Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Elektrode ExTech pH110 overleden?

Gestart door hans_nwk, 23-04-2022 14:49 u

Vorige topic - Volgende topic

hans_nwk

Vandaag aan het meten geweest met m'n pH meter. Ik reeg een rare waarde voor vergistend bier (5.2).
Met een schoonmaakazijnoplossing 5.0.

Met kalibren gaf hij voor de vloeistof van pH 4 en pH 7 beide ook ongeveer 5 aan (en was direkt klaar met kalibreren dacht hij).

Heeft iemand dit eerder gezien?
Ik kan nog een keer nieuwe kalibratievloeistof aanmaken maar ben benieuwd of iemand dit ook bij de hand heeft gehad en zeker weet dat ik beter direkt een nieuwe elektrode kan bestellen.
Bijvullen kan ik ook eens proberen.

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 23-04-2022  14:49 uVandaag aan het meten geweest met m'n pH meter. Ik reeg een rare waarde voor vergistend bier (5.2).

Met kalibren gaf hij voor de vloeistof van pH 4 en pH 7 beide ook ongeveer 5 aan (en was direkt klaar met kalibreren dacht hij).

Ik kan nog een keer nieuwe kalibratievloeistof aanmaken maar ben benieuwd of iemand dit ook bij de hand heeft gehad en zeker weet dat ik beter direkt een nieuwe elektrode kan bestellen.

Zelf heb ik een Extech PH100. Die heeft geen hervulbare elektrode zoals de Extech PH110.
De Extech pH100 laat op het scherm zien of de elektrode vervangen moet worden.

De handleiding van beide pH-meters is dezelfde. Zie https://www.contractorsdirect.com/PDF/extech-waterproof-manual.pdf

Knippert bij jou het woord "RENEW"?

beun

Citaat van: hans_nwk op 23-04-2022  14:49 uVandaag aan het meten geweest met m'n pH meter. Ik reeg een rare waarde voor vergistend bier (5.2).

Ik heb ook een Extech pH 110.
Werkte prima. 1x bij moeten vullen.
Maar laatst kreeg ik tijdens het meten op een brouwdag ineens vreemde tekens te zien en deed de meter niets meer. Gelukkig heb ik nog een oude pH meter als backup.

De volgende dag geprobeerd om de meter te kalibreren maar ik kreeg continu inconsistente metingen.
Ik vermoed dat de elektrode aan vervanging toe is. dit lijkt wel hetzelfde probleem als bij jou te zijn.
Bij mij wel wat snel overigens maar ik vermoed dat dit door een meting in te warme vloeistof is gekomen.

Jacques

Citaat van: beun op 23-04-2022  20:51 uIk vermoed dat de elektrode aan vervanging toe is. dit lijkt wel hetzelfde probleem als bij jou te zijn.
Bij mij wel wat snel overigens maar ik vermoed dat dit door een meting in te warme vloeistof is gekomen.

Om de elektrode te sparen laat ik altijd het monster afkoelen. Voor het nemen van monsters gebruik ik een kleine glazen maatbekertjes van 50 ml. Het wort is hierin snel afgekoeld.

brouwerwaldonk

Ik schep 20 ml beslag met een mini inox pollepeltje van 30 ml uit mijn maischketel en zet het lepeltje in een pannetje met koud water. Zodra de temperatuur van het wort 25°C. is steek ik de sonde van de pH meter er in om te meten.

De dag vóór elke brouw wordt de sonde gekalibreerd in pH 4 en 7
Tussen de brouwdagen zit de sonde in een gesloten flesje met speciale bewaarvloeistof.
De meter heb ik aangekocht in 2005, maar het is niet de ExTech ph110.
De sonde nog nooit moeten vervangen.
Elk jaar ververs ik de ijkvloeistof 4 en 7 en de bewaarvloeistof.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 24-04-2022  07:14 uTussen de brouwdagen zit de sonde in een gesloten flesje met speciale bewaarvloeistof.

Bij de Extech pH-meters kun je de elektrode bewaren in een pH 4 buffer.
Uit de Extech handleiding (zie de link hierboven) over het bewaren van de elektrode (pagina 2)
CiteerTo preserve Electrode life keep the sponge in the protective cap soaked with a pH 4
solution (PH100), deionized, distilled water (RE300) when not in use (store vertical
Het bewaren in een buffer pH 4 oplossing is vooral handig als je de meter een paar dagen achter elkaar gebruikt. Het beste is namelijk om de elektrode steeds vochtig te houden.

De laatste tijd gebruik ik ook zelfgemaakte bewaaroplossing met kaliumchloride als de meter een week of langer niet gebruikt wordt. Overal kun je namelijk lezen dat de bewaarvloeistof voor pH-elektroden een 3M KCl-oplossing is.

Kaliumchloride wordt verkocht door de leveranciers van zelfbrouwartikelen. Zie bijvoorbeeld https://www.unibrew-nederland.nl/kaliumchloride-100-gram.html (per kg is het veel goedkoper...)
De molmassa van kaliumchloride is 74,55 g/mol. 3 mol weegt dus 3 * 74,55 = 223,65 g. Voor een 3M oplossing moet je derhalve 223,65 g KCL oplossen in 1 liter gedestilleerd water. Daar doe je heel lang mee... Daarom is 22,4 g KCL opgelost in 100 ml water een goede oplossing.
Het is een kleine moeite als je een nauwkeurige weegschaal hebt. De benodigde kaliumchloride bestel je de volgende keer als weer het een en ander nodig hebt voor een brouwsel. Zo spaar je verzendkosten uit.

Het reinigen van de elektrode kan met een Enzybrew 10 oplossing. Hierdoor worden aangekoekte eiwitten en ander organisch materiaal verwijderd. Doe dit om de zoveel tijd of als je merkt dat de pH-meter langzamer rageert.

Als je de elektrode goed onderhoudt kun je er lang plezier van hebben.

#pH-meter   #bewaarvloeistof_pH-meter

hans_nwk

Ik heb ondertussen een nieuwe elektrode besteld. Bijvullen lukte niet (het schroefje brak) en ook na weken in een schoonmaak vloeistof (enzymen) was kalibreren hopeloos. Hopelijk wordt donderdag een nieuwe geleverd.

Bedankt voor de tips!

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 25-04-2022  09:53 uIk heb ondertussen een nieuwe elektrode besteld.

Waar heb je dat gedaan? Bol.com is er niet te duur mee. Zeker niet als je rekent dat je bij bestellingen boven de € 20 geen verzendkosten hoeft te betalen.

Voor de Extech PH105 (niet navulbaar)

Voor de Extech PH115 (navulbaar)

hans_nwk

Ik heb hem inderdaad bij bol besteld.

Hoe vaak vul jij de elektrode bij? Doe je dat periodiek of is er een bepaalde trigger voor?

Bij de oude was het schroefje gebroken, het deel waar het tooltje op past was er als schijfje afgebroken.

Edit: Ik sla het bericht op en bedenk me dat je schreef dat je geen hervulbare hebt ...

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 25-04-2022  14:32 uEdit: Ik sla het bericht op en bedenk me dat je schreef dat je geen hervulbare hebt ...

Klopt. Ik koop als het nodig is een nieuwe elektrode.

pappa-m

Dit probleem heb ik ook gehad, maar met de extech 100. Ook een nieuwe sensor gekocht, maar die zit nog steeds in de doos. Voordat de sensor arriveerde heb ik het probleem kunnen oplossen door de meter een dag of twee in potje met pH 4 kalibratie te laten staan.
En toen een uurtje zonder batterijen, zodat alles gereset was. Toen waren de metingen weer stabiel.
Achteraf gezien is het sponsje in de bewaardop te droog geweest. In de dop doe ik bewaarvloeistof (wat waarschijnlijk gewoon een KCl oplossing is).
Tegenwoordig let ik er beter op dat de sensor vochtig blijft. Op een brouwdag staat paraat in een beker gedestilleerd water. Dat houdt hem schoon en vochtig.

hans_nwk

Bedankt voor je terugmelding! Te droog zal hij bij mij niet geweest zijn.

Vergelijkbare Topics (5)

41428

Reacties: 23
Gelezen: 2834

27958

Reacties: 7
Gelezen: 4907

31653

Gestart door orangeloo

Reacties: 6
Gelezen: 1933

31785

Reacties: 12
Gelezen: 4313

43569

Reacties: 12
Gelezen: 1268

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.