Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bottelen of niet?

Gestart door rkroon, 05-03-2023 12:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 09-03-2023  08:53 uJa dan is het wel duidelijk. Daarom zei ik ook 'toepassen' omdat toepassen nog allerlei vrijheidsgraden geeft.

Zo las ik het niet in de context van jouw reactie.
Citaat van: hansHalberstadt op 08-03-2023  20:11 uNiet lezen in de zin van letters, maar wel lezen in de zin van lezen van eigenschappen die direct volgen uit het toepassen van een bepaald recept en zich daarnaar gedragen. 
Ik las jouw reactie in de zin van dat als je het recept volledig volgt dat dan de gist doet wat in een recept staat. Ervaring leert dat dit niet het geval is.

Een voorbeeld.
Bij De Roerstok wordt regelmatig een gezamenlijke brouwdag georganiseerd. De leden brouwen op hetzelfde moment een hetzelfde recept met dezelfde grondstoffen, zelfs het water is hetzelfde.
Het elke keer weer bijzonder om die bieren langs elkaar te proeven. Het bijna niet te geloven dat ze gelijktijdig volgens hetzelfde recept gebrouwen zijn.

Blokkie

Citaat van: joenedu op 08-03-2023  17:12 uVlak voordat (sommige?) grote brouwers hun (onder druk vergiste) bier bottelen koelen ze ook af tot heel koud, omdat dan het koolzuur beter hecht aan het bier. Kan dat ook niet een oorzaak zijn hier, dat je als je coldcrasht toch al wat koolzuur in je bier krijgt dat veel te veel wordt als je bottelsuiker toevoegt?

Er ligt mij bij dat coldcrashen werd of wordt gedaan om bepaalde eiwitten, die bij een lage temperatuur uitvlokken, uit het bier te halen. Doe je dat niet voor het bottelen, dan kunnen ze uitvlokken in de fles, wanneer je die in de koelkast of vrieskast legt voor gebruik. Er zweeft dan "iets" in het bier. Het kan geen kwaad, maar wordt niet als kwalitatief gezien.

CeesM

Citaat van: Blokkie op 09-03-2023  15:24 uEr ligt mij bij dat coldcrashen werd of wordt gedaan om bepaalde eiwitten, die bij een lage temperatuur uitvlokken, uit het bier te halen. Doe je dat niet voor het bottelen, dan kunnen ze uitvlokken in de fles, wanneer je die in de koelkast of vrieskast legt voor gebruik. Er zweeft dan "iets" in het bier. Het kan geen kwaad, maar wordt niet als kwalitatief gezien.
Ik heb nooit gecoldcrashed, en de verschijnselen van jou in mijn bier gemerkt. Het is een kwestie van goed uitgisten en laten klaren tot 3 weken na enting. Dan blijft er na hergisting op fles een minuscul laagje depot aan de bodem plakken. Bij het uitschenken komt er zelfs geen depot in je glas.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-03-2023  10:49 uZo las ik het niet in de context van jouw reactie
Nu wel helder hoop ik.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 09-03-2023  18:57 uNu wel helder hoop ik.
Ja. We bedoelden hetzelfde.

rkroon

Citaat van: CeesM op 09-03-2023  18:43 uIk heb nooit gecoldcrashed, en de verschijnselen van jou in mijn bier gemerkt. Het is een kwestie van goed uitgisten en laten klaren tot 3 weken na enting. Dan blijft er na hergisting op fles een minuscul laagje depot aan de bodem plakken. Bij het uitschenken komt er zelfs geen depot in je glas.

Cees, doe je in die 3 weken dan nog regelmatig een gistaflaat? Of is die periode te kort voor nare/rare smaakjes?

CeesM

Citaat van: rkroon op 09-03-2023  22:16 uCees, doe je in die 3 weken dan nog regelmatig een gistaflaat? Of is die periode te kort voor nare/rare smaakjes?
Tussendoor neem ik om de 3 dagen een monster in een klein reageerbuisje. Komt er gist uit de aftapkraan, dan dump ik weer wat gist.

Vergelijkbare Topics (7)

27202

Reacties: 7
Gelezen: 2191

1682

Reacties: 15
Gelezen: 14033

43444

Reacties: 8
Gelezen: 1151

14938

Reacties: 41
Gelezen: 11233

35327

Reacties: 10
Gelezen: 2637

34084

Reacties: 4
Gelezen: 1439

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.