Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe maken jullie je apparatuur schoon?

Gestart door René K, 24-10-2006 11:28 u

Vorige topic - Volgende topic

René K

Hallo!

Inmiddels heb ik veel gelezen en geleerd op dit forum. Echter het valt mij op dat er nog veel verschillen zitten in het schoonmaken van de materialen.
Waar de ene brouwer na het brouwen direct alles schoonmaakt met alleen warm water (pannen, hevelfilter etc), kiest de ander voor uitgebreide desinfectie met bijvoorbeeld chempro of loda. Ook de flesjes voor het bottelen worden op verschillende manieren schoongemaakt. Kunnen jullie hier iets vertellen over hoe jullie je apparatuur reinigen? Voordat met het brouwen wordt begonnen worden de materialen ook nog eens gereinigd lijkt me. Hoe doen jullie dit?
Handige tips voor een beginnend brouwer zoals ik zijn natuurlijk altijd welkom. ;)

Ik zie uit naar de reacties!

Groet, Rene :degroeten:

JeroenCV

Hoi Rene,

Er zijn inderdaad een hoop topics over reinigen. (kijk eens hier http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3564.0.html) (wel een beetje naar beneden scrollen en je ziet een aantal reinigen topics)

Ikzelf maak altijd alles schoon eerst met heet water en afwas, dan met een beetje chemoxi pro. En dan nog naspoelen met water. Altijd alles schoon. Niet een keertje snel doen. Nee altijd alles 100% schoon.

MO

Hier een samenvatting van onderwerpen:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3564.msg35030.html#msg35030

Heb je deze ondwerpen allemaal gelezen? Zijn er echt nog onduidelijkheden, stel je vragen dan hier, maar ik ben bang dat het meeste over het schoonmaken al wel gezegd is. Het is nu eenmaal zo dat we het allemaal anders doen, je zult met behulp van je gezonde verstand je eigen keuzes moeten maken.

Oscar

Citaat van: Rene F&B op 24-10-2006  11:28 ukiest de ander voor uitgebreide desinfectie met bijvoorbeeld chempro of loda.

Na het brouwen desinfecteren lijkt mij onzin en tijd verspilling. Na opruimen moet het schoon zijn, dwz vrij van hopresten en moutresten. Dus alle viezigheid moet van de spullen af en het moet visueel schoon zijn. Desinfecteren doe je eventueel voor gebruik (voorzover dat voor een stuk apartuur nodig is).

Citaat van: Rene F&B op 24-10-2006  11:28 uOok de flesjes voor het bottelen worden op verschillende manieren schoongemaakt.

Na het legen van een bierflesje spoel ik deze om met water en doe deze dan op de kop terug in het krat. Zo komt er geen vuil meer in en kan deze mooi "uitlekken". Voor het afvullen hoeft deze alleen nog maar gedesinfectuurd te worden. Dit doe ik met sulfiet en een beetje citroenzuur (de eerste geur slaat wel op de luchtwegen, dus wel iets voorzichtig mee zijn).

Citaat van: Rene F&B op 24-10-2006  11:28 uVoordat met het brouwen wordt begonnen worden de materialen ook nog eens gereinigd lijk me. Hoe doen jullie dit?

De brouwpan is dan al schoon genoeg, desnoods nog even met schoon water omspoelen. De hevelfilter moet ook gewoon warm water schoon zijn en pas bij het kookproces wordt deze de laatste 5 a 10 minuten meegekookt alsmede de koelspiraal waardoor deze schoon genoeg zijn voor gebruik tijdens filteren en koelen.

Groeten en gezondheid
Oscar

Vergelijkbare Topics (7)

34891

Reacties: 9
Gelezen: 3832

20053

Reacties: 3
Gelezen: 4833

02-05-2012 17:16 u
door Erick
3804

Reacties: 28
Gelezen: 9035

43428

Gestart door Clapton

Reacties: 9
Gelezen: 1278

30616

Reacties: 7
Gelezen: 1936

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.