Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wanneer gistvat desinfecteren?

Gestart door iLikePizzas, 16-03-2023 00:51 u

Vorige topic - Volgende topic

iLikePizzas

Ik vraag me af wanneer in het brouwproces jullie het gistvat desinfecteren. De laatste 10 minuten van het koken klinkt logisch, zodat bacterieen zo min mogelijk de tijd krijgen om binnen te dringen. Maar dan heb ik het vaak druk met het voorbereiden op het koelen/koelen/laatste toevoegingen. Bovendien ben ik ook altijd wel lang bezig met het reinigen van het gistvat (grondig naspoelen, vind het idee van oxi in mijn bier niet fijn   smile ).

Kan dat ook aan het begin van de kook? Of zelfs eerder? Hoe lang is een gereinigd gistvat 'houdbaar'? Minuten, uren? Maakt het nog uit of je het vat sluit na het schoonmaken of de deksel open laat?

Johan123

Ik gebruik alcohol ketonatus 70%.Dit heb ik in een plantenspuit zitten en spray dit 20 minuten voor gebruik van het gistvat erin.Natuurlijk wel eerst het vat huishoudelijk schoonmaken

hansHalberstadt

Desinfecteren betekent dat het daarna bacterievrij is. dus dan kunnen er alleen weer van buitenaf bacteriën inkomen. Dus mag je verwachten dat het wel een tijdje bv een dag gedesinfecteerd blijft. Als je het niet goed desinfecteert, blijft er wat achter, dus dan wordt het een ander verhaal. 

Micha

Zo kort mogelijk voor het einde van de kook spoel ik het vat nog eens met starsan. Dat hoef je niet af te spoelen en desinfecteert.

Oxi is er vooral om de organische vervuiling aan te pakken, en dat heb ik al gedaan na de laatste vergisting.

Een keer doorspoelen of met plantenspuit er doorheen kost niet veel tijd. Daarna gaat het vat dicht en laat ik het gekoelde wort via een slang door het gat van het waterslot lopen. Alleen voor gist toevoegen gaat het nog even open.

Een schoon vat kan best even staan, zolang het maar afgesloten is. Ik zou geen uren doen, maar 20 minuten zal geen probleem zijn vermoed ik. Nooit getest overigens.

hansHalberstadt

ik desinfecter met stoom vanuit een snelkook pan met een dun silconen slangetje gewichtje eraf slangetje erop en dan kwartiertje wachten tot het vat 100°C is en dan rustig laten afkoelen. 

Hopfenfox

Ongeveer na begin kook vul ik gistvat met een starsan oplossing. Warm water en daarin week ik meteen alle andere spullen die ik later nog nodig heb zoals waterslot, iSpindel, hydrometer, RVS zeef en slangen.

Snelbier

Na gebruik schoonmaken, en ontsmetten met Puremel (Hypochloriet-oplossing).
Droog opbergen, liefst stofvrij. Vat op z'n kop of gesloten.
Er kan wel eens een maand of meer tussen echte desinfectie en gebruik zitten.
Droog vat trekt vlgs mij geen bacteriën aan?
Vlak voor gebruik (tijdens koken of koelen) inspuiten met Starsan zure cleaner tegen laatste stofjes/beestjes.  Nat gistvat gesloten houden tot wort er in gaat.
Naspoelen met water, al zou dat niet hoeven. En dan wort erin.
Ieder zijn manier.  Ik kan niet 'meten' of ik het goed doe.
Proost, Snelbier.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 16-03-2023  10:34 uNa gebruik schoonmaken, en ontsmetten met Puremel (Hypochloriet-oplossing).
Droog opbergen, liefst stofvrij. Vat op z'n kop of gesloten.
Er kan wel eens een maand of meer tussen echte desinfectie en gebruik zitten.
Droog vat trekt vlgs mij geen bacteriën aan?
Vlak voor gebruik (tijdens koken of koelen) inspuiten met Starsan zure cleaner tegen laatste stofjes/beestjes.  Nat gistvat gesloten houden tot wort er in gaat.

Je doet het goed!

Na het bottelen is het belangrijk je gistvat zo grondig mogelijk te reinigen. Alles hoort super schoon te zijn. Op die manier hebben micro-organismen geen voedingsbodem. Reinig met een alkalisch middel, bijvoorbeeld met een Oxi-product, spoel daarna met water en gebruik daarna een zuurreiniger, bijvoorbeeld schoonmaakazijn. Verwijder de kranen en maak de gaten schoon met een doek met een oxi-oplossing. Leg de kranen half geopend in een bad met een alkalisch reinigingsmiddel. Zorg er voor dat alle luchtbellen uit de kranen zijn. Laat het voldoende lang inwerken. Spoel alles goed na en laat het drogen. Zonder vocht kunnen micro-organismen ook niet groeien.

Vlak voor je het gistvat opnieuw in gebruik neemt voor het volgende brouwsel monteer je alle kranen weer en desinfecteer je met een Star San oplossing. Spuit ook de deksel in en zet die erop. Dat kun je rustig een uurtje voor het vullen doen. Je gistvat is immers al vrij van infectie haarden. Door de deksel kan er niets in vallen Vul het gistvat en desinfecteer opnieuw de deksel. Op deze wijze is een infectie via je gistvat zo goed als zeker nihil.

Eriks

Na bottelen gaat er bij mij afwasmiddel in en maak ik het over de douche schoon tot er visueel niks meer te zien is.
Bewaar het vat daarna onderste boven en open, zodat het goed droogt, maar ook niks in kan vallen.
Bij start kook doe ik er oxi voor 2/3 van het vat in. Halverwege de kook draai ik het vat onderste boven en laat ik hem leeglopen via het waterslot. Als de koelspiraal er in gaat, spoel ik daarna het vat nog na met lauw water en sluit ik hem uiteindelijk af. Bij het vullen kort openen en dat was het
Geen hogere wetenschap op los gelaten, gaat al jaren goed dus het zal wel prima zijn :brouwen:

Dantel

Idem hier, na het bottelen, (ik heb RVS tanks) snel met de hogedrukspuit erdoorheen voor het grootste vuil. Daarna 60° heet water met wat Oxi pur een CIP kogel en een pomp.
Uitspoelen met heet water en lekker laten drogen.
Tijdens het koken van het wort, desinfecteren met perazijnzuur 0.5% kranen en aansluitingen liggen ook in de perazijnzuur, en dan half uurtje voor de transfer van het wort alles monteren.
Voordeel daarvan alle dichtingen zijn nog vochtig wat het monteren makkelijker maakt, en zijn absoluut dicht.

Doe het ook al jaren zo en vaar er goed bij.

Vergelijkbare Topics (7)

15748

Reacties: 32
Gelezen: 12123

3167

Reacties: 5
Gelezen: 12256

38010

Reacties: 17
Gelezen: 3885

34187

Reacties: 1
Gelezen: 1285

27854

Reacties: 26
Gelezen: 13305

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.