Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

quadrupel met 20% suikerstort

Gestart door nomino, 22-09-2008 17:31 u

Vorige topic - Volgende topic

nomino

Na de draad suiker=suiker=suiker gelezen te hebben en mijn vader nog eens vroeg om een straffer bier te brouwen wil ik het volgende recept eens proberen met een suikerstort van 20% wat denken jullie.

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptstraffen djoe donker
Brouwdatum15/09/2008
BiertypeQuadrupel
Aantal liters30
Gewenst begin SG1094 (9,7 vol% alc.)
Brouwzaalrendement70.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater42.93 liter
Maischdikte3.50 l/kilo
Maischwater39.46 liter
Spoelwater12.18 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur80 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid37 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Palemout 7 EBC13.3 %1500 gram8 EBC
Pilsmout 3 EBC45.9 %5175 gram3 EBC
Chocolademout0.9 %100 gram900 EBC
Zwartemout (ontbitterd)0.9 %100 gram1200 EBC
Tarwevlokken18.6 %2100 gram4 EBC
Basterdsuiker (bruin)13.3 %1500 gram30 EBC
Kristalsuiker7.1 %800 gram0 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Target12.5 %40 gram90 min.31 EBU
Hallertau Hersbrücker4.0 %40 gram10 min.3 EBU
Cascade7.0 %20 gram10 min.3 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter3000 ml
Beluchtings tijd5 uur
Temperatuur giststarter25°C
OpmerkingenOpgekweekte Chimay blauw.

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C50 minuten3.50 l/kg
272°C15 minuten3.50 l/kg
378°C5 minuten3.50 l/kg

De keuze van hop is zo omdat deze de nog restjes zijn en plaats moeten voor nieuwe. Voor de gistkeuze heb ik opgekweekte Chimay blauw, de s33 of T58 is ook nog een optie. Adrie spreekt over toevoegen van gistvoeding bij deze suikerstort, moet ik deze toevoegen bij aanmaken van de starter of deze toevoegen bij de vergisting.

thibolleke

Op welk eind SG wil je gaan uitkomen? 20 % suiker bij een begin SG van 1094 geeft meer dan 9% alc vol hoor.
Zelf heb ik hier een bier staan van 12% alc vol, SG 1098 tot 1012 met 10% (kristal)suiker.

nomino

1012 zou me mooi lijken (vergistingsgraad van 86%) maar weet niet of dit haalbaar zal zijn kan de temperatuur tijdens het gisten niet optimaal houden. Tot vorig jaar werd deze geregeld in een grote diepvriesbak die koelde als het te warm werd en verwamde met een ventilator als het te koud werd. Maar deze heeft helaas de geest gegeven bij het koelen, wegens de ouderdom denk ik (ongeveer 30 jaar).

Caspar

Hoi Nomino, dit recept lijkt me toch niet zo heel erg lekker... alleen maar basismout, suiker en zwarte mouten :weetniet:. Ik denk dat dit een leeg bier wordt. Wat Cara-aroma of Special B zou niet misstaan in dit bier :proost:.

nomino

Special-b heb ik nog wel liggen dus die kan ik er inderdaad bijnemen en dan wat minder suiker, het brouwen zal toch pas voor volgende week zijn (eerst wat proefdraaien met water met mijn iwaki pompje). Als dit allemaal naar behoren werkt en de handelingen een beetje ingeoefend zijn, zal het volgende week vrijdag zijn.

nomino

De chocolade en zwarte mout breng ik terug naar 70 gr. De bruine bastaardsuiker neem ik 100 gr minder van en voeg 300 gr special B toe. Het overzicht:

palemout 7 EBC             13.2 %         1500 Gram      8 EBC                                                                       
pilsmout 3 EBC               45.4 %         5175 Gram      3 EBC                                                                       
chocolademout              0.6 %          70 Gram        900 EBC                                                                   
zwarte mout (ontbitterd)  0.6 %          70 Gram     1200 EBC                                                                             
tarwevlokken                18.4 %         2100 Gram      4 EBC                                                                     
Basterdsuiker (bruin)       11.4 %         1300 Gram      30 EBC                                                                             
kristalsuiker                   7.9 %          900 Gram       0 EBC                                                                   
special B                       2.6 %          300 Gram       391 EBC     

Meer special B kan ik niet toevoegen of ik moet een van de dagen nog eens in Beverlo in de buurt komen wat er niet zal inzitten denk ik.                                                         

MO

Volgens mij kan het prima, een zwaar bier met zoveel suiker. Ik zou inderdaad wel een zo goed mogelijke starter maken (gistvoeding in de starter voor de beste conditie van de gist). Ik zou een pak Wyeast kopen, opkweken is toch weer een extra risico, en jij wilt nogal wat, zoveel liters met zo'n start SG.

Hopmans

Cara red is juist een prachtige cara-mout.
En ook hier zie ik weer een angstvallig lage chocostort (forumangst).
Er mag wel een beetje choco in een bier hoor.
 :degroeten:

nomino

Ben begin deze begonnen met opkweken van de gist als ik deze blijf vermenigvuldigen tot volgende week dinsdag zou ik dan misschien niet genoeg gistjes hebben, ik zou enkel de slurrie willen gebruiken (als deze voldoende is bezonken).

nomino

Citaat van: Hopmans op 22-09-2008  20:26 uCara red is juist een prachtige cara-mout.
En ook hier zie ik weer een angstvallig lage chocostort (forum angst).
Er mag wel een beetje choco in een bier hoor.

De laatste keer dat ik chocomout gebruikt heb was ongeveer 2%. Bij het drinken van het bier kwam dit nogal wrang over of de zwarte moet moet de boosdoener geweest zijn.

Hopmans

Vergis je niet in de iets lichtere donkere mouten.
Cara-120 en Special-B kunnen ook behoorlijk bitter zijn.

Het beste is om in het hele kleur/smaak spectrum de boel te verdelen
zonder uitschieters om de boel recept-technisch in ballans te krijgen.

Pils/Pale/Munich
Cara-40
Cara-120
Cara-300/450
Choco

En dan goed kijken op de sites van Dingemans en Weyermann naar de percentages.

Caspar

Ik kan me wel vinden in Hoppies "spectrum", echter een Cara 40 vind ik meer voor een (India) Pale Ale. Deze mout geeft alleen een wat zoetere moutigheid en iets kleur. Voor een Quadrupel zou het wel eens iets te zoet uit kunnen pakken.

RobinB

Wat ook kan helpen voor een betere doorgisting, is het suiker bij het hevelen toe te voegen!

Vergelijkbare Topics (7)

8034

Reacties: 57
Gelezen: 16651

15192

Reacties: 14
Gelezen: 3522

33447

Reacties: 12
Gelezen: 3524

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.