Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Afzuigen van kookdampen apparatuur ontwerp gevraagd

Gestart door pivo, 12-03-2023 12:39 u

Vorige topic - Volgende topic

pivo

Wie weet hoe een professionele stoom afzuiging van de brouwketel eruitziet?
Of hoe de verdamper werkt op de deksel van een ketel.

Hier is het elke keer een sauna, en de condens is overal.
Het grootste probleem is de schuimvorming die naar buiten wil, een soort van brandweer spuiteffect, als de deksel gesloten blijft.

Graag zou ik een condensor of iets dergelijks op mijn deksel willen, maar om dit te laten maken, graag uw ideeën?

seed7

Een buis die omhoog gaat en dan met een U-bocht naar beneden. In de dalende buis een watervernevelaar die de stoom doet condenseren. Als je pan goed sluit kan dit onderdruk in de pan veroorzaken. Eventueel schuim wordt dan in de buis gezogen. De onderduk zorgt echter ook dat de stoom vlot wordt afgevoerd.

ingo

CeesM

hansHalberstadt

pivo

De azuiging met een standaard ventilator heb ik al , maar de pvc buis wordt zacht en extreem heet van de stoom.
Misschien dat de oplossing (hansalberstadt)met de miele droger  ventilator een grotere afzuiging creeerd  ICM de deksel meer open.
Citeermaar sinds ik een betere ventilator heb (van oude Miele droger) gebruik ik alleen nog een rechtstreekse afzuigbuis op de ketel. voordeel daarvan is dat je ook dan wat onderdruk krijgt en geen kookdampen meer ruikt, maar een nog groter voordeel is dat er wat koude lucht via de deksel naar binnen stroomt en evt schuim wat er overheen wil koken gelijk neerslaat, dus je heb geen last meer van overkoken. (meestal aan het begin van het koken een probleem) door de grote '' bypass ratio'' lucht en stoom krijg ik ook geen condens in het afvoerkanaal.

Misschien moet ik een flexibele alu buis gebruiken, zodat het pvc niet zacht wordt.
De oplossing met sproeier is ook leuk, maar bij mijn grotere ketel niet haalbaar.

Ook de AliExpress zag ik voorbijkomen, maar geen info of het daadwerkelijk werkt, speciaal bij schuimexplosies in het kookvat.

Mijn dank voor al uw bijdragen.

hansHalberstadt

Die afzuiging met miele droger is inmiddels helaas achterhaald. Er kwam toch teveel condens in het afvoerkanaal. Dus ik ben weer terug bij de nevelcondensor met 3 sproeiers.

Spyro

Citaat van: hansHalberstadt op 13-03-2023  21:49 uDus ik ben weer terug bij de nevelcondensor met 3 sproeiers.
Werken die sproeiers goed op normale waterdruk, of is dat een gesloten systeem (om water te besparen) met een hogedrukpomp oid...? 

hansHalberstadt

Citaat van: Spyro op 14-03-2023  11:07 uWerken die sproeiers goed op normale waterdruk, of is dat een gesloten systeem (om water te besparen) met een hogedrukpomp oid...?
Nee, gewoon waterdruk en zelfs nog een beetje de kraan dichtgeknepen. Ik stel de kraan zo af dat er water van een graad of 80 uitkomt aan de onderkant en de bovenkant waar de afzuiging op zit een graad of 40-50 blijft. Je hebt maar heel weinig afzuiging nodig omdat de stoom condenseert en dus op zich al stoom vanuit de ketel naar binnen zuigt. De afzuiging staat wel vol aan, maar dat is meer om alle warmte die vrijkomt in de ruimte af te voeren van de 8 kW gasbrander.

hansHalberstadt

Citaat van: Spyro op 14-03-2023  11:58 uIk heb even zitten zoeken en kwam op deze terecht:
https://nl.vicedeal.com/products/lage-druk-verneveling-misting-messing-mondstuk-koelwater-mist-spuit-systeem-voor-tuin-watering-verstelbare-water?variant=UHJvZHVjdFZhcmlhbnQ6MTY1MTA0MDA2&gclid=Cj0KCQjwtsCgBhDEARIsAE7RYh278m9GS6N0LpY_k-fZvaxc0wqQXsRd_QPf7Sz9WakFBpUjAy3gsRIaApxcEALw_wcB
Messing is wat degelijker dan plastic, hoewel de praktijk heeft uitgewezen dat de plastic Gardena prima voldoet.
Ik gebruik er 3 boven elkaar zodat je een soort tegenstroomkoeler krijgt. Flow rate van 2 liter per minuut ik weet even niet wat de flowrate van die Gardena spuitjes is, maar schat wel een stuk minder.met 1 ml/s flow kun je ca 250 Watt kookvermogen koelen. Dus dan kun je uitrekenen welke flow je moet hebben voor jouw installatie. Ik heb ca 6000 Watt kookvermogen dus ca 24 ml/s = 1.5 liter per minuut met 3 sproeiers.     

pivo

Hoe langer ik er over nadenk, en hoe meer ik lees, kom ik op het idee om een 2e  gat/aansluiting te maken in de deksel en er met een ventilator koude lucht in te blazen.
Het schuim wordt gekoeld en de damp afgevoerd.
De ventilator hoeft geen warme lucht af te voeren.
Zal meteen even op Ali een aansluiting bestellen.

JanDeGraaff

Hebben jullie die van Kegland ook gezien?
Misschien past die niet 1:1 bij jullie maar kan het wel een inspiratiebron zijn..?

Onderaan de pagina staat een reviewfilmpje van David Heath.

Kegland introduceert die stoom condensator zelf ook in een BrewZilla 35L Gen 4 filmpje. Naar verluidt zou het maar heel weinig water nodig hebben om de mist die de stoom koelt te maken.

PS. Hij lijkt trouwens wel op die van Spike Brewing die @CeesM al eerder linkte, maar dan wel de helft goedkoper.

Spyro

Wat ik mij afvraag is of je bij zulke kleine diameters van die condensers wel voldoende DMS kwijt raakt, is dat geen "weerstand" op de verdamping van je kookketel...?

hansHalberstadt

Citaat van: pivo op 14-03-2023  14:05 uHet schuim wordt gekoeld en de damp afgevoerd.

Het schuim zal wel inzakken, maar de damp blaas je de ruimte in dus daar los je je vochtprobleem niet mee op. grote kans dat er een behoorlijke stoomwolk in de brouwruimte gaat hangen.

Fainceir

Craft Hardware heeft ook een vergelijkbare. https://www.crafthardware.de/en/products/dampfkondensator
Geen ervaring mee hoewel ik er wel over na aan het denken was, af en toe is het best een stoombad. Service van Douglas is in ieder geval perfect.

hansHalberstadt

het valt me op dat al die apparaten een stuk kleiner zijn dan mijn zelfgemaakte versie. Dus kan waarschijnlijk nog wel een optimalisatieslag overheen.

pivo

Citaat van: hansHalberstadt op 14-03-2023  19:11 uHet schuim zal wel inzakken, maar de damp blaas je de ruimte in dus daar los je je vochtprobleem niet mee op. grote kans dat er een behoorlijke stoomwolk in de brouwruimte gaat hangen.
Inderdaad de afvoer zal dan in de oude pvc afvoer afgezogen worden.
Bij mij is het grootste probleem de schuimlaag bij het koken,geeft een boel viezigheid als het overstroomd.
De stoom afvoer zal hopelijk ook minder zijn door de koudere lucht op het schuim.
We zullen het zien.
Leuk om te lezen dat er veel over nagedacht wordt,is dus een algemeen ongemak

Eric v B

Citaat van: pivo op 15-03-2023  08:35 uBij mij is het grootste probleem de schuimlaag bij het koken,geeft een boel viezigheid als het overstroomd.
Zelf schep ik het schuim er altijd in het begin van het koken af.

JanDeGraaff

Citaat van: Eric v B op 15-03-2023  12:26 u
Citaat van: pivo op 15-03-2023  08:35 uBij mij is het grootste probleem de schuimlaag bij het koken,geeft een boel viezigheid als het overstroomd.
Zelf schep ik het schuim er altijd in het begin van het koken af.
Een plantenspuit met gewoon water helpt ook goed. Op zich zijn de eiwitten wel weer gunstig voor de gist later, dus wordt er ook wel gezegd dat je ze er het beste in kunt laten zitten. Maar je hoort net zo vaak dat je ze het beter kunt wegscheppen. Als ik de plantenspuit vergeten ben klaar te zetten, dan schep ik het er ook met een schuimspaan vanaf. David Heath heb ik eens in één van zijn allereerste filmpjes op Youtube het schuim te lijf zien gaan met een plantenspuit met Starsan erin, maar dat snapte ik niet...

Spyro

Gewoon paar druppeltjes schuimstop gebruiken. Ik weet het, het is "weeral" een additief volgens sommigen, maar dan mag je ook geen sterke drank meer nuttigen, want daar gebruiken ze dat ook in, frituurolie en noem maar op, dus gebruiken die handel...  ;D

hansHalberstadt

ik heb hooguit wat schuim aan het begin van het koken. de nevelcondensor zuigt wat koude lucht via de deksel naar binnen waardoor het meeste schuim al neerslaat.

CeesM

Citaat van: Spyro op 15-03-2023  19:27 uGewoon paar druppeltjes schuimstop gebruiken. Ik weet het, het is "weeral" een additief volgens sommigen, maar dan mag je ook geen sterke drank meer nuttigen, want daar gebruiken ze dat ook in, frituurolie en noem maar op, dus gebruiken die handel...  ;D
Ach, als je siliconen in je bier wilt hebben. :-\

Spyro

Citaat van: CeesM op 16-03-2023  16:40 uAch, als je siliconen in je bier wilt hebben. :-\
Die drijft op het oppervlakte na de gisting, dus bij hevelen en dergelijk kan die niet mee in de flesjes, anders, eet je ook frietjes? Dan mag je die ook niet meer eten want daar zit hetzelfde spul in die olie waarin ze gebakken zijn, dus ik zie daar geen probleem in, maar ieder zijn "bange" momenten en beleving ervan hé, misschien lust Alstro die wel...?  >:D

hansHalberstadt

Vergelijkbare Topics (7)

38147

Reacties: 14
Gelezen: 3632

19258

Reacties: 17
Gelezen: 5877

5065

Reacties: 35
Gelezen: 12617

32269

Reacties: 15
Gelezen: 2742

23047

Reacties: 16
Gelezen: 6936

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.