Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ongemalen koriander: wanneer verwijderen

Gestart door woutereijsberg, 30-08-2007 10:52 u

Vorige topic - Volgende topic

woutereijsberg

Beste medeforumleden,

Ben een beginnende amateur en ben nu een brouwsel aan het maken met moutextract. Heb het wort gekookt en vervolgens alles in een mandfles gedaan voor de eerste vergisting inclusief de ongeplette korianderkorrels.

Mijn vragen zijn:

-Moeten de korrels niet geplet worden zodat de smaak beter afgegeven kan worden aan het wort?
-Wanneer moet ik de korrels verwijderen? a) na het koken, b)na de eerste gisting, c)niet verwijderen en gewoon mee laten doen in de tweede gisting op de fles.

Bij voorbaat dank voor het antwoord!

Groet,

Wouter Eijsberg

Adrie

Waarom voeg je ongemalen koriander toe? Dat geeft toch maar heel weinig smaak af? Meestal voeg je gemalen koriander toe tijdens het koken en filter je het uit met de hop- en eiwitresten.

Ronnie

Niet malen maar pletten, net voor toevoegen, pletten in mortier zodat je halve bolletjes hebt of grof malen in oude koffiemolen. Verwijderen met trub.

Oscar

Zoals het er nu uitziet moet je de boel gewoon laten gisten. De koriander zal gewoon uitzakken naar de bodem bij het lageren. Of het op deze manier effect heeft gehad zul je dan later proeven.

woutereijsberg

Bedankt voor de reacties mensen!

Ik zal het er gewoon uit laten filteren na de eerste gisting en dan zie ik wel hoe het gaat smaken. Aangezien ik nog niet zo gevorderd ben en er in het moutextractpakket van Brouwland hele korrels zaten dacht ik dat het de bedoeling was deze gewoon in het kokende wort te storten....niet dus.....

Groet,

Wouter

Oscar

Citaat van: woutereijsberg op 30-08-2007  11:37 uAangezien ik nog niet zo gevorderd ben

Zoek een leuke brouwvereniging bij jou in de buurt op ! Daar kun je veel van leren en wellicht meteen overstappen naar het brouwen met mout (= betere bieren!).

Citaat van: woutereijsberg op 30-08-2007  11:37 uer in het moutextractpakket van Brouwland hele korrels zaten dacht ik dat het de bedoeling was deze gewoon in het kokende wort te storten....niet dus.....

Wel dus! De laatste 10 minuten van het koken.

Adrie

Citaat van: Oscar op 30-08-2007  11:59 uWel dus! De laatste 10 minuten van het koken.

Nee, je moet ze wel eerst in een vijzel vermalen / pletten!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.