Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Molendag en bierbrouwen

Gestart door Muldermans, 20-03-2009 21:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Muldermans

In het tweede weekeinde van mei is het weer zover, de Nationale Molen en Gemalendag. (9 of 10 mei, dat verschilt per molen)

Als molenaar laat ik ook graag mijn molen aan het publiek zien, maar dit jaar wil ik eens iets anders doen. Ik wil de bierbrouwhobby aan de mensen tonen en ik heb dus besloten om bier te gaan maken in de molen. Er is alleen wel een maar...

Daar je in een molen geen vuur mag gebruiken moet het elektrisch gaan wat als nadeel heeft dat ik geen grote hoeveelheid kan maken (± 4 L met het kookplaatje dat ik heb). Ik zit eraan te denken om 's morgens een bier te maken en om 's middags een bier te maken.  Wat het wordt ga ik nog bedenken.

Ik heb alleen een probleem, ik heb geen stromend water dus koelen daar moet ik iets voor bedenken. Wat heb ik wel, een hele grote sloot waar de molen het water uitpompt. hier zou ik een mandfles in kunnen hangen (maar ik ben bang dat het glas dan breekt, iemand een suggestie?)

Of het wort net na de kook in de mandfles hevelen, stop erop en door lucht langzaam laten afkoelen?

Het zou mooi zijn als ik er twee lekkere bieren er aan over houd, maar het gaat mij er primair om om mensen te laten zien dat brouwen een leuke hobby is en dat je er erg lekker bier aan over kunt houden (nu maar hopen dat de Dunkel Weizen een beetje lekker is, kan ik die op fust plaatsen)

Met vriendelijke groet
Muldermans

wimn

Hoeveel water heb je nodig om 4 liter (?) te koelen? Met een vat van 30 tot 60 liter moet dat toch zeker lukken. Koeler aansluiten op een kraan in het vat en gaan.
Alternatief 2 is het op de prehistorische manier koelen. De kookketel na het koken in een grote bak met ijswater (of erg koud water, of koud water met diepvrieselementen erin) zetten en met de deksel op de pan voorzichtig zwenken. Deze methode zag ik op een site van een Amerikaanse minibrouwerij en het eerste dat ik dacht: "Zou dat geen probleem geven met de zuurstof?" Maar goed, ik heb ook al ergens gezien dat ze na het koken naar bed gingen en de volgende dag, als het wort was afgekoeld, weer verder gingen.

Muldermans

4 liter is snel te koelen denk ik :) Maar ik heb een mini vriezer, als ik daar eens koelblokken ingooi en wanneer ik aan het koelen toe ben ik die blokken in het wort doe dan koelt dat best goed denk ik.... Maar is het plastic van die blokken wel geschikt? Of moet ik de koelelementen verpakken in een materiaal dat het wel hebben kan en zo ja, welk materiaal?

Hopmans

Je zou ook gewoon een pan met water en mout op kunnen zetten.
Gewoon de hele dag laten pruttelen, en af en toe roeren.
Dat doen ze op de ONK's ook.
Het publiek heeft dat toch niet door.
Alhoewel; op het ONK is iedereen bezopen.

Nee, doe toch maar niet.
 :degroeten:

wimn

Citaat van: Muldermans op 20-03-2009  21:45 u4 liter is snel te koelen denk ik :) Maar ik heb een mini vriezer, als ik daar eens koelblokken ingooi en wanneer ik aan het koelen toe ben ik die blokken in het wort doe dan koelt dat best goed denk ik.... Maar is het plastic van die blokken wel geschikt? Of moet ik de koelelementen verpakken in een materiaal dat het wel hebben kan en zo ja, welk materiaal?
Dat had ik eerst als alternatief 3 opgeschreven, maar geschrapt vanwege de temperatuur en de verwachting dat die blokken daar niet tegen zouden kunnen. Maar als je het wort overhevelt door een hele lange slang, dan kan je die slang in een bak met water leggen met daarin die blokken. Dan zou je een heel eind moeten kunnen komen.

Turin

Kun je geen dompelpomp in de sloot hangen?
Dan heb je stromend water.

Brouwbedrijf

Zo af en toe hou ik buiten op een markt een brouwdemonstratie. Dan heb ik ook geen stromend water. Ik doe dan hetzelfde als wat Hopman zegt: laten zien hoe het brouwen in zijn werk gaat.
Mensen willen graag in de pan kijken, even proeven, even kletsen ... als je even niet op let is alles aan de kook.Het is bijna niet te doen om in zo'n situatie een goed bier te brouwen en tegelijkertijd alle belangstellenden uitleg te geven over het brouwproces.
Aan het eind van de dag filter ik het beslag. Als ik het vermoeden heb, dat het nog iets kan worden dan maak ik het thuis af. Dat is dan meestal de volgende dag.

Adrie

Citaat van: Brouwbedrijf op 21-03-2009  09:48 uMensen willen graag in de pan kijken, even proeven, even kletsen ... als je even niet op let is alles aan de kook.Het is bijna niet te doen om in zo'n situatie een goed bier te brouwen en tegelijkertijd alle belangstellenden uitleg te geven over het brouwproces.

Het bier van de algemeen kampioen van het ONK van 2007 was zo'n demonstratiebier. Velen hebben even in de pan geroerd en zijn dus allemaal een beetje kampioen geweest.  :P

Hopmans

Tja, misschien toch wel een goed idee eigenlijk.
Het gaat meer om de de geur en de beleving opzich.
Echt brouwen is bijna geen doen.
Middeleeuws bier werd ook gekookt met alle mout er nog in geloof ik.
Je zou ook je beste recept van te voren kunnen brouwen, en die laten proeven aan de mensen.
Dat is geen verkoop, en dat mag dan weer wel geloof ik.

Muldermans

Citaat van: Hopmans op 21-03-2009  11:48 uMiddeleeuws bier werd ook gekookt met alle mout er nog in geloof ik.

Dat vind ik dan wel weer passen bij een molen... Misschien moet ik dat maar doen. Ik ga er nog eens heel goed over nadenken, het belangrijkste vind ik de geuren van hop en mout..

Groeten
Muldermans (die middeleeuws bier eigenlijk best wel een leuk idee vindt bij een molen :))

Hopmans

Ja toch?
Lekker dun inmaischen, en een relatief licht biertje maken met veel water zodat het niet aankoekt.
Een zware rolling boil zal ook niet nodig zijn gedurende de dag.
Gewoon licht laten pruttelen met evt wat watercorrecties, en op het einde door een filterdoek gieten in de tank.
Misschien wordt het nog wel een lekker bier ook.

Wel leuk trouwens: Het concept van een molen en bier.
Als ik er de kost mee zou kunnen verdienen dan zou ik het zo doen.
Gillend ren ik de poorten van de stresserige telecom-business uit voor zo'n job.

Oscar

Citaat van: Hopmans op 21-03-2009  11:48 uJe zou ook je beste recept van te voren kunnen brouwen, en die laten proeven aan de mensen.
Dat is geen verkoop, en dat mag dan weer wel geloof ik.

En dan kun je verplicht 1 euro donatie vragen... ;D ;D

PietO

Ik heb reeds 3 brouw-demonstraties bij 2 verschillende molens achter de rug (inclusief 20 liter filteren, koelen enz.). Maar Hopmans heeft volledig gelijk!!

De succesnummers voor het publiek (naast een beetje pruttelen en roeren) zijn:
1. kinderen mout of graan te laten malen "zoals de molen doet" (hoe kleiner hoe leuker)
2. kinderen flesjes met kroonkurken te laten sluiten
3. etiketten plakken (evt. kleuren)
4. afwegen met een balans
evt. flesjes tegen kosten laten meenemen.

Via de kinderen krijg je de meeste aandacht van de ouders / ouderen.  :elifant: :elifant:

Brouwbedrijf

Dat zijn leuke ideeën, PietO, die neem ik ook mee voor voor mijn volgende optreden.
Kinderen laten draaien aan de schrootmolen deed ik al. Dat is altijd een groot succes en scheelt ook nog een beetje werk. ;)

Muldermans

Citaat van: PietO op 21-03-2009  20:06 u1. kinderen mout of graan te laten malen "zoals de molen doet" (hoe kleiner hoe leuker)

Tja daar heb ik een probleem, mijn molen 'maalt'  alleen water, ik ben molenaar op een poldermolen! Maar wel ontzettend leuke ideeën Piet! Hier kan ik zeker wat mee!

@Hopmans
Ik zou heel graag een baan als molenaar i.c.m het brouwen hebben. Als (koren)molenaar zijnde moet je wel de benodigde diploma's hebben. Gelukkig heb ik die al gehaald toen ik 18 was (jemig das al 10 jaar geleden, ik word oud) Een bestaan als molenaar is hard werken en eigenlijk kan het niet uit, je zult creatieve wegen moeten bewandelen om een inkomen te vergaren waarbij je in je onderhoud kunt voorzien en je kunt leven van de passie voor molens. Een combinatie van brouwer/molenaar is reëel maar wel ontzettend zwaar denk ik (ik zou het er voor over hebben en als mijn vriendin klaar is met school ga ik zeker een poging wagen). De liefde die je dan in je werk steekt betaalt zich dubbel en dwars terug, weliswaar niet in euri's maar wel in voldoening.
Toneelmeester is ook een erg leuk beroep, waar ik zeker geen volledige afstand van kan doen. Een combinatie, molenaar, toneelmeester brouwer is niet ondenkbaar. Het onmogelijke is mogelijk tenzij je het tegendeel kunt bewijzen ;D Ik ga het binnen nu en 10 jaar proberen, dat is voor mij een doel. 8)

Oh ja, Leffe blond van de tap is echt lekkerder dan uit de fles, waar komt dat verschil vandaan? ??? :denken:

Ronnie

Citaat van: Muldermans op 22-03-2009  02:57 uOh ja, Leffe blond van de tap is echt lekkerder dan uit de fles, waar komt dat verschil vandaan?

Waarschijnlijk omdat er minder druk op zit. Dat doet het wat milder overkomen. Idem met Westmalle dubbel.

Hopmans

Heel vaak zijn bieren beter van de tap.
Naast de koolzuurdruk wat Ronnie al aanhaalt, is het ook de grootte van het vat.
Hoe groter, hoe beter, maar welke natuurkundige wet daaraan ten grondslag ligt?
 :weetniet: 

Ronnie

Citaat van: Hopmans op 22-03-2009  11:23 uNaast de koolzuurdruk wat Ronnie al aanhaalt, is het ook de grootte van het vat. Hoe groter, hoe beter, maar welke natuurkundige wet daaraan ten grondslag ligt?

Ook al ondervonden, zowel bij wijn uit kleine flesjes als bier t.o.v. grote flessen. Grotere volumes zijn minder onderhevig aan temperatuurschommelingen van de lagerplaats en gedurende transport. Zou wel eens daaraan kunnen liggen.

aldo

Weet je al of je op welke dag het gaat worden? 9 of 10 mei? Want mocht ik dan vrij zijn, lijkt het me leuk om je als brouwende molenaar aan het werk te zien

edit:
Ohja keek nog ff op de site van de weddemarke maar daar staat nog niks van 2009 ;-)

aldo

nog een plaatje gevonden

Muldermans

He Aldo!

Ja dat is "Mijn" molentje ;D Pracht ding, niet waar? En daar gaat het gebeuren, op 9 mei 2009 vanaf een uur of 10! Je bent van harte welkom, de koffie staat klaar voor je.

Tja de website..... Daar moet ik inderdaad nog mee aan de gang, maar dat geldt voor meerdere sites van me..... Nog een maandje en ik heb weer een heleboel vrijetijd :)

Groeten
Muldermans

Muldermans

Nog iets meer dan een week te gaan voor de brouwdemo.

Ik zit nu even te denken hoe het recept samen te stellen. Mijn eisen:

Het moet een donker bier (de kans dat hij dan te drinken is, is dan iets groter vermoed ik) worden,
Een middeleeuws karakter hebben (euhh melkzuur, nee dat niet)

Mag flink in de IBU' zitten.

Ik denk dat ik mijn pak havervlokken eens weer tevoorschijn ga halen, haver vind ik wel bij dit bier passen. Als gist kan ik een korrel nemen,  maar ik heb nog een gistkoek van mijn APA liggen en die wil ik gebruiken.

Ik ga eens brainstormen, als iemand suggesties heeft.....

Het plan is dus om net als in de middeleeuwen, de maisch mee te koken (nou ja het pruttelt de hele dag door)

Jacques

Uiteraard moeten er kruiden in. Je zou kunnen denken aan sinaasappelschil en koriander.

Overigens zou ik het bier niet te donker maken. Ik zou het eerder in een amber kleurig bier zoeken.

Muldermans

Ok.. Sinaasappelschil en koriander, die voeg je tijdens de vergisting toe neem ik aan.

Van Herman begreep ik dat je havervlokken het best eerst kunt verstijfselen alvorens het aan de maisch toe te voegen. Ik denk dat ik ook tarwe ga gebruiken, daar ik nog een restant heb dat zo mooi op gemaakt kan worden.

Jacques

Citaat van: Muldermans op 30-04-2009  23:21 uOk.. Sinaasappelschil en koriander, die voeg je tijdens de vergisting toe neem ik aan.

Die kruiden kun je het laatste kwartier van het koken toevoegen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.