Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

I love the smell of rotten eggs in the morning

Gestart door jooprules, 13-02-2023 10:46 u

Vorige topic - Volgende topic

jooprules

Sorry voor de onsmakelijke aanhef. Maar ik opende vanochtend garage/brouwhuis en de walm van rotte eieren kwam me tegemoet. Ik ben een tripel aan het vergisten met de Westmalle gist, stinkt inderdaad als een malle. Gelukkig een blowoff, want de gist komt er een beetje uit. De gistkast heb ik nu ingesteld op 19 graden met de voeler aan de buitenkant tegen het gistvat. Wat zou jullie advies zijn qua temperatuur met deze gist? Over een paar dagen de temperatuur rustig verhogen met een halve graad per dag?

Jacques

Niets aan de hand. Een zwavelgeur hoort bij deze gist. Na een paar dagen verdwijnt het en blijft er een lekker bier over.

Door langzaam de temperatuur te verhogen zorg je ervoor dat de rotte-eierengeur verdwijnt.

bravebunny

Daarom noemen ze deze gist ook wel "Mestmalle" toch?  :lol:

Ik heb die ervaring ook met BE-256. Naar mijn ervaring blijft een zweempje daar van nog best lang hangen in het bier, maar op een geven moment trekt het weg.

De Hopman

Ik heb inderdaad ook de indruk dat BE-256 een dubieus smaakje achterlaat. Ik dacht eerst dat het aan mijn brouwkunsten lag, maar met andere gisten had ik hier geen last van. Trekt na een paar maanden inderdaad weg, maar de eerste weken is het vrij duidelijk aanwezig. Sindsdien gebruik ik BE-256 eigenlijk niet meer.

Jacques

Citaat van: De Hopman op 13-02-2023  14:15 uIk heb inderdaad ook de indruk dat BE-256 een dubieus smaakje achterlaat. Ik dacht eerst dat het aan mijn brouwkunsten lag, maar met andere gisten had ik hier geen last van. Trekt na een paar maanden inderdaad weg, maar de eerste weken is het vrij duidelijk aanwezig. Sindsdien gebruik ik BE-256 eigenlijk niet meer.

Als de zwavel weg is dan geeft deze gist een prima bier. Voor mij geen reden om de BE-256 niet te gebruiken. Ik heb de tijd. Sommige dingen moeten nu eenmaal even rijpen...

De Hopman

Klopt, maar andere gisten geven net zulk lekker bier zonder dat ik een half jaar moet wachten tot de eieren vervlogen zijn. Sterker nog, er zijn meer dan genoeg gisten die een beter bier produceren dan 'prima' ;)
Althans, dat is mijn ervaring en smaakbeleving. Dat verschilt natuurlijk per persoon.

bravebunny

Citaat van: De Hopman op 13-02-2023  14:15 uIk heb inderdaad ook de indruk dat BE-256 een dubieus smaakje achterlaat. Ik dacht eerst dat het aan mijn brouwkunsten lag, maar met andere gisten had ik hier geen last van. Trekt na een paar maanden inderdaad weg, maar de eerste weken is het vrij duidelijk aanwezig. Sindsdien gebruik ik BE-256 eigenlijk niet meer.

Ben het met je eens Hopman, ik gebruik hem zelf ook niet meer. Ik vind hem niet speciaal genoeg om telkens zo lang te moeten wachten. Dan zijn er wel andere gisten.

Jacques

Citaat van: De Hopman op 13-02-2023  15:13 uKlopt, maar andere gisten geven net zulk lekker bier zonder dat ik een half jaar moet wachten tot de eieren vervlogen zijn. Sterker nog, er zijn meer dan genoeg gisten die een beter bier produceren dan 'prima' ;)
Althans, dat is mijn ervaring en smaakbeleving. Dat verschilt natuurlijk per persoon.

Als je temperatuur langzaam verhoogd na de hoofdgisting hoef je geen half jaar te wachten voordat het aroma weg is.

De Hopman

Hmm, zou ik nog eens kunnen proberen nu ik een gistkast heb, maar ik zette tot nu toe mijn gistvat altijd wat warmer weg aan het eind, en ik heb bij meerdere brouwsels met BE-256 nog maandenlang dat smaakje geproefd.
Misschien zijn mijn smaakpapillen gewoon gevoelig daarvoor. Bij andere gisten proef ik het niet.

Wijbrouwers

Momenteel hebben wij ook een bier staan die staat te vergisten met de BE-256.
Net als voorgaande keren bij ons geen zwavelgeur of rotte eieren.

Geeft deze gist bij verschillende soorten bier ook andere soorten geur gedurende de vergisting?
Ook in de bier geen vleugje te herkennen.
Wel gisten wij de laatste dagen wat hoger en zouden zulke smaakjes al weg moeten zijn.

Jacques

Citaat van: Wijbrouwers op 14-02-2023  09:30 uMomenteel hebben wij ook een bier staan die staat te vergisten met de BE-256.
Net als voorgaande keren bij ons geen zwavelgeur of rotte eieren.

Geeft deze gist bij verschillende soorten bier ook andere soorten geur gedurende de vergisting?
Ook in de bier geen vleugje te herkennen.
Wel gisten wij de laatste dagen wat hoger en zouden zulke smaakjes al weg moeten zijn.

Het ligt veel aan de samenstelling van het wort dat vergist wordt. Bij weinig stikstofverbindingen (veel suiker) en een lage vergistingstemperatuur en het enten van weinig gist krijg je meer zwavelaroma (rotte eieren). Dit aroma wordt veroorzaakt door H2S.
Overigens wordt H2S bij elke vergisting gevormd. De ene giststam doet het meer dan een andere.

Zie ook https://beerandbrewing.com/dictionary/1gutkReoew/
en https://www.lallemandbrewing.com/en/asia/blog/impact-of-hydrogen-sulfide-in-brewing/

LBakker

Citaat van: Jacques op 13-02-2023  20:55 uAls je temperatuur langzaam verhoogd na de hoofdgisting hoef je geen half jaar te wachten voordat het aroma weg is.

Ik ga binnenkort een quadrupel brouwen met BE-256, wat zou jij adviseren als temperatuur voor de hoofd- en nagisting?
Nu heb ik gepland om te starten op 18 graden en na de hoofdgisting de temperatuur te laten oplopen tot 21.

Na het lezen van ervaringen met dit gist en de specificaties van Fermentis twijfel ik of ik niet beter kan starten op 16 graden en deze dan na de hoofdgisting verhogen tot maximaal 20.

Jacques

Citaat van: LBakker op 14-02-2023  14:29 uIk ga binnenkort een quadrupel brouwen met BE-256, wat zou jij adviseren als temperatuur voor de hoofd- en nagisting?
Nu heb ik gepland om te starten op 18 graden en na de hoofdgisting de temperatuur te laten oplopen tot 21.

Na het lezen van ervaringen met dit gist en de specificaties van Fermentis twijfel ik of ik niet beter kan starten op 16 graden en deze dan na de hoofdgisting verhogen tot maximaal 20.

Als je start bij een lage temperatuur zoals 16°C moet je meer gist enten om te zorgen voor vlotte vergisting om zo min mogelijk last te hebben van H2S. Sowieso hoor je bij een zwaar bier zoals een quadrupel meer gist te enten.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.