Biscuitmout gekocht: waarmee combineren in een blond bier?

Gestart door TJ, 06-08-2014 12:11 u

Vorige topic - Volgende topic

TJ

Ik heb vorige week een klein emmertje biscuitmout gekocht. Op de een of andere manier spreekt de naam me aan, net als het idee van een bier met een (geroosterde) koekjessmaak.

Wat ik me nu alleen afvraag: ik kan bijvoorbeeld 5% biscuit en 95% pilsmout nemen om te kijken hoe dit smaakt, maar wordt dat een lekker bier? Ik heb wat gezocht op het forum en er lijken niet veel mensen te zijn die biscuit gebruiken. Ik heb Jacques ergens zien zeggen dat biscuit goed kan samenwerken met münchener en carapils. Carapils heb ik nog niet eerder gebruikt, maar voor het geval dat heb ik daar ook een emmertje van gehaald. Münchener heb ik in huis. Ik wilde verder Northern Brewer of Hallertau Hersbrucker  gebruiken als bitterhop en US-05 als gist, niet teveel moeilijks.

Heeft iemand verder suggesties over hoe ik iets maak dat enerzijds lekker is, maar anderzijds ook goed werkt om het smaakeffect van biscuitmout te leren kennen? Mijn idee was om 5% biscuit, 5% carapils, 10% müchener en 80% pilsmout te doen, maar dan heb je alweer 4 mouten in de stort.

Ik hoor graag suggesties :) . Een receptuitdraai kan ik bijvoorbeeld vanavond maken.

Gerb

Dat zou precies mijn advies zijn: 95% pilsmout en 5% biscuitmout. Deze mout voegt een granige, moutige smaak toe die prima in een blond bier past. Het tweede recept klinkt ook goed, dan heb je het toch meer over een wat voller en moutiger bier.

TJ

Ik denk dat ik de variant zonder münchener maar met carapils en biscuit dan ook nog moet proberen :) .

Ik heb overigens ook Cascade-hop gekocht. Ik zat eraan te denken om een variant te proberen met Cascade als flavour- en aromahop. Of kan ik dat in een bier als dit beter laten :denken: ?

Dat worden wel weer heel wat brouwsels zo, met al die variabelen ;) .

Gerb

Dan ben je de rest van je leven wel bezig. Succes! Zonder gekheid: het is natuurlijk leerzaam, maar hoe kun je nu echt een vergelijk maken van bier 1 met biscuitmout van 3 maanden oud en bier 2 met carahell van 1 maand oud. Je hebt te maken met verouderingseffecten, minder/meer koolzuur, hoeveelheid gist, vergistingsgraad, etc. Op hobbybrouwschaal is het vrij lastig om het statistisch/wetenschappelijk aan te pakken.

Cascade als aromahop is prima.

Oscar

Citaat van: TJ op 06-08-2014  12:11 uWat ik me nu alleen afvraag: ik kan bijvoorbeeld 5% biscuit en 95% pilsmout nemen om te kijken hoe dit smaakt,

Deze mout kun je tot 100% in de stort gebruiken, dus ik zou het aandeel biscuitmout aanzienlijk verhogen. Ik heb nu een bier staan met 70% erin ( en 30% palemout) en dat smaakt prima. Ik ga er nog eentje maken met 100% :-)   :brouwen: :proost:

RobinB

Oscar

Citaat van: RobinB op 06-08-2014  21:55 uHij heeft nog volledige conversie bij 100%?

Yep... :) Bij 70% in ieder geval ruim voldoende! Mocht het niet zo zijn bij 100% dan laat ik je dat weten, maar ik heb er alle vertrouwen in... :brouwen:

RobinB

Etn82

Is een mooie moutsoort, ik gebruik het in mijn APA's. 87,5 % Pale, 11,5% Biscuit en 1 % Red Crystal. Krijg je een mooie volle body van.

TJ

Citaat van: Oscar op 06-08-2014  21:52 uDeze mout kun je tot 100% in de stort gebruiken, dus ik zou het aandeel biscuitmout aanzienlijk verhogen. Ik heb nu een bier staan met 70% erin ( en 30% palemout) en dat smaakt prima. Ik ga er nog eentje maken met 100% :-)   :brouwen: :proost:

Ik heb maar 1 kilo gekocht, daarmee kan ik 2 brouwsels met 10% storten :-\ ... Dat ga ik dan maar doen, 2 varianten met 10% en als het goed smaakt bijkopen, voor in een APA klinkt het ook wel goed, dat wilde ik ook maar eens gaan proberen op termijn :proost: .

Vergelijkbare Topics (7)

32770

Reacties: 5
Gelezen: 1720

15788

Reacties: 51
Gelezen: 13619

22547

Gestart door Gerald

Reacties: 10
Gelezen: 4314

1051

Gestart door wim

Reacties: 12
Gelezen: 7864

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.