Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting vastgelopen?

Gestart door Markiej87, 07-09-2014 16:17 u

Vorige topic - Volgende topic

Markiej87

Help! :(

Ik heb op 31 augustus 11,5 liter RIS gebrouwen. Het start-SG was 1,086. De hoofdvergisting met S-04 heeft plaatsgevonden tussen de 19 en 20 graden Celsius.

Op 5 september heb ik overgeheveld voor de nagisting. Er lag een flinke bodem gist in het vat. Ik heb nagenoeg geen kopruimte in mijn carboy voor de nagisting. De nagisting vind plaats tussen de 20 en 21 graden. Op 5 september meette ik met mijn refractometer 13 Brix, dat is goed omgerekend een SG van 1,031 en een SVG van 64%, wat in principe dus nog wel even door zou moeten kunnen.

Volgens MrMalty en BrouwHulp heb ik voldoende gist geënt. Toch is mijn SG in 2 dagen tijd niet gedaald, ik heb net weer gemeten. Ook is er nagenoeg geen activiteit in het waterslot.

Heb ik te maken met een vastgelopen vergisting, of moet ik nog een paar dagen geduld hebben om dit te concluderen? Er heeft zich ondertussen weer een laagje gist op de bodem van het vat verzameld, dus er zweeft (of zweefde) nog wel voldoende gist rond.

Edit: Ik heb trouwens 50 minuten gemaischt op 62 graden, 25 op 70 graden en niet uitgemaischt maar gespoeld met spoelwater van ongeveer 95 graden.

RobinB

Wat is je volledige recept?
Het is wel vaker gerapporteerd dat bieren met veel gebrande mout slechter uitgisten. Zelf vind ik 2 dagen wat kort om vergistingsstilstand op te bepalen, maar hou er rekening mee dat er vast niet heel veel meer af zal gaan. :)

Markiej87

Citaat van: RobinB op 07-09-2014  17:17 uWat is je volledige recept?
Het is wel vaker gerapporteerd dat bieren met veel gebrande mout slechter uitgisten. Zelf vind ik 2 dagen wat kort om vergistingsstilstand op te bepalen, maar hou er rekening mee dat er vast niet heel veel meer af zal gaan. :)
Hmm, ik had wel op een lager eind SG gerekend. Dit is het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk20140831
Naam receptRussian Bad Boy
Brouwdatum31-08-2014
BiertypeStout (Imperial Russian)
Volume10
Begin SG1,086 SG
Eind SG1,020 SG
Schijnbare vergistingsgraad76,7%
Berekende kleur (Morey)143 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)67 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
15 lWater uit Beverwijk4,5 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,251 kgPale Ale moutDingemans7 EBC82,0 %
0,285 kgGeroosterde gerstDingemans1250 EBC7,2 %
0,190 kgSpecial BDingemans350 EBC4,8 %
0,143 kgChocolademoutDingemans900 EBC3,6 %
0,095 kgCara-pilsWeyermann5 EBC2,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.50 min.2,4 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C1 min.25 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
21,4 gChallengerbellen10,2%60 min.46,9 IBU
21,4 gE.K. Goldingbellen5,7%30 min.20,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Ik ben wel blij dat ik flink gehopt heb om die zoetheid van de restsuikers wat te maskeren dan. Hij smaakt niet zoet namelijk, ondanks zijn huidige SG.

RobinB

Geerts model verwacht een eind SG van 1027, daar zit je niet ver vanaf.
Ik heb daarbij de gebrande mout meegenomen als caramout, niet omdat het caramouten zouden zijn, maar omdat deze ook een negatief effect hebben op de SVG.
Geef hem nog even tijd... :)

Markiej87

Citaat van: RobinB op 07-09-2014  19:33 uGeerts model verwacht een eind SG van 1027, daar zit je niet ver vanaf.
Ik heb daarbij de gebrande mout meegenomen als caramout, niet omdat het caramouten zouden zijn, maar omdat deze ook een negatief effect hebben op de SVG.
Geef hem nog even tijd... :)
Top, ga ik doen! Wat is Geerts model precies? :)

RobinB

Een model dat rekening houd met een aantal vergistbaarheidsparameters zoals de gist, maischtemperatuur, maischdikte, maischtijd en de percentages caramout en suiker.
Wel allemaal gebaseerd op zíjn vergistingsgegevens, dus met enig voorbehoud te gebruiken.
Je kan ook je eigen gegevens invoeren. :)

Zie de zoekfunctie voor meer details! ;D

Jacques

In dit recept zit er veel donkere mouten. Zoals Robin al aangeeft hebben die op een of andere manier een negatieve invloed op de vergistingsgraad.
Zie hier voor een wetenschappelijk artikel over dit onderwerp.

Markiej87

Beiden dank!

Ik heb de tool inmiddels gevonden. Nog wel even wat stoeien met invoeren. Vind hem wat onduidelijk maar dat ligt ongetwijfeld aan mezelf. Wel erg handig want ik heb altijd het idee dat het eind SG in BrouwHulp op te weinig gebaseerd is.

Dat artikel ga ik me even in storten want dat is pittige kost ;)

Ben inmiddels wel benieuwd wat er met mijn RIS gaat gebeuren. Het recept komt van HBT en daar hebben al zoveel mensen dit gemaakt, dus hij moet wel lekker worden :)

Ik zat trouwens vanavond in de tussentijd het (48 pagina lange) topic door te lezen van waar ik het recept vandaan heb. Daar blijken de meesten ook tussen de 1,026 en 1,030 uit te komen. Dat bevestigt wat jullie aangeven. Wel weer nieuwe dingen geleerd. Toppieee :proost:

Vergelijkbare Topics (7)

41104

Reacties: 18
Gelezen: 2294

29349

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 22
Gelezen: 6516

24-08-2015 21:46 u
door homoeccentricus
21414

Reacties: 8
Gelezen: 3195

416

Reacties: 27
Gelezen: 15338

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.