Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tijdsduur bierbrouwen?

Gestart door shauke, 02-04-2010 11:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoelang duurt het bierbrouwen gemiddeld??

kortste tijd
1 (100%)
langste tijd
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1

shauke

Hallo,
Iik heb een vraagje
hopelijk kunnen enkele mensen mij helpen.
Ik zou volgend voor mijn 6de jaar mijn "eindwerk" of beter gib over bierbrouwen willen doen.
het probleem dat dit niet zou doorgaan is dat we niet weten of het praktisch haalbaar is.
zou iemand mij kunnen helpen met de vraag hoelang het precies duurt om bier te brouwen??
alvast bedankt
xx

Edit: heb 'tijds' aan 'duur' toegevoegd in de titel. Mvh Eduard

Hopmans

Wat bedoel je met kortste tijd en langste tijd?

Een brouwdag duurt in ieder geval 6 tot 8 uur (HERMS kan korter zijn).
Daarna heb je de hoofdgisting van 3 tot 14 dagen, en vervolgens de
lagering van 1 tot 3 weken warm OF 1 tot 3 maanden koud.
Daarna moet je bottelen, 2 weken hergisten, en dan rijpen (minimaal 1 maand).

Je kan dus in twee maanden tijd een bier hebben.

:degroeten:

Eduard

Of je kunt brouwen (zoals Hopmans zegt binnen 6-8 uur), gisten en rusten gedurende ca 8 dagen, fustelen en koelen (2 dagen), filteren en carboneren, en meteen drinken. Klaar binnen 2 weken, al smaakt het dan nog wat rauw. ;D

Indien geen vaten beschikbaar (dus alleen flesjes) kan het nog steeds snel, als je bijvoorbeeld een Witbier of Weizenbier/Weißbier brouwt. Deze bieren zijn het best als ze vers zijn, bovendien horen ze troebel te zijn.

Dan wordt het 1 dagje brouwen, 1 week ca vergisten, bottelen met suiker en nog 1 week op kamertemperatuur, overnacht koelen en dan drinken. Dan zit je op iets boven de 2 weken, en liefst nog iets langere lagertijd na de week op kamertemp als het even kan. Maar bier wordt het hoe dan ook. :)

Hopmans

Eea hangt ook een beetje van de gist af.
Wat zijn nu hele snelle gisten?
De snelste waarmee ik ooit gewerkt heb was een opgekweekte Duvelgist.
Kannonne, wat ging die snel.

Jacques

shauke,

Het lijkt er op dat je dit forum nog een beetje moet leren kennen.

Een open vraag leent zich namelijk niet voor een peiling met twee opties: lang of kort.

Verder is niet helemaal duidelijk wat je bedoelt te vragen.
Ik neem aan dat je bedoelt: hoe lang duurt het vanaf het moment dat je gebrouwen hebt totdat je een drinkbaar hebt. Klopt dit?
In dat geval heb je geen peiling (ook poll genoemd) nodig. Je kunt dan een gewone draad openen waarop iedereen kan reageren.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.