Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Temperatuur vergistingskast

Gestart door jaapz, 19-11-2016 14:18 u

Vorige topic - Volgende topic

jaapz

Ik heb recent zelf met wat sensoren, wat raspberry pi achtige hardware en een paar relais een koelkast omgebouwd tot vergistingskast.
De regeling heb ik zelf in python geschreven, omdat ik dat leuk vind om te doen maar ook zodat ik wat meer inzicht kreeg in de werking van een zgn PID-controller.

Natuurlijk log ik alle activiteit en sensordata van de vergistingskast naar een database zodat ik kan volgen hoe het bier vergist.

Ik heb hem momenteel op 11 graden Celsius staan (voor nagisting van een schwarzbier), en de temperatuur in de kast blijft nu tussen de 10.5 en de 11.0 graden Celsius.

Mijn vraag is: is een precisie van een halve graad genoeg? Of is het uiterst belangrijk dat er nog preciezer geregeld wordt?

Battum80

Dat is prima. Meet je in het vat of er buiten?

jaapz

Momenteel er buiten, het is wel een waterdichte sensor maar ik had voor mijn eerste tests geen zin om een gat in mijn vergistingsemmer te boren :)
Staat wel in de planning om deze sensor in het wort te hangen en dan nog een extra sensor aan te sluiten om ook er buiten te meten.

Sander van Dijk

Citaat van: jaapz op 19-11-2016  14:42 uMomenteel er buiten, het is wel een waterdichte sensor maar ik had voor mijn eerste tests geen zin om een gat in mijn vergistingsemmer te boren :)
Staat wel in de planning om deze sensor in het wort te hangen en dan nog een extra sensor aan te sluiten om ook er buiten te meten.

Bij mij zit de sensor aan de buitenkant tegen mijn gistvat onder een schuursponsje. Je meet dan een mix van de temperatuur van het vat en omgevingslucht. Zo heb je minder last van doorschieten door grote temperatuurverschillen. Als je alleen de omgevingslucht meet heb je meer last van pendelen van de verwarming en de koeling, doordat de lucht véél sneller afkoelt en opwarmt dan een heel vat met vloeistof.

jaapz

Klopt dat zie ik inderdaad ook veel mensen doen op internet. De temperatuursensor die ik momenteel gebruik heb ik ergens gratis vandaan gehaald en is helaas niet geschikt (qua vorm) om hem zo op mijn vergistingsfles/vat vast te maken, omdat er nog een dikke moer om zit dit er niet af kan.

Ik ga denk ik nog een sensor opscharrelen die op de buitenkant van de emmer kan plakken, en eentje die ik er gewoon rechtstreeks in kan hangen.

Dan heb ik drie meetpunten, en ga ik kijken welke sensor de meest stabiele regeling zal hebben.
Altijd leuk om meer data te loggen :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.