Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat doe jij om energiezuiniger te brouwen?

Gestart door Jacques, 27-12-2022 17:09 u

Vorige topic - Volgende topic

fantastica

Citaat van: PP op 30-12-2022  16:04 ustel je hebt een off grid brouwinstallatie, kun je daar mee brouwen?

Dat hangt af van de grootte van je installatie. Met die van jouw niet, met die van mij wel.

Off-grid is een ander verhaal. Om off-grid te zijn met zonnepanelen heb je trouwens altijd een thuisbatterij nodig want de omvormer heeft externe voeding nodig. Dat kan van het net komen of van een batterij. Dus als jij een batterij hebt van 1 kWh kom je ook aan 10 kWh voor 3 uur (3 kWh van de panelen en 1 kWh uit de batterij want die is het uur voor je begon te brouwen gevuld).

Schol
Jan

JanDeGraaff

De meeste genoemde besparingsmethoden gebruik ik ook: (vaak) 30 tot (soms) 45 minuten koken, maischketel geïsoleerd met een isolatiematje van Decathlon, vergisten met kveik in de zomer, etc.

Maar wat ook best bespaart is dat ik mijn ketel heb uitgerust met een BrewUNO regeling. Die maakt gebruikt van een PID schakeling en stuurt dynamisch het gebruikte vermogen van het verwarmingselement met behulp van een een SSR relais. Tijdens de maisch gebruikt ie nu vaak tussen de 15 en 30% vermogen en soms een klein uitschietertje naar boven. Eigenlijk nooit meer dan zo'n 40%. Heel efficiënt zonder dat je zelf vooraf hoeft te bedenken hoeveel Watt een maischstap zou moeten 'krijgen' en zonder daar aanpassingen op te kunnen maken als het te hoog of te laag blijkt. De Grainfather ketels hebben volgens mij ook een PID sturing.

Daarnaast gebruik ik al geruime tijd regenwater uit de regenton (met regentonpomp) als koelwater. Zeker nu is dat berekoud en koelt mijn tegenstroomkoeler bijna met 2L/min van kook terug naar 20ºC.

Davester

Citaat van: Orangeloo op 28-12-2022  22:26 u30 liter per batch. Ook een stout met een begin sg van 1124.
Maar dat is wel op het randje  ;D  ;D
Ik heb een Hendi 3500 Watt inductieplaat.  :brouwen:

20220730_112417.jpg

Thanks, Ik zit altijd tussen de 50 en 60 liter, dan is de hendi vrees ik niet sterk genoeg. Ik ga eens informeren bij horeca wat de mogelijkheden zijn.

Jacques

Citaat van: fantastica op 30-12-2022  12:53 uJa... Maar ... Ik ben geen profesionnele brouwser, ik ben een amateur en zelfs op de schaal van amateurisme sta ik niet erg bovenaan. Profesionnele brouwsers hebben ook totaal andere doeleinden dan wij amateurs. Een brouwerij is een firma en die moet naar de bottomline, de winst zien. Wij amateurs hebben vooral smaak als doel. Profesionnele brouwsers hebben ook iets andere apparatuur dan wij amateurs.

Neemt niet weg dat we net als professionele brouwers korter kunnen koken en energie besparen. Overigens heeft het merendeel van de Nederlandse bevolking geen zonnepanelen.

ExPeteriment

Het eerste deel van mijn koelwater vang ik op in een koelbox om het langer warm te houden, rest in brouwemmers. Ik maak ermee schoon, maar heb eigenlijk teveel. Op de volgende manieren zou ik er gas en/of elektra mee kunnen besparen:
1. Douchen. Als ik 19 l water van ca 38°C in een keg doe, er druk van 3 bar op zet, kan er met een handdouche mee gedoucht worden, misschien wel 2 keer (ik weet niet of ik mijn vrouw zo gek krijg;
2. De gewone vaat er mee doen, o.a. gewoon kijken wat er in de vaatwasser staat;
3. Auto wassen.

Ik zuig ook veel warme lucht af tijdens koken, eens even puzzelen hoe ik daar energie uit kan terugwinnen.

Theo Mol

Eerder in deze discussie vroeg ik of het zinnig is om de bitterhop alvast te koken in een kleine hoeveelheid water zodat de kooktijd van het wort verkort kan worden en de bitterheid gelijk blijft in vergelijking met een langere kooktijd van het hele brouwsel. Ik bedacht dat dit misschien mogelijk is maar hier heb ik geen ervaring mee.

Is er iemand die het wel eens geprobeerd heeft, en met welk resultaat?

Hopfenfox

Zal vast een optie zijn maar de hoeveelheid extra hop die je nodig hebt om je IBU bij kortere kook op peil te houden is maar beperkt.

seed7

Citaat van: Theo Mol op 31-12-2022  11:13 uEerder in deze discussie vroeg ik of het zinnig is om de bitterhop alvast te koken in een kleine hoeveelheid water zodat de kooktijd van het wort verkort kan worden en de bitterheid gelijk blijft in vergelijking met een langere kooktijd van het hele brouwsel. Ik bedacht dat dit misschien mogelijk is maar hier heb ik geen ervaring mee.

Is er iemand die het wel eens geprobeerd heeft, en met welk resultaat?

Dat is zeker mogelijk. Hop in water koken geeft wel een andere bitterheid, harder. Ook wordt het bitterder, je hebt dan minder hop nodig. Berekeningen heb ik niet voor je.

ingo

Broewerke

Ik doe wel al eens tijdens de maisch er hop bij. Gewoon probeersel met eigen hop maar kan geen voor of nadeel noemen.

fantastica

Wat ik ook doe, maar dat is niet zozeer besparen tijdens het brouwen, maar besparen in het geheel door rekening te houden met de dubbele inzetbaarheid van brouw apparatuur. Hier bedoel ik mee: veel van de spullen die ik koop om te brouwen hebben meer dan 1 functie.

- vacuum toestel: hop opnieuw vacuum trekken, maar ook: kaas, (moestuin)groenten, vlees, etc...
- aluminium zakjes: hop opnieuw vacuum trekken, maar ook: 500gr broodgist in kleinere porties verdelen en invriezen
- voedseldroger: hop uit de tuin drogen, maar ook: chili's drogen om te malen en ander voedsel
- spoelwater ketel: spoelwater verwarmen, maar ook: inmaken, wecken (is in feite een weckketel)
- koelbox: koelen tijdens vergisten, maar ook: alle andere koelbox functies.
- mostschep: most en graan scheppen, maar ook: koffiebonen in bewaarpotten schepen.

Veel apparatuur zijn oorspronkelijk gewone huis toestellen die ik even leen tijdens het brouwen, dus niet express voor brouwen gekocht zoals: weegschaal, vijzel, enz...

- brouwautomaat: sous-vide koken. In combinatie met het vacuum toestel toestel en met de pomp aan is het in theorie een prima sous-vide toestel. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar zou moeten kunnen denk ik.

https://souvy.nl/sous-vide-apparaten/

CiteerEen sous vide apparaat bestaat uit een verwarmingselement, hierdoor verwarmt het water. Daarnaast is er een circulator ingebouwd die er voor zorgt dat het water evenredig wordt verwarmt. Daarnaast is het belangrijk dat er een goede thermometer in zit, om de temperatuur op te meten.

Ze beschrijven bijna een brouwautomaat ... bijna ...

Schol
Jan

Eric de Noorman

Ik bezuinig niet op energie tijdens het brouwproces, het risico dat het ten koste gaat van de smaak wil ik niet lopen.
Van het brouwen met propaan ben ik overgegaan op het verwarmen met haardhout in een speciaal gemaakte houtbrander met naverbranding (nagenoeg rook -en roetvrij ). Het brouwen moet wel buiten gebeuren, of onder een afdak wanneer het regent. Ik brouw meestal tussen de 50 en 80 liter.
Het voordeel van haardhout is dat het vernieuwbare energie is, dus geen fossiele brandstof.De enige electriciteit die ik gebruik is in de vergistingskast, maar dat is minimaal omdat ik bv. pils altijd ´s winters brouw, saison en kveik in de zomer enz.
Mijn spoelwater warm ik ook op met haardhout, maar dan in een pan die op een houtkacheltje in de schuur staat.
Mijn water (grondwater) wordt opgepompt vanaf ca 90 meter diepte, daar gebruik ik dan ook een heel klein beetje electriciteit voor, dit water is goed geschikt door alle mineraler die het bevat, in tegenstelling tot regenwater. In het land waar ik woon, Noorwegen is het op het platteland gebrukelijk om een eigen watervoorziening te hebben.
Of het brouwen op deze manier ook ´s winters te doen is zal de tijd moeten leren.In januari zal ik dat ook gaan uitproberen.
Ik gebruik tegenwoordig wel meer tijd voor het brouwen omdat alles handmatig gedaan wordt, maar dat is geen nadeel, uiteindelijk is het een zeer gewaardeerde hobby dat brouwen.IMG_2820.jpeg

tdp

Citaat van: Davester op 30-12-2022  21:08 uThanks, Ik zit altijd tussen de 50 en 60 liter, dan is de hendi vrees ik niet sterk genoeg. Ik ga eens informeren bij horeca wat de mogelijkheden zijn.

Ik heb ook Hendi kookplaten, daarmee breng ik 51 liter wort mee aan de kook. Ik heb de brouwketels wel geïsoleerd met neopreen, zal e.e.a. schelen.

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 02-01-2023  09:36 uIk heb ook Hendi kookplaten, daarmee breng ik 51 liter wort mee aan de kook. Ik heb de brouwketels wel geïsoleerd met neopreen, zal e.e.a. schelen.
Met 3000 Watt zal je dat ca 45 minuten kosten om het aan de kook te krijgen vanaf een graad of 60.

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 02-01-2023  09:44 uMet 3000 Watt zal je dat ca 45 minuten kosten om het aan de kook te krijgen vanaf een graad of 60.

Wanneer ik het wort van de maischketel overpomp naar de kookketel gaat bijna direct de kookplaat aan. Ik maisch altijd uit op 78 graden, en spoel met water wat meestal 90 graden of meer is. Ik moet dus opwarmen vanaf zo'n 80 graden. De kookplaat is 3500 Watt, daarmee wil dat prima, maar snel is het niet.

brouwerij de Stier

Heb een stukje van een windmolen gekocht en dat gebruik ik als "unique selling point" om mijn bier te verkopen.

De Guitige Bourgondiër

Ik heb nu een grotere pan en overwoog aanvankelijk over te gaan op gas. Dit is niet meer zo voorradig als het was en vereist daardoor een voor mij nog net iets te stevige investering. Nu ik bij mijn energieleverancier jaarsaldering heb brouw ik voort op een elektrisch plaatje, niet optimaal, maar het werkt en is nagenoeg gratis gezien de rest van mijn elektriciteitsgebruik (wegens meevaller bij verhuizing destijds alle grote machines nieuw met A+ label kunnen aanschaffen, geeft een merkbaar verschil op het totaal).

Idealiter zoek ik naar een losse inductieplaat (of keramisch) met een diameter van ca 30 cm, de keramische kampeerplaat die ik nu gebruik is niet krachtig genoeg om echt een rollende kook vol te houden dus ik kook ca 8% af in een uur waardoor ik iets minder kan spoelen en net iets lagere efficiëntie haal dan ik verwachtte met de ruimere pan (donkerbruin vermoeden, ik ben er nog niet uit).

brouwerwaldonk

Citaat van: Orangeloo op 28-12-2022  22:26 u30 liter per batch. Ook een stout met een begin sg van 1124.
Maar dat is wel op het randje  ;D  ;D
Ik heb een Hendi 3500 Watt inductieplaat.  :brouwen:

20220730_112417.jpg
IK vraag mij af hoe iemand nog een rollende kook kan hebben in een ketel die zoooo vol is Dat kookt gegarandeerd flink over

Bvk1983

Citaat van: brouwerwaldonk op 09-01-2023  10:04 uIK vraag mij af hoe iemand nog een rollende kook kan hebben in een ketel die zoooo vol is Dat kookt gegarandeerd flink over

Dit is zo te zien de maisch dus kookvolume zal een stuk lager liggen. Bij sommige brouwsels zit mijn pan tijdens het maischen ook tot aan de rand vol.

Spyro

Citaat van: Bvk1983 op 09-01-2023  10:06 uDit is zo te zien de maisch dus kookvolume zal een stuk lager liggen. Bij sommige brouwsels zit mijn pan tijdens het maischen ook tot aan de rand vol.
Bij het gefilterde wort zit toch ook nog het spoelwater, dus moet een kookketel groter zijn dan een maischketel, mijn maischketel (op gas) is 50 liter, de kookketel (maisch- + spoelwater) is er eentje van 70 liter. Maar maischen kan je inderdaad tot op de rand, al is roeren niet zo evident dan.

Jaap W

Ik isoleer mijn maischketel tijdens het brouwen met 2 oude elektrische dekens (die het trouwens niet meer doen) en dat doe ik al sinds ik zelf bier brouw. Zelfde effect als een slaapzak of gekochte isolatiehoes. Koelen doe ik met grondwater, dus dat kost een beetje elektriciteit voor de pomp. Het koelwater loopt bij mij de tuin in, want mijn grondwater is helaas niet zo geschikt voor iets anders, dan alleen de tuin. Zit veel oer in, maar het koelt wel als een malle. Ik kook 90 minuten om voldoende verdamping te krijgen en dat blijf ik ook doen. Ik verwarm mijn installatie met flessengas en de kosten daarvan vind ik alleszins meevallen. Mijn gistkast is goed geïsoleerd, maar kost natuurlijk wel enige elektriciteit om de ingestelde temperatuur (meestal zo rond de 20 graden) te handhaven.  :beersmiley:  :proost:

Eric v B

Citaat van: brouwerij de Stier op 06-01-2023  21:45 uHeb een stukje van een windmolen gekocht en dat gebruik ik als "unique selling point" om mijn bier te verkopen.

Welk stukje heb je gekocht? ;)

Windmolen.jpg

Jacques

Citaat van: Jaap W op 09-01-2023  11:40 uk kook 90 minuten om voldoende verdamping te krijgen en dat blijf ik ook doen.

Probeer eens 60 minuten en gebruik een beetje minder maisch- en spoelwater.

seed7

Citaat van: Jaap W op 09-01-2023  11:40 uIk kook 90 minuten om voldoende verdamping te krijgen en dat blijf ik ook doen.

Hoeveel procent verdamp je dan over de gehele kookduur?

ingo

Theo Mol

Citaat van: Jaap W op 09-01-2023  11:40 uKoelen doe ik met grondwater

Hoe doe je dat? Het koelen snap ik wel maar hoe haal je het water uit de grond?

Ik heb er aan gedacht te koelen met water uit de sloot maar dat is meer dan onpraktisch omdat ik door bijna veertig meter slang water moet aanvoeren, door het huis heen, en het water moet ook nog terug. Bovendien is de temperatuur in de zomer mogelijk te hoog. Grondwater zou dan beter zijn, de garagedeur op een kier tijdens het koelen is nog wel uit te houden. Maar hoe?

Jaap W

Citaat van: seed7 op 10-01-2023  08:27 uHoeveel procent verdamp je dan over de gehele kookduur?

ingo

Ik kook in 90 minuten van 46 ltr naar ongveer 37 ltr wat ik wil hebben.

Citaat van: Theo Mol op 10-01-2023  09:23 uHoe doe je dat? Het koelen snap ik wel maar hoe haal je het water uit de grond?

Ik heb er aan gedacht te koelen met water uit de sloot maar dat is meer dan onpraktisch omdat ik door bijna veertig meter slang water moet aanvoeren, door het huis heen, en het water moet ook nog terug. Bovendien is de temperatuur in de zomer mogelijk te hoog. Grondwater zou dan beter zijn, de garagedeur op een kier tijdens het koelen is nog wel uit te houden. Maar hoe?

Ik heb een bron naast de achterdeur van mijn garage. (11 meter diep en het water staat op ongeveer 5 meter onder het maaiveld in de stijgbuis) In die stijgbuis zit dus een "binnenslang" die verbonden is met een grondwaterpomp en die pomp staat in de garage. Als ik moet koelen sluit ik de waterkant van mijn platenkoeler via Gardena koppelingen aan op die grondwaterpomp en het wort kant op mijn kookketel. Dan loopt het wort uit de kookketel (zwaartekracht) door de platenkoeler via een thermometer (zodat ik kan zien wat de temperatuur van de gekoelde wort is, naar een kleinere pomp en die pompt de afgekoelde wort in mijn gistvat.
In de zomermaanden sluit ik die grondwaterpomp aan op mijn sproei installatie voor de tuin. :proost:  :brouwen: 

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.