Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Pils vraag wanneer lageren CO2 belletjes nog aan het gisten of?

Gestart door remolen, 23-02-2023 13:59 u

Vorige topic - Volgende topic

remolen

Op 08-02-2023 heb ik een pils gebrouwen en deze heb ik op 18-02-2023 overgeheveld voor de nagisting.
Zojuist even voor het meten van het SG afgetapt. En de sg is niet meer gezakt. sinds 18-02
verwachtte SG was 1.007 hij zit op 1.009 .

Wat ik zie in het geteste jongbier is dat er belletjes omhoog komen dat is natuurlijk CO2 lijkt mij. Maar dat gebeurt in mijn bovengistende bieren eigenlijk nooit na als het is uit gegist. Kan het zijn dat het toch niet uit gegist is of is dat normaal gezien de veel lagere temperaturen (13 graden vergist met fermentis s23) en de vloeistof daardoor meer CO2 vast houdt. Het jongbier is al kraakhelder. Daarom denk ik dat ik maar 2 dagen koud lager op 3 graden en dan af vul. en hergisten op fles op 14 graden.

groet Rene

Jacques

Citaat van: remolen op 23-02-2023  13:59 uWat ik zie in het geteste jongbier is dat er belletjes omhoog komen dat is natuurlijk CO2 lijkt mij. Maar dat gebeurt in mijn bovengistende bieren eigenlijk nooit na als het is uit gegist. Kan het zijn dat het toch niet uit gegist is of is dat normaal gezien de veel lagere temperaturen (13 graden vergist met fermentis s23) en de vloeistof daardoor meer CO2 vast houdt. Het jongbier is al kraakhelder. Daarom denk ik dat ik maar 2 dagen koud lager op 3 graden en dan af vul. en hergisten op fles op 14 graden.

Door te vergisten bij 13°C duurt de nagisting veel langer dan bij bijvoorbeeld 20°C.
Waarom wil je lageren bij 3°C? Het bier is al helder zeg je. In plaats daarvan zou ik 3 à 4 dagen bij 16 à 17°C aanhouden om te zorgen dat het bier helemaal uitgegist is.

Dantel

Citaat van: Jacques op 24-02-2023  11:17 uDoor te vergisten bij 13°C duurt de nagisting veel langer dan bij bijvoorbeeld 20°C.
Waarom wil je lageren bij 3°C? Het bier is al helder zeg je. In plaats daarvan zou ik 3 à 4 dagen bij 16 à 17°C aanhouden om te zorgen dat het bier helemaal uitgegist is.

Bij een pilsner hogere vergistingstemperaturen aan te houden, krijg je een vlakker pils
Een diacetyl pauze van 20 °C voor 1 dag is voldoende.
Met navergisten op de fles heb ik geen ervaring mee als het op pilsner aankomt.

Jacques

Citaat van: Dantel op 25-02-2023  10:09 uBij een pilsner hogere vergistingstemperaturen aan te houden, krijg je een vlakker pils
Een diacetyl pauze van 20 °C voor 1 dag is voldoende.

Het kwijt raken van diacetyl is inderdaad ook een reden om eerder de temperatuur te verhogen dan koud te lageren bij 3°C.
Maar de diacetylrust is een ander verhaal dan het laten uitgisten van je bier.

Dantel

Citaat van: Jacques op 25-02-2023  11:12 uHet kwijt raken van diacetyl is inderdaad ook een reden om eerder de temperatuur te verhogen dan koud te lageren bij 3°C.
Maar de diacetylrust is een ander verhaal dan het laten uitgisten van je bier.

Daarom, geduld hebben. Bij mij duurt het vergisten van een pilsner ongeveer twee weken bij 13 °C, en dan de diacetylrust (tussendoor de gist aftappen niet vergeten).

Vergelijkbare Topics (7)

42411

Reacties: 35
Gelezen: 3345

28671

Gestart door Wisdom

Reacties: 9
Gelezen: 3497

32809

Reacties: 18
Gelezen: 5131

19015

Gestart door orangeloo

Reacties: 25
Gelezen: 8186

10-05-2012 12:16 u
door orangeloo

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.