Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hergisting, wanneer suiker toevoegen

Gestart door dune119, 30-10-2016 10:40 u

Vorige topic - Volgende topic

dune119

Hallo allemaal, ik ben een behoorlijke noob als het gaat om bier brouwen. Ik heb onlangs met een arsegan kant en klaar kit een tripel gebrouwen. Ik heb een vraag over de hergisting. Volgens de beschrijving moest ik 7 gram suiker per liter toevoegen. Nu is mijn vraag: moet ik dan per flesje zoveel gram doen of kan ik het gewoon in het vat met bier gooien roeren en dan bottelen?

Alvast bedankt!

braaf

Citaat van: dune119 op 30-10-2016  10:40 uHallo allemaal, ik ben een behoorlijke noob als het gaat om bier brouwen. Ik heb onlangs met een arsegan kant en klaar kit een tripel gebrouwen. Ik heb een vraag over de hergisting. Volgens de beschrijving moest ik 7 gram suiker per liter toevoegen. Nu is mijn vraag: moet ik dan per flesje zoveel gram doen of kan ik het gewoon in het vat met bier gooien roeren en dan bottelen?

Alvast bedankt!
De hoeveelheid suiker oplossen in water en even koken. Daarna bij je bier doen en rustig door roeren zodat je er geen zuurstof inslaat en dan bottelen.

marc0871

Het mooiste is de suiker in een schoon vat/pan/emmer doen, daar het jongbier overheen hevelen en van daaruit bottelen.
Suiker eerst oplossen in heet water (even laten koken).

Maar je kan ook de suikeroplossing in de flesjes doen en bottelen vanuit je gistingsvat (gedoe).
Dat kan ook met alleen de suiker (nog meer gedoe).

Underdike

Citaat van: braaf op 30-10-2016  10:42 uDe hoeveelheid suiker oplossen in water en even koken. Daarna bij je bier doen en rustig door roeren zodat je er geen zuurstof inslaat en dan bottelen.
Iets precieser uitleggen nog:
Je lost de benodigde hoeveelheid suiker in 2 maal zoveel water op... dus bijvoorbeeld voor 5 liter los je 35 gram suiker op in 70 gram water. Daarna breng je je mengsel aan de kook om het mengsel plus 't pannetje steriel te maken, en daarna laat het weer afkoelen.
Je hevelt het bier uit je gistvat (dus de gist-koek blijft achter), en dan gooi je je afgekoelde suikerwater bij je gistloze (jong-)bier, even roeren & je kan gaan bottelen.

dune119

Sander van Dijk

Citaat van: Underdike op 30-10-2016  10:54 uIets precieser uitleggen nog :
Je lost de benodigde hoeveelheid suiker in 2 maal zoveel water op... dus bvb voor 5 liter los je 35 gram suiker op in 70 gram water. Daarna breng je je mengsel aan de kook om het mengsel plus 't pannetje steriel te maken, en daarna laat het weer afkoelen.
Je hevelt het bier uit je gistvat (dus de gist-koek blijft achter), en dan gooi je je afgekoelde suikerwater bij je gistloze (jong-)bier, even roeren & je kan gaan bottellen.
Wat ik zelf handiger vindt is de suiker + water oplossing gewoon heet in het bottelvat gieten en daaroverheen het jongbier hevelen. Doordat het jongbier met enige kracht uit de slang komt (slang altijd tot op de bodem laten komen zodat het niet klettert, om zuurstof inslag te voorkomen), krijg je gelijk een goede vermenging van het jongbier en het suikerwater.

Het hete suikerwater koelt ten eerste al snel op de bodem af en als er daarna ca 15 L jongbier overheen wordt geheveld, is het heel snel afgekoeld. Dit geeft zeker geen problemen voor de aanwezige houdt in je jongbier. En waarom niet wachten tot het afgekoeld is? ... dat duurt langer[emoji1] en theoretisch kan het meer kans op een besmetting geven.

William

Citaat van: Sander van Dijk op 30-10-2016  16:37 u. En waarom niet wachten tot het afgekoeld is? ... dat duurt langer[emoji1] en theoretisch kan het meer kans op een besmetting geven.
Tegenwerping  ;): als de suikeroplossing nog heet is en je hevelt daar het wort op vanuit een hevel die in de onderkant van het gistvat hangt dan hevel je in eerste instantie het gist vanaf de bodem op de hete suiker oplossing -> gist dood...

Daarom laat ik de suikeroplossing wel altijd afkoelen (in het bottelvat).

Haagse Wouter

Ik doe juist pas de suikeroplossing toevoegen nadat ik overgeheveld heb. Dan kan ik veel preciezer bepalen hoeveel ik wil toevoegen. Kan soms toch een beetje schelen hoeveel jongbier je meekrijgt zonder trub.

Sander van Dijk

Citaat van: William op 30-10-2016  16:56 uTegenwerping  ;) : als de suikeroplossing nog heet is en je hevelt daar het wort op vanuit een hevel die in de onderkant van het gistvat hangt dan hevel je in eerste instantie het gist vanaf de bodem op de hete suiker oplossing -> gist dood...

Daarom laat ik de suikeroplossing wel altijd afkoelen (in het bottelvat).

Sorry, hier ook nog een tegenwerping  :)  Als je maar 5 liter brouwt zou ik dit inderdaad niet doen, maar in mijn geval gaat het om 18 liter wort van 20°c. Dan is die ca 380 gram water met 126 gram suiker van (ik los de suiker op in ca 3 x zijn gewicht aan water) zo afgekoeld. Als eerste koelt het al aardig af als ik het kokend in het gistvat giet. Als ik een paar minuutjes daarna ga hevelen zal ik maar heel weinig gist vermoorden. Ik heb altijd zeer vlotte hergistingen.

Wel moet je op deze manier goed weten hoeveel jongbier er in het gistvat zit. Ik weeg het vat een omdat ik het leeggewicht weet, weet ik hoeveel jongbier ik heb. Ik trek hier nog wel een 3/4 liter vanaf, omdat er nog ongeveer een 3/4 liter gist en jongbier achterblijft. Gist zal best een ander gewicht hebben als bier, op 18 liter lijkt me dit verwaarloosbaar.

Edit: ik probeer trouwens juist geen gistdepot mee te hevelen.

tdp

Citaat van: Sander van Dijk op 30-10-2016  19:00 u...
Wel moet je op deze manier goed weten hoeveel jongbier er in het gistvat zit. Ik weeg het vat een omdat ik het leeggewicht weet, weet ik hoeveel jongbier ik heb. Ik trek hier nog wel een 3/4 liter vanaf, omdat er nog ongeveer een 3/4 liter gist en jongbier achterblijft. Gist zal best een ander gewicht hebben als bier, op 18 liter lijkt me dit verwaarloosbaar.
...

Dat is bij mij de reden dat ik eerst overhevel, en op basis van die liters een suikeroplossing maak.

beermenke

Ik neem tijdens het hevelen 1 liter bier apart en roer hier 100 gram suiker  door en doe dit terug bij mijn 15 liter en begin te bottelen. Werkt prima. 1 week op 20 graden en dan de kelder in. Na 2 maanden gaan de flesjes open en op natuurlijk!

Jacques

Citaat van: William op 30-10-2016  16:56 uTegenwerping  ;): als de suikeroplossing nog heet is en je hevelt daar het wort op vanuit een hevel die in de onderkant van het gistvat hangt dan hevel je in eerste instantie het gist vanaf de bodem op de hete suiker oplossing -> gist dood...

Zo'n vaart loopt dat niet.

Zelf giet ik tegenwoordig mijn suikeroplossing direct uit een waterkoker waarin ik de suikeroplossing heb laten koken langs de wand in de bottelemmer. Daarna voorzichtig roeren. Dit levert geen problemen op.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.