Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wanneer koffiebonen toevoegen

Gestart door Jukkie, 01-11-2015 18:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Jukkie

Ik wil wat koffiebonen toevoegen aan mijn stout. De dosering heb ik zo ongeveer wel gevonden in diverse topics.
De vraag is: wanneer voeg ik de bonen toe? Meteen aan het begin van de hoofdgisting? Als de hoofdgisting klaar is? Hoe zit het met het desinfecteren van de koffiebonen?

koffie

Desinfecteren van bonen is niet nodig. Al dat overdreven Amerikaanse gedoe om alles maar te willen desinfecteren...
Ik heb laatst als test een halve liter koffie aan het beslag toegevoegd (op circa 20 liter eindresultaat) maar hier was weinig van terug te vinden.
Interessant artikel : https://byo.com/mead/item/315-brewing-with-coffee

Jacques

Citaat van: koffie op 01-11-2015  20:28 uDesinfecteren van bonen is niet nodig. Al dat overdreven Amerikaanse gedoe om alles maar te willen desinfecteren...

Met desinfecteren is op zich niets mis mee. Een infectie kun je maar beter voorkomen. Het bier genezen van een infectie gaat nu eenmaal niet.
Smaakmakers zoals hop en koffiebonen laten zich echter niet makkelijk desinfecteren zonder smaakstoffen kwijt te raken. Gelukkig kan het allemaal wat lijden als je in de nagisting zit. Er is alcohol, koolzuur en de pH is flink gedaald. Hierdoor hebben infecties minder kans. Zelf desinfecteer ik mijn koudhop ook nooit.

koffie

Er is inderdaad niets mis met desinfectie, maar we moeten oppassen niet door te slaan als die maffe Amerikanen. Als ze een lepel 5 minuten langer dan gepland op het aanrecht laten liggen, moet ding alweer door een bak starsan.
Grondstoffen die na het koken worden gebruikt worden daar bijzonder angstvallig bekeken. Hopzakken die druipen van de Star San worden zo in het gistvat gemikt, koffie of cacaobonen laten ze eerst weken in de Star San (of gooien het nog even in de oven). Allemaal onzin en gewoon je gezond verstand gebruiken.
Voor deze ene keer ben ik het met Jacques eens: dit is een Nederlands forum, geen Amerikaans. Stop met de desinfectie-waanzin.

Thamerdal

Ik heb ooit mijn stout op ongemalen koffiebonen gelagerd, ongeveer een week. Dat gaf een wat harde, nogal bittere koffie smaak. Het had niet de subtiliteit die ik gehoopt had...

Shaka

Met name voor donkere bieren kun je koffiebonen mooi desinfecteren met sterke drank zoals bourbon of whisky. Ik heb wel een keer geïnfecteerd bier gehad door koffiebonen die ik er zo bij had gegooid, dus desinfectie hiervan lijkt me verstandig. Je hoeft inderdaad niet te overdrijven, even in de oven of soaken met sterke drank is prima.

Jukkie

Citaat van: Thamerdal op 02-11-2015  09:40 uDat gaf een wat harde, nogal bittere koffie smaak.

Weet je nog de dosering die je gebruikte?

Thamerdal

Citaat van: Jukkie op 02-11-2015  10:56 uWeet je nog de dosering die je gebruikte?
Ik had 75 gram bonen op 22 liter. Dus als je het zo gaat doen zou ik voor veel minder (de helft) kiezen.

Jukkie

Dank je.. Ik zal terughoudend zijn  :)

homoeccentricus

Citaat van: koffie op 02-11-2015  07:10 uEr is inderdaad niets mis met desinfectie, maar we moeten oppassen niet door te slaan als die maffe Amerikanen. Als ze een lepel 5 minuten langer dan gepland op het aanrecht laten liggen, moet ding alweer door een bak starsan.
Grondstoffen die na het koken worden gebruikt worden daar bijzonder angstvallig bekeken. Hopzakken die druipen van de Star San worden zo in het gistvat gemikt, koffie of cacaobonen laten ze eerst weken in de Star San (of gooien het nog even in de oven). Allemaal onzin en gewoon je gezond verstand gebruiken.
Voor deze ene keer ben ik het met Jacques eens: dit is een Nederlands forum, geen Amerikaans. Stop met de desinfectie-waanzin.
Hoe weet jij dat allemaal zo?

koffie

Citaat van: homoeccentricus op 02-11-2015  14:49 uHoe weet jij dat allemaal zo?
Hoeveel mensen in Nederland zijn dagelijks ziek van versgemalen koffie? (hint : er zullen weinig zijn die hun koffiebonen van tevoren desinfecteren)
Hoeveel brouwsels heb jij al wrg kunnen gooien omdat je de hopzak en hop niet een half uur in de Star San had gedrenkt vóór het koudhoppen?

Gewoon logisch nadenken en niet zo paniekerig doen en alles maar willen onderdompelen in alcohol of Star San. Het leukste is nog wel het sous vide desinfecteren van houtsnippers :P Toch eens opzoeken hoe ik volgende keer mijn houten 225 liter vat in een sous vide pan krijg :D

homoeccentricus

Citaat van: koffie op 02-11-2015  16:49 uHoeveel mensen in Nederland zijn dagelijks ziek van versgemalen koffie? (hint : er zullen weinig zijn die hun koffiebonen van tevoren desinfecteren)
Hoeveel brouwsels heb jij al wrg kunnen gooien omdat je de hopzak en hop niet een half uur in de Star San had gedrenkt vóór het koudhoppen?

Gewoon logisch nadenken en niet zo paniekerig doen en alles maar willen onderdompelen in alcohol of Star San. Het leukste is nog wel het sous vide desinfecteren van houtsnippers :P Toch eens opzoeken hoe ik volgende keer mijn houten 225 liter vat in een sous vide pan krijg :D

Neen, ik bedoel: hoe weet jij dat al die Amerikanen "maf" zijn?

koffie

Kijk eens rond op een Amerikaans bierbrouwforum. Die lui staan doodsangsten uit voor *alles* wat niet door een bak Star San gehaald is.

homoeccentricus

Citaat van: koffie op 02-11-2015  17:42 uKijk eens rond op een Amerikaans bierbrouwforum. Die lui staan doodsangsten uit voor *alles* wat niet door een bak Star San gehaald is.

Ik zit er op een. Blijkbaar het verkeerde, want ze geven mij daar niet de indruk "maf" te zijn.  :huilen:

Vergelijkbare Topics (7)

32268

Reacties: 9
Gelezen: 2857

25286

Reacties: 23
Gelezen: 7971

3891

Reacties: 13
Gelezen: 3968

22949

Reacties: 4
Gelezen: 2169

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.