Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nightporter

Gestart door Kokkebil, 28-01-2023 12:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Kent iemand Nightporter van de Bronkhorster Brewing Compagnie?
Heeft iemand al geprobeerd te klonen?

Kapau

De (Mid)Nightporter is een van m'n favorieten. Als iemand toevallig een benadering van het recept weet te maken / vinden ben ik er ook zeer geinteresseerd in!

beun

Mooi bier inderdaad, ga proberen om nog eens een paar flesjes te kopen. Is alweer een hele tijd geleden dat ik deze gedronken heb, maar lijkt mij zeker de moeite waard om een kloonpoging te doen.

Hopfenfox

tsien_bier

Kapau

Citaat van: tsien_bier op 08-02-2023  10:35 uEn deze? https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/1116208/nightporter-80
De nightporter is ietsie sterker dan 3%  :beersmiley:

oneman

Omdat niemand anders het doet, doe ik het maar  smile.

Ik zag de bevindingen van Braaf in de andere thread en heb dat maar eens grofweg in Brewfather gezet. Hij had de volgende info:
  • Mouten: Munich, rook, cara, chocolade en special-B
  • Hop: Perle, Brambling Cross en Cascade
  • Stamwortgehalte 20.5 Plato dus OG 1.085
  • IBU: 40
  • EBC: 113

Ik heb de 'Munich' als een combo van light en dark geïnterpreteerd omwille van de hoge EBC en voor gelaagdheid. Rookmout heb ik nooit gebruikt en ik ken het bier ook niet, dus maar bescheiden toegevoegd om een barbecue-effect te voorkomen. Chocolade vooral weer gerelateerd aan de hoge EBC, rest een beetje bescheiden gehouden. Hop niet overdreven. Voor gist even Lutra omdat ik graag met Kveik werk, maar lees hier gerust een lagergist.

Het leek mij een leuk discussieonderwerp. Wat moet weg? Wat moet meer/minder? Is dit iets in de richting?

Nachtwacht
Baltic-Style Porter
9.5% / 21.2 °P
Recipe by
oneman

All Grain

Klarstein Füllhorn 10l.
70% efficiency
Batch Volume: 11.5 L (Kettle)
Fermenter Top-Up: 1 L
Fermenter Volume: 11.79 L
Boil Time: 60 min

Mash Water: 15.7 L
Sparge Water: 4 L @ 90 °C
Total Water: 19.7 L
Boil Volume: 15 L
Pre-Boil Gravity: 1074
Post-Boil Gravity: 1096

Vitals
Original Gravity: 1088
Final Gravity: 1016
IBU (Tinseth): 39
BU/GU: 0.44
Color: 105 EBC

Mash
Strike Temp — 71.1 °C
Temperature — 65 °C — 60 min
Temperature — 72 °C — 20 min
Temperature — 78 °C — 5 min

Malts (5.3 kg)
2.4 kg (45.3%) — The Swaen Swaen Munich Light — Grain — 13 EBC
2 kg (37.7%) — The Swaen Swaen Munich Dark — Grain — 20 EBC
400 g (7.6%) — The Swaen BlackSwaen Chocolate B — Grain — 900 EBC
200 g (3.8%) — The Swaen GoldSwaen Munich Dark — Grain — 145 EBC
200 g (3.8%) — Brewferm Special B — Grain — 290 EBC
100 g (1.9%) — The Swaen PlatinumSwaen Smoke — Grain — 5.9 EBC

Hops (52 g)
16 g (22 IBU) — Perle 8% — Boil — 60 min
12 g (5 IBU) — Bramling Cross 6% — Boil — 10 min
12 g (4 IBU) — Cascade 4.3% — Boil — 10 min
12 g (7 IBU) — Perle 8% — Boil — 10 min

Hopstand at 78 °C
Whirlpool/Hopstand Time: 20 min

Yeast
1 pkg — Omega OYL-071GF Lutra Kveik Gluten-Free 82%

Fermentation
Primary — 35 °C — 4 days
Primary — 20 °C — 3 days

Carbonation: 2.6 CO2-vol

oneman

Hopfenfox

Volgens https://www.drankgigant.nl/bronckhorster-nightporter.html is EBC 115 en IBU 55, ABV is 8% ook volgens de fles. Wellicht staat er op het etiket nog meer waardevolle info? Meer weet ik niet, het is een stijl die ik nog nooit heb gebrouwen maar ik volg deze met interesse. Voor alles een eerste keer.

oneman

Citaat van: Hopfenfox op 08-02-2023  17:06 uABV is 8% ook volgens de fles

Mmh, dat wordt met zo'n hoge OG best lastig, dan zou ik een vergistingsgraad van ±70% nodig hebben en wordt de FG 1.027. Dat is best hoog.

Citaat van: braaf op 10-03-2015  17:06 uHet viel me op dat het bier wat stroperig was.
En het bier is zeer vol van smaak.

Dus dat lijkt we overeen te stemmen met braaf's proeverij... zoet en stroperig. Ik vervang de Lutra even door Mangrove Jack's M84 - Bohemian Lager. Die heeft een vergistingsgraad van ±70%. Dan zitten we op 8%.

oneman

oneman

Wat ik mij nog afvroeg; die hoge EBC zou ook van gebrande gerst kunnen komen. Wordt niet vermeld door Braaf, maar zou wel passen net als wat zwarte mout. Wie van de kenners van dit bier heeft hier een mening over? Proeven jullie een branderigheid die van zwarte mout of gebrande gerst afkomstig zou kunnen zijn?

oneman

tdp

Iemand de brouwerij al benaderd? Misschien wil de brouwmeester wel een lichtje schijnen op dit recept ;)

Chinook

Ik heb laatst ook een flesje gehaald om te proeven. Beneden heb ik mijn notities staan.

Citaat van: oneman op 08-02-2023  19:41 uWat ik mij nog afvroeg; die hoge EBC zou ook van gebrande gerst kunnen komen. Wordt niet vermeld door Braaf, maar zou wel passen net als wat zwarte mout. Wie van de kenners van dit bier heeft hier een mening over? Proeven jullie een branderigheid die van zwarte mout of gebrande gerst afkomstig zou kunnen zijn?

oneman

Ik heb het gevoel dat heel veel brouwerijen niet de Morey formule gebruiken voor EBC waardes, want ik vind ze vaker heel erg hoog. Overigens proef ik zelf niet veel verschillende geroosterde mouten, maar vooral chocolademout. Misschien een heel klein beetje zwarte mout (lijkt soms op elkaar vind ik), maar het draagt niet de boventoon.

Geur:
Voornamelijk chocolademout, beetje moutig. Koffie en een beetje cacao.

Smaak:
Basismout is heel zwaar in Munich en doet denken aan een Baltic Porter. Volgens Untappd zit er ook geturfde mout in, maar ik kan het zelf niet proeven eigenlijk. Wellicht dat het recept is aangepast, of is het minder dan 1%. Caramouten haal ik er niet goed uit, is misschien niet heel veel. Ik denk 120 EBC en Special B.

De brouwerij benaderen voor definitief uitsluitsel is ook een goed idee :)

oneman

Citaat van: Chinook op 24-02-2023  00:09 uIk heb laatst ook een flesje gehaald om te proeven. Beneden heb ik mijn notities staan.

Ik heb het gevoel dat heel veel brouwerijen niet de Morey formule gebruiken voor EBC waardes, want ik vind ze vaker heel erg hoog. Overigens proef ik zelf niet veel verschillende geroosterde mouten, maar vooral chocolademout. Misschien een heel klein beetje zwarte mout (lijkt soms op elkaar vind ik), maar het draagt niet de boventoon.

Geur:
Voornamelijk chocolademout, beetje moutig. Koffie en een beetje cacao.

Smaak:
Basismout is heel zwaar in Munich en doet denken aan een Baltic Porter. Volgens Untappd zit er ook geturfde mout in, maar ik kan het zelf niet proeven eigenlijk. Wellicht dat het recept is aangepast, of is het minder dan 1%. Caramouten haal ik er niet goed uit, is misschien niet heel veel. Ik denk 120 EBC en Special B.

De brouwerij benaderen voor definitief uitsluitsel is ook een goed idee :)

Mooi, dan kunnen we de geroosterde mouten uitsluiten. Ik heb het recept even geparkeerd. Lijkt er zeker iets om een keer proberen. Echter, niet voordat ik het bier zelf eens geproefd heb.  :proost:

oneman

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.