Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

De zoveelste verstokte vergisting...

Gestart door Wybe, 08-11-2012 16:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Wybe

15 okt. j.l. een blond gebrouwen. Identiek aan een brouwsel van afgelopen februari. Die had toen een begin SG van 1065 en voor botteling kwam hij tot SG 1020.
15 okt. 40 liter gebrouwen en opgesplitst in twee batches. Begin SG 1066.
Batch A Fermentis Safbrew T58 2 zakjes, vanwege het hoge start SG en de zakjes gist waren niet echt vers meer, maar ook niet over datum.
Batch B Idem 2 zakjes safbrew S33.
Begin SG 1066.  Temperatuur 1e week op 19 graden in vergistingskast.
Overheveldatum 22 okt. SG 1025 voor beide batches.
28 okt: batch A   SG 1020   Batch B  SG 1025   De vergisting was al enkele dagen gestokt.
Om de vergisting weer op gang te krijgen:  1 zakje Saflager S23 gehydrateerd met gekookt en weer afgekoeld water. Getrapte giststarter gemaakt 100 g moutextract en 1 liter water. Gekookt met toegevoegde 1 theelepel gistvoeding.
Na 6 uur flink gisten 1/2 gestokte wort/jongbier van batch B toegevoegd. Dit om de nieuwe gist te laten wennen aan de alcohol van het jongbier (in wording). Opnieuw na 6 uur de giststarter verdeeld over twee flessen en elke fles voorzien van 1 liter jongbier van batch A en batch B. Opnieuw laten gisten (wat niet van harte ging).
30 okt. de beide starters toegevoegd aan de twee vaten met flink schudden voor wat extra zuurstof. Klimaatkast op 21 graden gezet. Binnen enkele uren kwamen de cylindrische watersloten alweer omhoog.
SG meting 6 november: A  SG1018 en B   SG 1023. Veeel te weinig activiteit volgens mij en ik vraag me af of dit nog goed komt. Hoe lang kan ik dit nog laten staan in de nagisting, zonder bang te hoeven zijn voor bederf? Bij deze SG-waarden durf ik niet te bottelen.
Wie weet hoe ik verder moet handelen?

Caspar

Ik zou gewoon gaan bottelen... SG 1018 en 1023 is zeker niet ondrinkbaar. Als je merkt dat er gushers (potentiele bottelbommen) ontstaan, gauw opdrinken of koud wegzetten!

2 zakjes op 20 liter is meer dan voldoende.

Gerb

De T-58 staat al op 72% vergistingsgraad, dus echt gestokt is het niet. De ander minder ver, maar S-33 staat niet bekend om de hoge vergistingsgraad. Ik zou er zeker niet teveel meer aan doen, dat geeft alleen maar risico op ellende. Laat het nog een week staan, als er niets verandert, gewoon bottelen.

Wybe

Dankjewel voor jullie adviezen. Ik denk a.s. maandag (vrije dag) te gaan bottelen.
Los van mijn geschetste probleem, hoe lang kan je de nagisting maximaal laten duren zonder risico op bederf?

Caspar

Op kamertemperatuur vind ik persoonlijk 2 a 3 weken wel de max. Als je echt koud lagert, dan kan je het bier langer in de mandfles laten zitten.

Gerb

Ik zou het niet langer dan 2 weken doen, natuurlijk afhankelijk van temperatuur en temperatuurverschillen, e.d..

Verder helpen acties als schudden, zwenken en overgieten niet voor de houdbaarheid en/of stabiliteit van het bier. In jouw geval zou ik maximaal een week wachten.

Wybe

Bij de laatste SG-meting proefde het jongbier behoorlijk zoet. Zal ik voor de zekerheid maar een lage suikerdosering (5 g/l ?) voor het bottelen toevoegen?

Caspar

Lijkt me geen slecht plan, ik bottelde per definitie altijd al met 6 g/l in plaats van de 8 a 9 gr die sommige hanteren...

Gerb

Persoonlijk gebruik ik nooit meer dan 6 g/liter en ik denk dat je met de 5 g/liter wel goed zit. Ik zou het bier wel tussentijds in de gaten houden, mocht er toch meer koolzuur gevormd worden. Exploderende flessen is echt link!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.