zo een vat van 210 liter.

Daarnaast zou ik dan nog enkele kleine pakketjes brouwen met sterk spul voor de liefhebbers.

Het enige dat er dus opzit is champagneflessen regelen (als iemand er teveel heeft :D) en zo een apparaatje om 29 mm kurken te bevestigen.
Als ik genoeg flessen kan regelen dan zie ik dit wel als haalbare kaart.

(ps: ik weet op voorhand reeds dat iedereen zat zal worden op dit soort feestjes, zit gewoon in de familie/vriendenkring dat er steving gedronken wordt op feestjes)

RobinB

De Gold en Pils lijken me dan een minder goed idee, aangezien je ook die 210 l moet koelen tijdens de vergisting. En je hebt er veel gist voor nodig!
De Gallia of Tarwe lijkt me een betere keuze met een makkelijker goed resultaat.

Oscar

Citaat van: Imhotep op 27-08-2008  00:43 uen gewoon aanvallen aanvullen met bakken Jupiler :).

:stom: En maak je daar je gasten blij mee? ;D

Imhotep

Als ik zo een emmer van 25 kg Gallia of Tarwe koop, welke gist moet ik daar bij doen en ik welke hoeveelheden?

Eduard

Dan moet je óf een flinke giststarter maken van een gewenste gistsoort, óf aan de gang met een groot pak korrelgist. Denk aan 15 pakjes van 11,5 g per stuk. SafAle en SafBrew-gist (zie Brouwland) geven acceptabele bieren.

Als je er een 'zuipfeest' van wilt maken (oftewel het doet er niet zoveel toe hoe het geheel gepresenteerd wordt), zonder met vaten in de weer te gaan, dan kun je ook grotere flessen gebruiken. Denk aan plastic flessen die voor gecarboniseerd water/frisdrank worden gebruikt. Deze flessen kunnen zo'n 1,5 - 2 liter bevatten, en als het bier niet zo erg lang blijft staan voor consumptie verwacht ik ook geen merkbare achteruitgang in de kwaliteit van het bier. Goede reiniging en ontsmetting is (net als bij vaten en flesjes) een 'must'.

Imhotep

Bedankt voor de info, ik zal dat straks is bezien, gist zelf maken zit er niet in, zou niet weten hoe eraan beginnen, en als ik het al zou doen dan wil ik het eerst eens testen zonder gevolgen voor het feesje.

Zuipfeesje is veel gezegd, maar van het een komt het ander he. Ik ga het proberen bij champagneflessen te houden. Eventueel magnums of jeroboams, scheelt ook heel wat.

Joh

Tot nu toe heb ik enkel ervaring met 0,3 L standaard bierflesjes met de 26 mm kroonkurken.
Past een 29 mm kroonkurk op een standaard 1,5 L(?) champanjefles?
Of sluiten jullie de met bier gevulde flessen weer met kurken en een ijzerdraadje?

Adrie

Als je een beertender kunt lenen, kun je ook beertendervaatjes vullen. Elders op het forum lees je meer over hoe dat moet. Perfectdraft vaatjes kan trouwens ook. Voordeel is dat die 6 liter bevatten, dus dat is nog minder vulwerk.

Menno

Citaat van: Joh op 27-08-2008  15:17 uPast een 29 mm kroonkurk op een standaard 1,5 L(?) champanjefles?
Of sluiten jullie de met bier gevulde flessen weer met kurken en een ijzerdraadje?

Op een 75 cl champagne-fles gaat een 29 mm dop. De 1,5 ltr champagne-flessen idem. ;)

Imhotep

Citaat van: Adrie op 27-08-2008  15:19 uAls je een beertender kunt lenen, kun je ook beertendervaatjes vullen. Elders op het forum lees je meer over hoe dat moet. Perfectdraft vaatjes kan trouwens ook. Voordeel is dat die 6 liter bevatten, dus dat is nog minder vulwerk.

Is inderdaad een goed idee, het enige probleem is dat ik geen beertender/perfect draft heb en ook niemand ken die er eentje heeft.

Ik zal gewoon champagneflessen gebruiken, als ik er nergens vind heb ik weer een reden of champagne te drinken he :D.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.