Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Is dit schimmel of oude gist?

Gestart door Paulk, 28-12-2022 09:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Paulk

Dit bier is een zware stout. Heeft zo'n 2 maanden in 2e vergisting gestaan. Vandaag botten toen we dit zagen. Kunnen we flessen of zal het moeten worden weggekieperd?

Het stinkt niet, de smaak van het bier is verder normaal. Het lijkt een beetje op uitgewerkte gist bij een eerste vergisting maar zoals gezegd het is overgeheveld.

3469ECF6-016D-40B2-A45F-79E35D2B5C38.jpeg

#wat_drijft_er_op_mijn_bier

Paulk

Kassuul

Jacques

Ziet er inderdaad uit als kaam.

Naar aanleiding van dit topic zal ik bij het lijstje "Veel gestelde vragen" de vraag "Wat drijft er op mijn bier?" toevoegen.

Broewerke

Citaat van: Kassuul op 28-12-2022  11:23 u= Kaam
Ruim van onder de kaam afhevelen en direct bottelen. Dit meer als test zien want mijn bier zou t niet zijn.
Zo lang bier laten staan met zoveel kopruimte is niet aan te bevelen.
Na de hoofdgisting overhevelen naar geheel volle fles is wel mogelijk. Kaam is verzot op zuurstof.

Jacques

Citaat van: Broewerke op 28-12-2022  14:12 uZo lang bier laten staan met zoveel kopruimte is niet aan te bevelen.

Klopt. Kaam zie je vooral bij bieren die een tijd staan nadat de vergisting met biergist beƫindigd is. Overigens kan kaam zich ook ontwikkelen zonder zuurstof, maar met zuurstof gaat het wel veel sneller.

Citaat van: Broewerke op 28-12-2022  14:12 uRuim van onder de kaam afhevelen en direct bottelen. Dit meer als test zien want mijn bier zou t niet zijn.

Bier met een kaaminfectie hebben een mindere body en slechte schuihoudbaarheid. Om te groeien gebruikt de candida-infectie eiwitten die opgelost zijn in het bier.

Paulk

Het is inderdaad Kaam wat de pot schaft ... bier is erg droog en doorgegist. Op de bodem lag een flinke laag dode gist = Kaam dus is al een tijdje aan de gang geweest. Bier heeft door omstandigheden te lang gestaan. Twee weken primair en 6 weken secundair. Is de eerste keer in kleine 10 jaar dat dit ons gebeurt. Kunnen het ook niet goed herleiden tot wat de oorzaak kan zijn geweest. We hebben het bier overgeheveld en een paar flessen afgevuld. Na week of twee kijken of er geen gushing optreedt, dan beslissen we wat we er mee doen ... zal waarschijnlijk putje worden helaas, kleine 100 liter ook nog eens. Maar goed, wat gebeurt dat gebeurt.

Schanulleke

Het ziet er sowieso vies uit. Voor mij al genoeg reden om afscheid te nemen van zo'n brouwsel.

Ik ben nog wel benieuwd naar welke fermenter je gebruikt. Ik zoek nl zo'n soort siliconenring voor onder een zelfgemaakt deksel.

hansHalberstadt

Citaat van: Paulk op 28-12-2022  22:15 uOp de bodem lag een flinke laag dode gist = Kaam dus is al een tijdje aan de gang geweest..
Wat op de bodem ligt is vooral de originele gist. Kaam zal bovenop gaan groeien denk ik vanwege de zuurstof die daar zit.
Vraag is even hoe je je gistingsvat ontsmet. Het risico op Kaam kun je ook verminderen door te zorgen dat er na de hoofdgisting geen zuurstof bij kan. (ook belangrijk om oxidatie van je bier te voorkomen). Zie ook bv https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=669702

Kassuul

Heb onlangs een soortgelijke besmetting gehad. Best drinkbaar. Let op bij bottelen om traag te laten overlopen naar bottelvat en de kaam zeker niet mee te nemen, verder om zo weinig mogelijk kopruimte te laten en gebruik waar mogelijk O2 absorberende kroonkurken. Gisteren nog een fles (75 cl.) gedronken, commentaar was heel goed (iets meer zurigheid dan gewoonlijk maar niet storend). In de gootsteen gieten kan nog altijd ( maar voorlopig dus niet). Bier dat je niet meer kan nabrouwen (wat ook niet het doel is 😉).

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 29-12-2022  12:11 uWat op de bodem ligt is vooral de originele gist. Kaam zal bovenop gaan groeien denk ik vanwege de zuurstof die daar zit.

De gist op de bodem zal voor een deel ook candida zijn. Dode candida cellen zullen bezinken, net zoals dat gebeurt bij een biergistras dat een gistdek op je bier vormt.

Paulk

Citaat van: Jacques op 29-12-2022  21:59 uDe gist op de bodem zal voor een deel ook candida zijn. Dode candida cellen zullen bezinken, net zoals dat gebeurt bij een biergistras dat een gistdek op je bier vormt.

Klopt. Was al tweede vergisting en de hoeveelheid dode gist op de bodem was veel meer dan normaliter. Dikke bruine stroperige substantie. 

Paulk

Na ontdekken van de kaam hebben we het bier overgeheveld naar een ander vat. Er goed op gelet dat we geen kaam mee namen naar dat nieuwe vat. Vervolgens dit vat vier weken laten staan. Toen weer gekeken en er was geen enkel spoor van Kaam meer te ontdekken. Bier smaakte verder goed, wat minder body maar smaak technisch zeker niet slecht. Op de fles gedaan met zeer weinig kop ruimte. Ben achteraf toch blij dat we deze 100 liter niet aan het riool hebben toevertrouwd. Wellicht zal het geen 95 punten scoren maar met minder nemen we deze keer ook genoegen. Ik zal vanaf de zomer de smaak bevindingen posten.

Jacques

Citaat van: Paulk op 26-01-2023  21:14 uNa ontdekken van de kaam hebben we het bier overgeheveld naar een ander vat. Er goed op gelet dat we geen kaam mee namen naar dat nieuwe vat. Vervolgens dit vat vier weken laten staan. Toen weer gekeken en er was geen enkel spoor van Kaam meer te ontdekken. Bier smaakte verder goed, wat minder body maar smaak technisch zeker niet slecht. Op de fles gedaan met zeer weinig kop ruimte. Ben achteraf toch blij dat we deze 100 liter niet aan het riool hebben toevertrouwd. Wellicht zal het geen 95 punten scoren maar met minder nemen we deze keer ook genoegen. Ik zal vanaf de zomer de smaak bevindingen posten.

Waarom laat je het bier zo lang staan voordat je gaat bottelen?

Veel eerder bottelen is bijna altijd beter.

Paulk

Je hebt gelijk. Door gebrek aan tijd is het er keer op keer bij ingeschoten.

Jacques

Citaat van: Jacques op 28-12-2022  12:11 uZiet er inderdaad uit als kaam.

Bij nader inzien lijkt het meer op een pellicle.
Zie ook het topic https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=28937.msg443326#msg443326
en https://www.milkthefunk.com/wiki/Pellicle

Vergelijkbare Topics (7)

36505

Reacties: 1
Gelezen: 978

31874

Reacties: 10
Gelezen: 1964

20973

Reacties: 19
Gelezen: 6660

16756

Reacties: 15
Gelezen: 5259

8809

Reacties: 57
Gelezen: 26363

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.