Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat doe jij om energiezuiniger te brouwen?

Gestart door Jacques, 27-12-2022 17:09 u

Vorige topic - Volgende topic

Sigurd

Citaat van: hansHalberstadt op 13-01-2023  18:06 uJe zou het opgewarmde koelwater waarmee je je kokende wort hebt afgekoeld kunnen gebruiken om bv het hele gezin mee te laten douchen. Industriële restwarmte hergebruiken zal ik maar zeggen.

Maar wat als je de keuze moest maken tussen koud douchen, of brouwen en warm douchen? :clownsmile:

tdp

Citaat van: Spyro op 13-01-2023  21:17 uPffff, als we moeten beginnen brouwen met de voorstellen die hier soms aangegeven worden heb ik een ander voorstel, stop met brouwen, koop 3 paar sokken, handschoenen, 4 dikke truien en 5 mutsen, energie besparen OK, maar toch niet beginnen hallucineren hé mannen. Komt misschien verkeerd over maar je kan ook op andere dingen besparen buiten het brouwen, kan je blijven brouwen en moet men bijna niet bezuinigen op de hobby, misschien madam een kleedje minder laten kopen, is ook een tip....  ;D

:D

tdp

V.w.b. de vraag "Wat doe jij om energiezuiniger te brouwen?"; Eigenlijk niets. Ik ben het eigenlijk hierin wel met @Spyro eens dat het allemaal gerommel in de marge is. Wat ik wel doe, is apparaten in de brouwerij uitzetten, wanneer ik ze niet gebruik. Denk aan de boiler, waterbadkoeler of extra koelkast. Maar om allemaal gekke fratsen uit te halen om energiezuiniger te brouwen met hop uit Nieuw Zeeland, in een ketel uit Amerika met onderdelen uit China... Wil je echt energiezuiniger brouwen, dan zul je ook de grondstoffen en apparatuur onder de loep moeten nemen.

Zelf leven wij verder best wel duurzaam en bewust. Groente, fruit en vlees komt van (hyper)lokaal, in principe haal ik al die producten op de fiets, bij de tuinder aan het eind van de straat of bij de zelf slachtende slager in een dorp verderop, waar de koeien rondom de slagerij grazen. De 2e auto hebben we nu er een jaar geleden afgedaan, ons huis is relatief nieuw, goed geïsoleerd.

Tja, wanneer doe je het goed ;)

hansHalberstadt

Citaat van: Sigurd op 13-01-2023  23:33 uMaar wat als je de keuze moest maken tussen koud douchen, of brouwen en warm douchen? :clownsmile:
Dat is toch geen keuze tussen 2 kwaaden? Of je moet van koud douchen houden.

Kokkebil

Citaat van: Spyro op 13-01-2023  21:17 uPffff, als we moeten beginnen brouwen met de voorstellen die hier soms aangegeven worden heb ik een ander voorstel, stop met brouwen, koop 3 paar sokken, handschoenen, 4 dikke truien en 5 mutsen, energie besparen OK, maar toch niet beginnen hallucineren hé mannen. Komt misschien verkeerd over maar je kan ook op andere dingen besparen buiten het brouwen, kan je blijven brouwen en moet men bijna niet bezuinigen op de hobby, misschien madam een kleedje minder laten kopen, is ook een tip....  ;D

Ik had een soortgelijke posting geplaatst!
Iets over leuteren over energiezuinig brouwen, maar wel 3x per jaar op vakantie met het vliegtuig of naar de wintersport waar geen sneeuw is en de pistes moeten worden bewerkt met energie slurpende machines en 2 of 3 auto's voor de deur.
Maar dit heb ik verwijderd omdat ik niet wil dat er hier mensen aanstoot aan nemen en het persoonlijk opvatten!
 ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-01-2023  18:04 uMaar blijft wel gerommel in de marge mbt je total energie rekening. Daarbij komt nog dat de hoeveelheid energie die je huis gaat verwarmen deels komt uit de geproduceerde warmte van je gistingskast. Dus als je op je gistingskast gaat besparen moet je die warmte weer ergens anders vandaan halen.

Dat geldt alleen als je vergistingskast in het woongedeeelte staat van je woning. Het wordt een heel ander verhaal als deze op je zolder zonder slaapgelegenheid of in de berging staat.

Lampje

M.b.t. energiezuinig brouwen koop ik de mouten zoveel mogelijk bij de mouterij in de buurt. Die werkt met regionale geteelde graansoorten en werkt met duurzame energiebronnen. Ik heb 16 zonnepanelen op het dak liggen en kan op een zonnige dag volledig energieneutraal brouwen. Verder gebruik ik een maischkist (ben een pannenbrouwer). Die werkt behoorlijk goed, <1°C per half uur met een volume van 17 liter. Daarnaast gooi ik de bostel niet weg maar bak ik er broden van.

Vergelijkbare Topics (7)

41585

Gestart door D.R.K.

Reacties: 22
Gelezen: 3156

31576

Reacties: 8
Gelezen: 1733

35104

Reacties: 1
Gelezen: 1430

22210

Reacties: 24
Gelezen: 7881

44320

Reacties: 6
Gelezen: 476

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.