Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gebruik van pure cacao of magere cacaopoeder?

Gestart door B2, 22-10-2006 13:56 u

Vorige topic - Volgende topic

B2

HI,

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van cacao als extra toevoeging? Het idee is nl om een soort AfterEigth bier te maken. Ik kan me zo voorstellen dat je magere-cacaopoeder gebruikt en niet pure chocolade repen immers je wilt geen vettigheid in je bier.

proost

Marcel, B2

MO

Zelf geen ervaring, maar er staan een paar voorbeelden op het forum:

chocolade stout

Porter

Johannes

Hoi B2,

Ik heb een bier gebrouwen koffie en chocola. Zie hier. Ik heb de cacau aan het einde van het koken toegevoegd om zoveel mogelijk smaak te behouden. Helaas kreeg ik dit goedje ook mee het gistingsvat in en volgens mij is dat de vergistingsgraad niet ten goede gekomen. Wanneer je het bier afhevelt zal dit vast beter gaan.

:degroeten:

Johannes

Jacques

Met beide heb ik ervaring.

Chocolade repen bevalt mij beter dan cacaopoeder (meer chocolade smaak).

Vreemd genoeg hoef je je over de vettigheid van de chocolade niet druk te maken. Mijn vermoeden is dat omdat vet lichter is dan water je de vettigheid bij het filteren van het hete wort kwijt raakt doordat het vet boven op de hoprestanten komen te liggen. De schuimhoudbaarheid van mijn chocoladebieren is niet veel minder dan van andere bieren.

Houd er rekening mee dat chocolade een behoorlijke bitterheid heeft en dat je wat meer restsuikers nodig hebt om dat te compenseren. Ook kun je wat minder hop toevoegen maar dat gaat ten nadele van de schuimhoudbaarheid (goed gehopte bieren schuimen nu eenmaal beter).

Een ander punt om rekening mee te houden is dat zowel chocolade repen als cacaopoeder zorgen voor een zeer moeilijke filtreerbaarheid van je gekookte wort. Er ontstaat namelijk een soort bruine emulsie die het filteren ernstig bemoeilijkt.

B2

Kijk daar heb ik wat aan.

We gaan zondag 29-10 een Porter maken 50l tr. Hiervan neem ik dan 20 ltr wort appart en voeg hieraan de reeds gezette koffie (90gr) waarin de opgeloste cacaopoeder (120gr) toe. Aangezien we later gaan koudhoppen met verse mint denk ik eraan om licht kardomon toe te voegen aan de koffie/cacao melange.

B2

Jacques

Toevoeging van mint als je een soort AfterEight bier wil gaan brouwen is goed te begrijpen, maar het toevoegen van cardamon volg ik niet. Als ik jullie was zou ik het weglaten. Maar jullie brouwen natuurlijk jullie bier en niet het mijne  ::)

B2

Cardamon zou in mijn optiek de mint smaak moeten ondersteunen.

Jacques

Om te kijken of deze twee kruiden samengaan in het bier zou je mintthee en cardamonthee kunnen maken. Probeer eerst de mintthee en eet een beetje chocolade. Meng de thee's en proef dan nogmaals wat chocolade.

Volg vervolgens je eigen smaak. Het wordt immers jouw feestje.

Vergelijkbare Topics (7)

2518

Reacties: 11
Gelezen: 14067

36768

Gestart door seed7

Reacties: 8
Gelezen: 2457

14866

Reacties: 6
Gelezen: 3103

45136

Gestart door bello

Reacties: 46
Gelezen: 2170

24747

Reacties: 30
Gelezen: 16962

32153

Gestart door JBL

Reacties: 4
Gelezen: 2076

44214

Reacties: 7
Gelezen: 1460

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.