Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wanneer batch opsplitsen

Gestart door KLucky_13, 25-04-2018 15:43 u

Vorige topic - Volgende topic

KLucky_13

Allen,

Komend weekend ga ik een witbier brouwen (+- 23 liter). 5 liter wil ik gaan aftappen om fruit aan toe te voegen uit de diepvries.

Ik ben nog altijd aan het twijfelen over het moment wanneer ik een deel van het bier ga aftappen om op fruit te zetten.

Hou rekening met dat ik een CCT heb en dus zeer gemakkelijk en zonder mogelijke besmetting 5 liter kan aftappen op elk moment in de vergisting. Ook niet onbelangrijk: Mijn gistkast is sowieso niet groot genoeg voor de CCT + Mandfles dus deze zal ik uit de gistkast moeten vergisten (ongecontroleerd).

De verschillende opties hoe ik ze zie:
1) Ik hydrateer 2 verschillende potjes met gist, 1 voor de grote CCT en de andere voor een mandfles van 5 liter waar ik meteen het fruit in gooi. Ik pomp na het koelen meteen 5 liter naar de mandfles met het fruit + gist en de rest gaat in de CCT.
=>Nadeel: mandfles moet vanaf het begin ongecontroleerd verder gisten, ook meer werk aan gist afwegen en hydrateren
=>Voordeel: ?
2) Ik pomp na koeling alles over in de CCT waar alle gist in zit. Ik wacht 1 a 2 dagen tot de vergisting reeds volop aan de gang is, de gist zweeft dus goed rond in heel het volume van de CCT. Dan zet ik de kraan open en vul een mandfles tot 5 liter waar het fruit in zit.
=> Voordeel: Dit bespaart me 2 keer gist te moeten afwegen
=> Nadeel: Mandfles gist ongecontroleerd verder
3) Ik wacht tot de hoofdvergisting er helemaal op zit, dus net voor de start van het lageren neem ik 5 liter eruit in de mandfles met het fruit. De CCT start met de lagering, de mandfles laat ik nog een dikke week staan.
=> Voordeel: geen 2 keer gist afwegen EN de vergisting zit er reeds op dus alles is gecontroleerd vergist. Enkel de nagisting op het fruit gebeurd nu ongecontroleerd (minder risico?)

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 3 tenzij ik iets heel belangrijk over het hoofd zie?

KLucky_13

tdp

Ik zou voor optie 3 gaan. Volledig uit laten vergisten, dan 5 liter apart op fruit zetten. Je hebt dan de meeste 'controle'.

KLucky_13

Daar ging mijn voorkeur ook naar uit. Echter weet ik niet of dit ook nadelige gevolgen kan hebben. Ik dacht bijvoorbeeld de suikers die nog in het fruit zitten. Gaat een gist die al zijn werk reeds gedaan heeft het niet moeilijk krijgen om deze nog te vergisten? Ik zou niet willen riskeren dat bij het bottelen met bottelgist en suiker er ineens terug een boost komt in de vergisting met de "verse" bottelgist.

Hoe lang laat ik het bier best nog op het fruit staan?

tdp

Citaat van: KLucky_13 op 26-04-2018  08:25 uDaar ging mijn voorkeur ook naar uit. Echter weet ik niet of dit ook nadelige gevolgen kan hebben. Ik dacht bijvoorbeeld de suikers die nog in het fruit zitten. Gaat een gist die al zijn werk reeds gedaan heeft het niet moeilijk krijgen om deze nog te vergisten? Ik zou niet willen riskeren dat bij het bottelen met bottelgist en suiker er ineens terug een boost komt in de vergisting met de "verse" bottelgist.

Hoe lang laat ik het bier best nog op het fruit staan?

Ik denk niet dat de gist daar moeite mee krijgt, of je moet een erg zwaar bier brouwen. In dit geval is 'meten en proeven' weten. Je weet je eind SG van het basisbier, je voegt het fruit toe, je zou dan ook kunnen meten eventueel. Ik weet niet hoeveel fruit je op 5 liter gaat toevoegen? Ik heb ooit 750gram frambozen toegevoegd op 7 liter witbier/weizen. De kleur en smaak zaten er mooi in destijds.

KLucky_13

Ik dacht eerst aan een 80 gram per liter. Jouw dosage zou neerkomen op iets meer dan 100g/l.

Voor mij is het de eerste keer maar deze 5 liter mag wel een uitgesproken fruitsmaak hebben in ieder geval. Misschien moet ik het dan toch ook opvoeren naar 100g/l

tdp

Citaat van: KLucky_13 op 26-04-2018  08:54 uIk dacht eerst aan een 80 gram per liter. Jouw dosage zou neerkomen op iets meer dan 100g/l.

Voor mij is het de eerste keer maar deze 5 liter mag wel een uitgesproken fruitsmaak hebben in ieder geval. Misschien moet ik het dan toch ook opvoeren naar 100g/l

Lijkt me dan wel een goede keuze inderdaad. Welk fruit ga je gebruiken?

Hoeze

Eén dag voor je bier in lagering gaat, 5 liter aftappen en het fruit toevoegen.
Welk fruit wil je gaan gebruiken?
Fruit bestaat het merendeel uit simpele suikers de gist gaat hier totaal geen moeite mee hebben.
Een gouden regel dat ze mij geleerd hebben is dat fruit ongeveer 3 maanden nodig heeft om volledig te extraheren. De celwanden worden geleidelijk aan afgebroken door de alcohol.

KLucky_13

Ik heb enkele collega brouwers die dit gedaan hebben met rood fruit dat je in een diepvries zak in de supermarkt kan vinden (Colruyt). Ik ga daar dus binnenkort eens kijken, ik vermoed dat dit een mix van rood fruit zal zijn.

Voor mij is het niet zozeer de bedoeling om alle suikers in het fruit te gaan vergisten, het basisbier is er dan al, deze moet gewoon een frisse fruitsmaak krijgen. Niet zeker of het dan nodig is om 3 maanden verder te laten gisten?

CeesM

Citaat van: KLucky_13 op 27-04-2018  11:12 uVoor mij is het niet zozeer de bedoeling om alle suikers in het fruit te gaan vergisten, het basisbier is er dan al, deze moet gewoon een frisse fruitsmaak krijgen. Niet zeker of het dan nodig is om 3 maanden verder te laten gisten?
Met de juiste hop- en gistkeuze zijn ook frisse fruitige smaken te krijgen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.