Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beginner volgende stap: 10L batches

Gestart door DickBier, 15-03-2023 22:18 u

Vorige topic - Volgende topic

DickBier

In het voorsteltopic heb ik al het een en ander geschreven over mijn (zeer beperkte) brouwervaring. Voor de leesbaarheid zal ik dat hier deels herhalen.
In december 2021 heb ik uit nieuwsgierigheid een Kingdom Brew Kit - Donker gekocht. Daarin zaten geschroote mout, hop, gist, kandijsuiker en een 5L vergistingsemmer met toebehoren  Dat bier is mede door de onduidelijke handleiding helaas mislukt. Ik wilde dus revanche en heb het boek 'Zelf Bier Brouwen Doe Je Zo' (Matthieu Goemaere et al.) gelezen en vervolgens met kits van Brouwboeders achtereenvolgens een Saison, een Pale Ale, een Bock, een Dubbel, een Trippel en een Witbier gebrouwen. En dat met steeds betere resultaten. (de beschrijving van BrouwBroeders is vele malen beter)

Daarvoor heb ik gebruikt: een 7.5L Berghaus soeppan als maischpan, een 10L Ikea soeppan als brouw/kook-pan, een 4L Ikea soep-pan als spoelwater pan, een gasfornuis, de twee plastic 5L emmertjes uit de kitjes als fermentatievat en met een vulpijpje als bottel-vat, een brouwbroeders zeef, een brouwbroeders densi-meter, een kroonkurk apparaatje en nog wat kleiner spul en schoonmaak/ontsmet middelen als puro-oxi en starsan. Ik heb ik een tafelmodel koelkast als fermentatiekast met een 45W verwarmingselement en een STC-1000.

Ik heb het boek 'Verander water in bier' (Adrie Otte) gelezen en wil nu eigenlijk wel een volgende stap zetten door:
  • Te brouwen vanaf recepten ipv vanuit kitjes
  • Zelf te gaan schroten
  • Batches van 10L te gaan brouwen ipv 5L
Mijn brouw-ambities zijn redelijk bescheiden. Ik hoef niet per se eigen recepten te ontwikkelen. Een eigen twist aan een goed bestaand recept is voldoende. Ook wil ik geen heel ingewikkelde bieren gaan brouwen of technisch helemaal perfect te brouwen. Ik wil gewoon een paar keer paar jaar (3x tot 6x) een lekker biertje brouwen voor eigen consumptie.
Bij de 5L brouwels is het werk (hobby!!) niet goed in verhouding met de opbrengst. Maar ik ben ook geen hele grote drinker en hou van afwisseling, dus 10L lijkt me de ideale maat voor mij.

Ik heb moeite met het vinden van de geschikte spullen. Zelf de kleinste brouwspullen lijken te zijn gemaakt voor minstens 20L. Ik denk nu aan de volgende spulletjes:
Dit lijkt me een behoorlijk basale en lekker goedkope uitrusting. Het mag best wat duurder zijn, maar het hoeft ook niet duurder te zijn dan dat het hoeft te zijn, toch?

Ik heb een paar vraagtekens en hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen.
  • Wat denken jullie, is dit voldoende voor mijn doelstellingen? Mis ik nog iets?
  • Is het echt beter on de hoofd-gisting en de na-gisting in aparte vaten te doen? De kitjes gebruikte ook maar een fermentatievat. Mij lijken de nadelen (kans op besmetting en zuurstofinslag) groter dan de voordelen. Op het net (incl dit forum) lees ik verschillende meningen. Wat dat betreft lijkt mij een (RVS) conisch fermentatievat ideaal, maar de kleinste die ik kan vinden zijn 27L. Kennen jullie kleinere of werken die grotere ook gewoon goed voor 10L batches?
  • een automatische brouwketel van bijvoorbeeld EasyBrew lijkt me ook nog wel leuk, maar ook daar zijn de kleinste 30L. Werkt dat voor 10L batches?
  • Zijn die goedkope pannen goed genoeg of is het echt rommel? Wat zijn betere alternatieven?
  • is een wals-schrootmolen echt zoveel beter dan een platen schrootmolen? Het prijsverschil vind ik nog wel acceptabel, maar die walsen molens lijken me erg groot en daardoor wat lastig op te bergen.

Groeten,
Dick :degroeten:

seed7

Citaat van: DickBier op 15-03-2023  22:18 uDit lijkt me een behoorlijk basale en lekker goedkope uitrusting. Het mag best wat duurder zijn, maar het hoeft ook niet duurder te zijn dan dat het hoeft te zijn, toch?

Exact. Lijkt me een prima set voor 10l.
Een ding mis ik, een 10+l pan voor het opwarmen van het spoelwater tot 80°C.

ingo

De Hopman

Een automatische brouwketel zoals de easybrew, brewmonk, etc. werkt inderdaad erg fijn, zeker voor een beginner is dat wel makkelijk brouwen. Geen omkijken naar je maischtemperatuur, en wat minder gedoe met spoelen en filteren. 10 liter kan, maar is wel echt het minimum wat haalbaar is, en werkt niet heel fijn. In het begin brouwde ik ook steeds 10 liter om nieuwe recepten uit te proberen, maar ik ben al snel overgegaan naar 15 liter. Werkt toch net een stuk fijner, en kost verhoudingsgewijs nauwelijks meer geld/moeite.

Ik heb zelf nog zo'n schijvenmolen, maar ik ben aan het kijken naar een degelijke walsenmolen. Het nadeel van zo'n schijvenmolen is dat je de schrootafstand niet goed in kan stellen, dus elke keer zit ik weer een beetje met die bouten te pielen tot het schrootsel er een beetje goed uitziet. Maakt heel consequent brouwen wel lastiger, maar als je 'gewoon' een lekker biertje wilt brouwen werkt zo'n schijvenmolen prima.

Ik begrijp uit je verhaal dat je geen hele fanatieke brouwer bent, en dat je vooral voor de fun zo af en toe een dagje lekker wilt brouwen. Dan lijkt de setup die je noemt mij prima. Mocht je nu al twijfelen of je in de toekomst nog een keer wil gaan uitbreiden naar 20 liter of meer dan zou ik het gelijk goed aanpakken en voor een walsenmolen en grotere ketels gaan, want anders betaal je je over 1 of 2 jaar weer scheel ;)

PDGRRR

Citaat van: seed7 op 16-03-2023  07:28 uEen ding mis ik, een 10+l pan voor het opwarmen van het spoelwater tot 80°C.

Je zou eventueel ook een elektrische spoelwaterketel van +/- 18 liter kunnen nemen zodat je zonder omkijken je maischwater kan verwarmen terwijl je aan het schroten bent etc. en vervolgens tijdens het maischen je spoelwater op temperatuur brengen.

Verder is je set prima voor je ambities. Ik ben vergelijkbaar begonnen, maar dan met Curtec-voertonnen als gistvat, omdat ik met het oog op mogelijke infecties de kraantjes zoals op die Speidels wat onhandig vind.

JanDeGraaff

In plaats van nu al een schrootmolen te kopen, kun je vooralsnog ook beginnen met geschrote moutpakketten. Bijvoorbeeld uit de 'moutmixer service' van brouwmout.nl
Je kunt dan precies aangeven welke mout je van wil en hoeveel. Zij leveren dan het hele pakket, eventueel geschroot. Als beginner heb je dan als voordeel dat je je daar dus nog even niet op hoeft te richten en vooral kunt focussen op de overige zaken. Je kunt ook erg precies mout bestellen op die manier, en dus leg je weinig voorraad aan. Dat is handiger als je 3 tot 6x per jaar 10 liter brouwt; je zit niet snel met een paar zakken mout van 1 kilo elk waarvan je enkele tientallen tot een paar honderd gram voor een bepaald brouwsel van nodig hebt.

Dat heb ik voor mijzelf altijd als zeer nuttig ervaren. Je kunt de 'moutmixer' na verloop van tijd ook prima gebruiken voor eigen recepten. Uiteindelijk kun je de moutmolen die je hebben wil aanschaffen en een voorraad mout en hop gaan aanleggen. Het voordeel is dat je dan weet waar je mee bezig bent en dus beter de juiste keuzes maken.

Citaat van: PDGRRR op 16-03-2023  09:58 uJe zou eventueel ook een elektrische spoelwaterketel van +/- 18 liter kunnen nemen
Is dat niet wat veel/overkill voor 10 liter batches en voor 3/6x per jaar brouwen? 10 liter recepten hebben, gemiddeld genomen, zo'n 6 tot 7 liter spoelwater nodig. Een flinke soeppan kan al volstaan.

Citaat van: PDGRRR op 16-03-2023  09:58 uomdat ik met het oog op mogelijke infecties de kraantjes zoals op die Speidels wat onhandig vind.
Met een goede hygiëne zijn veel problemen te voorkomen. Als deze kraantjes inderdaad een continue bron van infecties zouden zijn, waren ze er allang niet meer...

Zambezi Special

Je kan met de set die je al hebt ook ongeveer 10 liter brouwen met een paar aanpassingen op de meer gebruikelijke methode
Laat maar even weten of je geinteresserd bent, dan beschrijf ik het  wel even als ik iets meer tijd heb

tdp

Prima setup, Dick!

Qua spoelwater; ik gebruik wanneer ik de kleine setup gebruik, water uit de Quooker.

PDGRRR

Citaat van: JanDeGraaff op 16-03-2023  10:20 u
Citaat van: PDGRRR op 16-03-2023  09:58 uJe zou eventueel ook een elektrische spoelwaterketel van +/- 18 liter kunnen nemen.

Is dat niet wat veel/overkill voor 10 liter batches en voor 3/6x per jaar brouwen? 10 liter recepten hebben, gemiddeld genomen, zo'n 6 tot 7 liter spoelwater nodig. Een flinke soeppan kan al volstaan.

Dan zit je met een spoelwaterketel van 18 liter toch goed? 10 Liter maischwater en dan houd je 8 liter over voor je spoelwater. Ik heb zo'n ketel nu 2 jaar en vind het ideaal i.p.v. het maischwater op temperatuur te brengen in de maischketel op een gasbrander: vullen, thermostaat instellen en je verder voorbereiden op het brouwen.

Citaat van: JanDeGraaff op 16-03-2023  10:20 uAls deze kraantjes inderdaad een continue bron van infecties zouden zijn, waren ze er allang niet meer...

Dat lijkt mij ook, ik gebruik zo'n automatische hevel om van gistvat naar bottelemmer over te hevelen en daar kan evengoed een minuscuul klontje gist/bier in blijven hangen dat bij slecht reinigen voor infectie kan zorgen. Was voor mij vooral een gevoelsdingetje qua keuze.

DickBier

Bedankt allen voor het meedenken en de antwoorden

Citaat van: seed7 op 16-03-2023  07:28 uEen ding mis ik, een 10+l pan voor het opwarmen van het spoelwater tot 80°C.
Daar heb ik mijn huidige 10L ikea soeppan voor die ik momenteel gebruik als brouw/kook-ketel

Citaat van: De Hopman op 16-03-2023  08:23 uIk begrijp uit je verhaal dat je geen hele fanatieke brouwer bent, en dat je vooral voor de fun zo af en toe een dagje lekker wilt brouwen.
Dat is heel goed omschreven!

Citaat van: De Hopman op 16-03-2023  08:23 uMocht je nu al twijfelen of je in de toekomst nog een keer wil gaan uitbreiden naar 20 liter of meer (..)
Ik heb geen glazen bol en je weet nooit hoe het leven en je hobby's zich verder ontwikkelen, maar op dit moment heb ik er geen twijfel over. 20L is teveel voor mij.

Citaat van: De Hopman op 16-03-2023  08:23 u10 liter kan, maar is wel echt het minimum wat haalbaar is, en werkt niet heel fijn.
Dank. Dat is erg duidelijk. Op dit moment geen automatische brouwketel voor mij. Ik moet zeggen dat ik het gepiel om de ketel op het gas netjes op de juiste temperatuur te krijgen en te houden ook wel leuk vind.

Citaat van: JanDeGraaff op 16-03-2023  10:20 uBijvoorbeeld uit de 'moutmixer service' van brouwmout.nl
Ik heb daar in het verleden wel eens naar gekeken. Ik vond het inclusief verzendkosten relatief duur. Ongeschrote mout kan ik op de fiets halen en volgens mij heb je de aanschaf van de schrootmolen snel terugverdiend, zelfs al gooi je de overgebleven mout (deels) weg. Ik zal er nog eens naar kijken.
Zelf schroten lijkt me ook best een leuke toevoeging aan de brouwdag.  Ik ga eens navragen bij een kennis in de buurt of ik eens mag schroten met zijn molen. Ik denk dat hij er een heeft.

Citaat van: Zambezi Special op 16-03-2023  10:51 uJe kan met de set die je al hebt ook ongeveer 10 liter brouwen met een paar aanpassingen op de meer gebruikelijke methode
Laat maar even weten of je geinteresserd bent, dan beschrijf ik het  wel even als ik iets meer tijd heb
Ik ben wel nieuwsgierig nu.  smile  Ik kan me er iets bij voorstellen, maar ik denk dat het veel langer gaat duren (omdat je in 2 batches na mekaar moet mouten) of dat het een heel gedoe wordt met het vaak moeten overgieten van half-brouwsels van de ene naar de andere pan.

Groeten,

JanDeGraaff

Citaat van: PDGRRR op 16-03-2023  11:21 uDan zit je met een spoelwaterketel van 18 liter toch goed? 10 Liter maischwater en dan houd je 8 liter over voor je spoelwater. Ik heb zo'n ketel nu 2 jaar en vind het ideaal i.p.v. het maischwater op temperatuur te brengen in de maischketel op een gasbrander: vullen, thermostaat instellen en je verder voorbereiden op het brouwen.
Ik werd op het verkeerde been gezet omdat je het betiteld als een 18L spoelwaterketel. 18 liter spoelwater is teveel van het goede voor 10 liter batches, maar als je het zo doet als je beschrijft, kan het wel. Hoewel je dan, als ze zouden bestaan, aan een spoelwaterketel van 8 liter voldoende zou hebben – 7 à 8 liter maischwater en 6 à 7 liter spoelwater zou moeten werken voor een gemiddelde 10 liter batch; daar heb je circa 15 liter water voor nodig in totaal.

Ik zou dan zelf eerder kiezen voor een pan van circa 8 à 9 liter en een Lidl Silvercrest draagbare inductiekookplaat met temperatuursinstelling. Dat is een eenvoudige en kostenefficiënte manier om water te verwarmen tot een ingestelde temperatuur en je kunt het ook nog gebruiken voor andere zaken – van een simpel eitje bakken tot pindasaus maken en warm houden bij een barbecue in de tuin... (de kostenefficiëntie schuilt er voornamelijk in dat je de combinatie pan/kookplaat heel gemakkelijk ook voor heel veel andere zaken kunt gebruiken, niet in het water opwarmen zelf).

Een spoelwaterketel kun je niet voor heel veel andere nuttige zaken gebruiken. En je huidige pannen op je huidige kookplaat gebruiken is natuurlijk het meest kostenefficiënt...

Zambezi Special

OK, daar is 'ie
Biab & 1-staps maisch

10 liter pan met 7.5 liter warer op temperatuur brengen.
Zak met mout erin (rond de 2 kg), voorzichtig roeren.
Pan met zak & mout gaat in een koelbox met een dekbed erin voor extra isolatie (uiteraard kan dit op meerdere manieren)
Na de maisch, zak eruit trekken en uitlekken in vergiet boven een andere pan of kom.
Ik gebruik 1.7 liter warm water om dit ook een beetje te kneden, spoelen etc.
Opgevangen vocht gaat uiteraard in de pan bij het andere wort
(De 1.7 liter past precies in mijn fluitketel. Kan ook met iets meer of minder)

Dan koken.
Nu keuze om tijdens het koken bij te vullen met kleine beetjes heet water, zodat het niet van de kook afgaat (doe ik als ik met Voss vergist)
Maar meestal kook ik gewoon en neem een monster tegen het einde van de kook.
Dan koelen.
En SG bepalen.
Op basis van de SG voeg ik koud water toe totdat ik op de gewenste OG kom. Dat helpt me met het koelen (anders kom ik niet onder de 35-40 oC)

Ik gebruik een speidel 12 liter fermenter.
Als ik inderdaad op 10 liter uitkom dan gebruik ik een blow-off tube. Daaronder gewoon een waterslot.

Bovenstaande heeft uiteraard beperkingen maar het werkt naar tevredenheid voor mij met de spullen en set up die ik heb.

Het zou kunnen werken met meerstaps maisch. Nooit geprobeerd.
Maar wordt heel lastig voor zware bieren. Ik brouw dan gewoon een kleinere hoeveelheid :)

DickBier

@Zambezi Special, bedankt voor de uitgebreide uitleg!
Op de een of andere manier lijkt mij de BIAB methode niet echt fijn. Ik weet niet precies waarom. Misschien omdat ik denk dat het geklieder wordt. (ik kan al een klieder van een theezakje maken :D)

Citaat van: JanDeGraaff op 16-03-2023  12:11 ueen Lidl Silvercrest draagbare inductiekookplaat met temperatuursinstelling
Interesant. Ik vroeg me al langer af of er ook inductie kookplaten met temperatuur regeling zijn. Ik vraag me wel af waar de temperatuur dan wordt gemeten en of je er er een externe sensor op aan kan sluiten om in de pan te hangen. Zou je op die manier ook nauwkeurig kunnen maischen?

groeten,

PDGRRR

Citaat van: DickBier op 17-03-2023  21:38 uIk vraag me wel af waar de temperatuur dan wordt gemeten en of je er er een externe sensor op aan kan sluiten om in de pan te hangen. Zou je op die manier ook nauwkeurig kunnen maischen?

Alleen inductieplaten die je niet hoeft in te schakelen met een aparte knop zou je met bijvoorbeeld een Inkbird kunnen aansturen, Hendi heeft een plaat met 1 eenvoudige draaiknop. Daar zou het mee kunnen, ware het niet dat het vermogen van die inductieplaat (3.000 Watt) hoger ligt dan het maximale vermogen van een Inkbird ITC-308 (2.200 Watt). Wellicht dat als je de knop niet vol open zet zou het misschien wel kunnen. Moet je voor het koken wel de Inkbird er tussenuit halen, want dan wil je wel op vol vermogen opwarmen.

JanDeGraaff

Citaat van: DickBier op 17-03-2023  21:38 uInteresant. Ik vroeg me al langer af of er ook inductie kookplaten met temperatuur regeling zijn. Ik vraag me wel af waar de temperatuur dan wordt gemeten en of je er er een externe sensor op aan kan sluiten om in de pan te hangen. Zou je op die manier ook nauwkeurig kunnen maischen?
Voor zover ik kan nagaan – mijn dochter heeft een dubbele inductieplaat – zit de sensor onder de pan bij het element en je kunt er geen (extra) sensor bij steken. De temperatuur van de onderkant van de pan wordt dus gemeten. Daar kun je best nauwkeurig mee maischen, vooropgesteld dat je de maisch regelmatig doorroert. Je zult er dus een extra thermometer bij nodig hebben. Als je dan ziet dat de temperatuur bovenin de maisch zakt, moet je de maisch doorroeren om weer een uniforme temperatuurverdeling te krijgen. Het is vergelijkbaar met een gaspit, alleen nauwkeuriger geregeld.

Dat regelmatig doorroeren zul je ook met de door @PDGRRR voorgestelde oplossing met een Hendi kookplaat en een Inkbird moeten doen. Het nadeel van de voorgestelde Hendi oplossing in jouw specifieke geval vind ik dat de Inkbird bij een dalende maischtemperatuur de Hendi zal aansturen om de temperatuur te verhogen. Onderin de pan loop je dan het risico dat – als je even niet oplet en niet tijdig doorroert – de maisch veel te heet wordt, omdat de Inkbird 'm bovenin te koud vindt. Dat risico loop je niet met een inductieplaat met temperatuurinstelling, omdat die onderop de pan niet boven de ingestelde waarde uit zal gaan. Je maisch bovenin wordt dan wel kouder, maar onderin verbrand er niks.

De Hendi oplossing die @PDGRRR beschrijft is ideaal als je het wort erbij circuleert, dan zorgt de circulatie voor de uniforme temperatuursverdeling en zal de Inkbird dus een veel nauwkeurigere meting en dus aansturing kunnen doen. Je loopt dan minder snel het risico op aanbranden onderin. @tdp heeft dit in een zeer mooie opstelling staan.
Maar, dan kom je al meer en meer richting de automaten en de HERMS-installaties, verder weg van het 'een-pans-brouwen' op een gaspit zoals je eerder aangaf.

[PS. Zag op Amazon een nog iets goedkopere inductieplaat van Medion. Mijn dochter heeft die in de dubbele uitvoering.]

tdp

Onze oosterburen zijn erg bedreven met automatiseren van Hendi kookplaten, zie onder andere dit topic. Dit is ook een van de redenen dat ik de 3500M van Hendi gekocht heb, aangezien je die kunt bypassen om te automatiseren.

Aangezien je relatief kleine batches brouwt, zou je ook kunnen overwegen om de pan in een voorverwarmde oven te zetten, wanneer de maisch op temperatuur is. Op die manier kun je best goed de temperatuur stabiel houden tijdens het maischen.

Overigens is de kookplaat van de Ikea ook wel een fijne, die gebruik ik voor het koken wanneer ik op de kleine opstelling brouw.

(Zie trouwens dat ik al aardig wat heb aangepast sinds ik 'mijn brouwinstallatie heb laten zijn', zal hem eens updaten binnenkort.)

DickBier

Wederom bedankt voor het meedenken.

Citaat van: JanDeGraaff op 18-03-2023  10:26 uMaar, dan kom je al meer en meer richting de automaten en de HERMS-installaties, verder weg van het 'een-pans-brouwen' op een gaspit zoals je eerder aangaf.
Het drijft inderdaad een beetje weg van mijn originele vraag en insteek.
Mijn vraag over temperatuur geregelde inductieplaten was dan ook meer uit algemene interesse. Over een paar jaar is het wel tijd voor een nieuwe keuken. Ik had minder fijne ervaringen met inductie-kookplaten, maar inmiddels heb ik in 2 vakantiehuisjes eigenlijk heel prettig gekookt op inductie. Ik had zelf bedacht dat zo'n plaat ook relatief eenvoudig temperatuur gestuurd zou kunnen zijn en vroeg me gewoon af of zoiets bestond. Het is namelijk ook handig bij de bereiding van sommige gerechten.

Citaat van: PDGRRR op 17-03-2023  22:42 uzou je met bijvoorbeeld een Inkbird kunnen aansturen,
Dat vind ik persoonlijk een wat 'lompe' oplossing. Ik zat meer aan een (wat geavanceerdere) PI(D) regeling te denken, maar dat is waarschijnlijk mijn persoonlijke afwijking/interesse smile en werkt het met de thermostaat goed genoeg. Zelf een beetje aan dit soort technische oplossingen prutsen vind ik een van de charmes van het hobbybrouwen.

Citaat van: JanDeGraaff op 18-03-2023  10:26 uJe zult er dus een extra thermometer bij nodig hebben. Als je dan ziet dat de temperatuur bovenin de maisch zakt, moet je de maisch doorroeren om weer een uniforme temperatuurverdeling te krijgen. Het is vergelijkbaar met een gaspit, alleen nauwkeuriger geregeld.
Ik vind het wel een goed idee om ook op het gas met twee thermometers te gaan werken. Eentje onder in de pan en eentje hoger in de pan. Ik heb al paar keer een 'overshoot' gehad omdat ik een paar minuten niet roerde, de thermometer vrij hoog in de pan had zitten en het gas te hard had aangezet.

Citaat van: tdp op 20-03-2023  08:26 uOnze oosterburen zijn erg bedreven met automatiseren van Hendi kookplaten, zie onder andere dit topic.
Ja, die zijn leuk bezig  ;)

Citaat van: tdp op 20-03-2023  08:26 uAangezien je relatief kleine batches brouwt, zou je ook kunnen overwegen om de pan in een voorverwarmde oven te zetten
Ook een leuk idee, aangezien ik een vrij forse oven pal onder de kookplaat heb zitten.

Waarschijnlijk ga ik aanschaffen wat ik oorspronkelijk van plan was. Dit weekend vertelde een kennis dat hij maischt in een elektrische weck-ketel. De ogen van mijn vrouw begonnen spontaan te fonkelen bij het woord 'weck-ketel'. Daar wil ik nog even naar kijken. Zou een mooi 'dubbeldoel' kunnen zijn.

JanDeGraaff

Citaat van: DickBier op 20-03-2023  21:38 uWaarschijnlijk ga ik aanschaffen wat ik oorspronkelijk van plan was. Dit weekend vertelde een kennis dat hij maischt in een elektrische weck-ketel. De ogen van mijn vrouw begonnen spontaan te fonkelen bij het woord 'weck-ketel'. Daar wil ik nog even naar kijken. Zou een mooi 'dubbeldoel' kunnen zijn.
Ook een goed idee! En als extra doel: sous-vide koken. Drie doelen voor de prijs van één ;)

Edwin brouwt

Ik heb nog even je initiële wensenlijstje doorgenomen en ik zou, zoals Zambezi al schrijft, toch eens nadenken over BIAB.Ik ben begonnen met een weckketel, filter en kookpan, later overgestapt op een automaat, maar voor kleine brouwsels (< 10 liter) gebruik ik toch een biab setje. Als je maischpan maar groot genoeg is, wordt het geen geklieder :-)

Ik heb een 20 liter pan en dus een brouwzak.
Een vergiet om de boel uit te laten druipen
Een (tweedehands) spiraal koeler (8 liter is binnen 15 - 20 minuten teruggekoeld)
En een 23 liter Fermonster vergistingsvat
11 liter Fermonster bestaat ook, maar ik hevel nooit over, omdat alles binnen 3 weken uitvergist is
En een walsenmolen

Misschien zou je 's kunnen mee kijken met een brouwer in de buurt die biab doet?

DickBier

Dank Edwin,

Citaat van: Edwin brouwt op 21-03-2023 &nbsp;17:49 uMisschien zou je 's kunnen mee kijken met een brouwer in de buurt die biab doet?

Ik ken helaas geen BIAB brouwer in de buurt.
Wat is precies het voordeel van de BIAB methode? Om eerlijk te zijn begrijp ik dat niet zo goed. Je zou een pan minder aan hoeven te schaffen, maar in plaats daarvan wel een (passende) zak. Dat scheelt in eerste instantie een paar tientjes, maar zo'n zak lijkt me een stuk minder duurzaam dan een RVS pan. En je spaart denk ik het hevelfilter, maar daar moet je weer een zeef voor aanschaffen. De nadelen zijn volgens mij een lager rendement (uiteindelijk ook kosten) en dat je de recepten zal moeten aanpassen/omrekenen. En misschien het geklieder  ;)

Groeten,
Dick  :degroeten:

Edwin brouwt

Citaat van: DickBier op 21-03-2023 &nbsp;19:58 uDank Edwin,

Ik ken helaas geen BIAB brouwer in de buurt.
Wat is precies het voordeel van de BIAB methode? Om eerlijk te zijn begrijp ik dat niet zo goed. Je zou een pan minder aan hoeven te schaffen, maar in plaats daarvan wel een (passende) zak. Dat scheelt in eerste instantie een paar tientjes, maar zo'n zak lijkt me een stuk minder duurzaam dan een RVS pan. En je spaart denk ik het hevelfilter, maar daar moet je weer een zeef voor aanschaffen. De nadelen zijn volgens mij een lager rendement (uiteindelijk ook kosten) en dat je de recepten zal moeten aanpassen/omrekenen. En misschien het geklieder  ;)

Groeten,
Dick  :degroeten:
Bij BIAB doe je het hele brouwproces in 1 pan. Er wordt niet geheveld (behalve naar je gistvat) en ook niet gefilterd.
Zoals ik het doe:
  • zak in de pan, water en graan erbij, maischen
  • na een uur zak er uit, boven de pan laten uitdruppen (door bijvoorbeeld een vergiet of rekje onder de zak te schuiven).
  • koken
  • koelen
  • naar vergistingsgraad

En klaar. Bij BIAB spoel je dus niet en hoef je dus ook niet te filteren en hevelen.
(Er zijn zeker brouwers die dat wel doen, maar dan haal je de simpelheid en lol van biab weg, vind ik). Het wat lagere rendement, neem je op de koop toe.
En het voordeel van het starten met biab is, is dat wanneer je uitbreidt, je alleen een zak teveel hebt gekocht (25,-?). Voor de rest is alles bruikbaar.
Als je 10 liter wil maken, zou ik wel een 20 liter pan kopen :-)

JanDeGraaff

Als aanvulling op @Edwin brouwt 's goeie beschrijving:
Bij BIAB gebruik je al je water in één keer.
Voorbeeld: Je wil 10 liter brouwen, dan doe je, normaal gesproken, de maisch met circa 8 liter water. Daar blijft dan circa 2 liter van achter in het graan en hou je 6 liter over. Je spoelt met circa 7 liter water. Je houdt dan circa 13 liter over. Dat kook je een uur dan hou je ongeveer 11 liter wort over. Dat hevel je over naar je vergistingsvat en je hebt circa 10 liter in je vat zitten.
Zo werkt de 'waterhuishouding' van bierbrouwen ongeveer.

Met BIAB doe je die 15 liter water direct in je pan en gaat dan, zoals Edwin beschrijft, maischen, koken, koelen en overhevelen naar je vergistingsvat. Je houdt dan ook circa 10 liter wort in je vergistingsvat over, maar je doet een aantal stappen niet waaronder spoelen.

Het hoeft je overigens niet eens zo heel veel rendement te kosten. Goed schroten en roeren is belangrijk.

Bij BIAB is maischen in je oven, zoals @tdp suggereerde, een hele goeie. Op een gasfornuis loop je het risico dat de bodem te heet wordt en je BIAB-zak ermee versmelt. In de oven zul je dat niet snel hebben. Op een inductieplaat ook niet zo heel snel, mits je goed roert. Op een gasfornuis is het belangrijk om de zak van de bodem af te houden, bijvoorbeeld met een taart-rekje of stoominzet in je pan. Soms werken klemmen aan de rand van de pan ook wel, maar mijn ervaring is dat de zak dan nog steeds in het midden te ver uit kan zakken en de bodem kan raken.

JanDeGraaff

DickBier

Dank Jan en Edwin,

Ik ben eigenwijs geweest en heb besloten om niet voor de BIAB methode te gaan en aan m'n oorspronkelijke plan vast te houden. (In mij gedachte roepen jullie nu "vraag het mij dan niet!!" naar jullie scherm  ;D) Toch waardeer ik jullie input en die is zeker ook waardevol.
Wel heb ik besloten om een van de 17L pannen te vervangen door de 21L variant. Met name omdat ze dan in elkaar passen en het makkelijker is op te bergen, maar ook omdat ik dan in de toekomst alsnog een 10L BIAB kan proberen. Gisteren heb ik de pannen besteld en die zijn vanmiddag binnen gekomen. Zojuist heb ik bij de lokale bouwmarkt de onderdelen voor het hevelfilter gekocht. Kan ik morgen lekker knutselen op de regenachtige zaterdag. Misschien ook nog naar Unibrew voor de rest van de spulletjes.

Groeten,

Edwin brouwt

Leuk Dick,

Gewoon lekker doorgaan met je nieuwe spullen. Ga je zo'n koperen hevel maken?
Die werken altijd het beste is mijn ervaring. 
Veel plezier!

(En anderen hebben vast ook nog wat aan de info van Jan en mij  :D )

seed7

Citaat van: DickBier op Gisteren om 17:28Wel heb ik besloten om een van de 17L pannen te vervangen door de 21L variant. Met name omdat ze dan in mekaar passen en het makkelijker is op te bergen, maar ook omdat ik dan in de toekomst alsnog een 10L BIAB kan proberen.

Heel goed! Ik brouw al bijna 45 jaar in 27l geëmailleerde weckketels 10l (en soms 20l) brouwsels (en heb de pest aan biab, dat waar ik ooit noodgedwongen mee begonnen ben (kussensloop) zonder dat het toen een naam had). De standaard drie pannen methode geeft je maximale flexibiliteit.

ingo

Vergelijkbare Topics (7)

40586

Reacties: 14
Gelezen: 1575

35395

Reacties: 4
Gelezen: 1253

25665

Reacties: 24
Gelezen: 8875

19863

Reacties: 9
Gelezen: 3345

9938

Reacties: 26
Gelezen: 7598

35593

Gestart door sander77

Reacties: 7
Gelezen: 1554

32000

Reacties: 10
Gelezen: 2971

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.