Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat doe jij om energiezuiniger te brouwen?

Gestart door Jacques, 27-12-2022 17:09 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Door de oorlog die Rusland ontketend heeft zijn de energieprijzen de pan uitgestegen. Samen met de duurdere mout maakt dat de kosten van onze hobby veel hoger zijn geworden.

Zelf kook ik het wort niet langer meer dan 45 minuten, dat scheelt ook brouwtijd. Mijn G40 voorzie ik van extra isolatie en ook mijn emmer waarin ik mijn spoelwater verwarmd.

Wat is jouw antwoord op de hogere energieprijzen? Dat kan ook wat minder vaak brouwen zijn of de aanschaf van zonnepanelen.

Bvk1983

Ik doe er eigenlijk (nog) niet zo veel aan. Een keer korter gekookt maar daar bij het laatste brouwsel niet aan gedacht. Isolatie staat nog wel op de planning. En ik wil proberen zoveel mogelijk overdag te brouwen zodat ik gebruik kan maken van de opbrengst van de zonnepanelen.

seed7

In de winter ondergisters zonder koeling/verwarming, in de zomer kveik zonder koeling.
In de zomer zonneboiler tot 85C en eenstapsmaisch. Elektrisch koken
In de winter kleine 500watt boiler met schakeling als de panelen voldoende leveren.
Niet meer koken.
Je kunt ook koud (20°C) maischen, weinig alcohol en kort koken.
Je kunt ook de hooikist gebruiken om te maischen en de maaltijd koken.
Als je panelen hebt en een energieoverschot moet je eigenlijk in de winter niet meer brouwen en in de zomer lang houdbare brettbieren op fust zetten.

Als de saldering van de panelen af gaat moet je je hele levensritme aanpassen en proberen zoveel mogelijk houdbare dingen doen die het energieverbruik in de winter laag houden. Het voorbeeld is natuurlijk wecken.

Als je kveik gebruikt heb je geen vriezer nodig om j gist te bewaren. Gewoon drogen aan de warme lucht.

Je bier drink je natuurlijk op Engelse temperatuur, niet te koud.

ingo, om maar een paar kleine dingen te noemen.

Broewerke

Als ik het energieverbruik bekijk van 1 brouwsel met braumeister tegen de 20 liter per maand dan valt dat in het niet tov het jaarlijks verbruik. Ik deel nog steeds meer dan de helft uit van mijn brouwsels. Als ik al zou willen besparen dan zou dat een optie zijn. En een leuke hobby mag wat kosten. Er zijn velerlei andere dingen die geld kosten en of ze dat allemaal waard zijn weet ik ook niet. Kortom, verknoeien ligt niet in mijn aard maar er specifiek op bezuinigingen ook niet.

Orangeloo

Ik ben van op gas overgegaan op inductie. Ik heb 20 zonnepanelen op dak  :D
In de wintermaanden koel ik met water uit mijn zwembad, scheelt weer een paar honderd liter water per keer :brouwen:
Ik heb nu een beter geïsoleerde gistkast.
Mijn maischpan kan ik, nu ik op inductie brouw, continu geïsoleerd houden.
Bij gas, open vuur, was dat niet mogelijk. :beersmiley:  :proost:

Eriks

Zoals het er nu naar uitziet wek ik met m'n zonnepanelen meer op dan ik verbruik. Dus dat is al een plusje
Brouw overdag zodat ik gelijk de energie gebruik, maar deed ik eigenlijk al
Ik gebruik nu het koelwater om schoon te maken, had niet door dat dit zo warm was het water. Spoelde het eerst altijd weg
Met m'n nieuwe koelspiraal verbruik ik veel minder water om te koelen, tijd is minimaal gehalveerd. Ook een besparing

Minder lang koken zou nog kunnen, maar niet gedaan. Isoleren kan nog
Mout had ik kort na start oorlog flink ingekocht (basis, pale en pils) dus dat hoef ik voorlopig niet naar om te kijken
Dat is het wel zo'n beetje. Het is niet de plek waar ik veel verbruik als ik zo alles in het huis bekijk (verwarmen, douchen en koken zijn echter slurpers), dus de grotere winsten zijn ergens anders te halen. Maar alle beetjes helpen uiteraard

Pieter1954

Ik had de mazzel dat ik vorig jaar april de boel voor 3 jaar vastgezet had. Ik heb dus nog bijna anderhalf jaar nog laag tarief (€ 115 /maand). Mijn vrouw is invalide (MS) en kouwelijk. De verwarming gaat dus 's avonds regelmatig naar 22oC. Ja, ik weet het, heel erg voor al die mensen die het niet meer kunnen betalen. Wij (gelukkig) nog wel een tijdje....
Mijn vorige ketel was een GF30 waarvoor ik van Stookwinkel een gratis neopreen isolatiemantel meegeleverd kreeg. Ik heb nu een G40 sinds afgelopen zomer, maar mis die mooie isolatie wel.
@Jacques, hoe heb jij dat opgelost?

David Heath heeft een tijdje geleden een item geplaatst over bezuinigen en kortere kooktijden. Ik heb me er nog niet in verdiept, maar dat vergt ook andere instellingen in de software ivm minder verdamping en andere instellingen.

seed7

Citaat van: Pieter1954 op 27-12-2022  23:43 uDe verwarming gaat dus 's avonds regelmatig naar 22oC.

Net toe het hier -15 (windchill) was gaf een koppeling van de verwarming het op. Dus CV uit. Samen onder de elektrische dekens op de bank. Er is ook batterij verwarmde kleding, die je overdag oplaad (o.a. Alpha Tauri).

Als je niet mobiel bent, of werkt, kan een IR paneel een uitkomst zijn om het lijf op te warmen en de omgeving amper. Zo'n ding is echter al snel 300W en een elektrische deken maar 30, op de laagste stand.

ingo

Orangeloo

Citaat van: seed7 op 28-12-2022  08:49 uNet toe het hier -15 (windchill) was gaf een koppeling van de verwarming het op. Dus CV uit. Samen onder de elektrische dekens op de bank. Er is ook batterij verwarmde kleding, die je overdag oplaad (o.a. Alpha Tauri).

Als je niet mobiel bent, of werkt, kan een IR paneel een uitkomst zijn om het lijf op te warmen en de omgeving amper. Zo'n ding is echter al snel 300W en een elektrische deken maar 30, op de laagste stand.

ingo

Of je gaat voor een draadloze Stoov@ warmtekussen en/of deken

Hopfenfox

Korter koken, ketel isoleren en ik overweeg een grotere ketel vanwege de schaalvoordelen. Maar onder aan de streep is door diezelfde oorlog het bier in de supermarkt zoveel duurder geworden, dat zelf brouwen eigenlijk alleen nog maar interessanter is geworden. Nog los van de lol die je er aan beleeft.

Jacques

Citaat van: Pieter1954 op 27-12-2022  23:43 u@Jacques, hoe heb jij dat opgelost?
Een oude slaapzak om de G40 en een oude leren jas om de verwarmingsemmer voor het spoelwater.

De onderstaande foto heb ik gemaakt op de gezamenlijke brouwdag van De Roerstok. Het is niet mijn G40 die erin zit, maar het idee is hetzelfde. De G40 bedien ik overigens met mijn mobiel.

IMG20221119110810.jpg

Theo Mol

Citaat van: Jacques op 27-12-2022  17:09 uWat is jouw antwoord op de hogere energieprijzen? Dat kan ook wat minder vaak brouwen zijn of de aanschaf van zonnepanelen.
Op het gevaar af dat het een ouwemannenantwoord is, we gaan nu doen wat al lang nodig is: zuinig aan met energie en water.

Mijn ketel isoleren was makkelijk, ik kreeg een isolatiemantel als verjaardagscadeau; daarbij dacht ik meer aan het tegengaan van verspilling dan aan kostenbesparing.
Ik ving al een deel van het koelwater op om flessen mee te spoelen en sinds een paar brouwsels houd ik emmers en gieters bij de hand om zoveel mogelijk op te vangen voor de schoonmaakklusjes na een brouwdag. Na dit alles gaat zoveel mogelijk van het gebruikte water de tuin in.

Misschien is er nog wat te winnen in het brouwproces. Ik denk aan korter koken. Nu heeft de bitterhop wel een bepaalde kooktijd nodig, is het een goed idee om de bitterhop met een kleine hoeveelheid water voor te koken en aan het wort toe te voegen zodat de kooktijd van het hele brouwsel kan worden verkort?

pincopallino

Citaat van: Jacques op 27-12-2022  17:09 uDoor de oorlog die Rusland ontketend heeft zijn de energieprijzen de pan uitgestegen. Samen met de duurdere mout maakt dat de kosten van onze hobby veel hoger zijn geworden.

Zelf kook ik het wort niet langer meer dan 45 minuten, dat scheelt ook brouwtijd. Mijn G40 voorzie ik van extra isolatie en ook mijn emmer waarin ik mijn spoelwater verwarmd.

Wat is jouw antwoord op de hogere energieprijzen? Dat kan ook wat minder vaak brouwen zijn of de aanschaf van zonnepanelen.

Is 45 min. koken genoeg om het wort te steriliseren ?

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 27-12-2022  17:09 uDoor de oorlog die Rusland ontketend heeft zijn de energieprijzen de pan uitgestegen. Samen met de duurdere mout maakt dat de kosten van onze hobby veel hoger zijn geworden.

Wat kosten betreft: meer zelf brouwen en minder speciaal bier kopen.

Bij het brouwen lette ik al op energie en waterverbruik (isolatie, hergebruik koelwater), daar ga ik mee door. Gisteren 25 liter dubbel gebrouwen en op verbruik gelet. Ca 50 cent gas voor start met water uit cv ketel, ca 2, hooguit 3 euro elektriciteit. We blijven hier in huis binnen het energieplafond, dus volgend jaar ook niet duurder. 25 kg mout bijvoorbeeld paar euro duurder, dat weerhoudt me niet van mijn hobby te genieten.

Gezien de prijsstijgingen van bier in winkels, past het binnen, of houdt het gelijke tred met de inflatie die we nou eenmaal over ons heenkrijgen.

Op zonnepanelen zou je de terugverdientijd een fractie verkorten.

PP

De energie die ik verbruik voor mijn hobby, bierbrouwen, bedraagt 1,5% van mijn totaal energieverbruik (gas, elektra, auto).
M.b.t. het brouwen kijk ik kritisch naar het gebruik van grondstoffen en de processtappen zodat ik zo veel mogelijk suikers vorm en uitspoel, hop optimaal gebruik en kritisch chemicalien gebruik.
Ik brouw met hulp van flessengas en 33 L RVS ketels en ben daar zeer tevreden over: 60-90 min koken, 10-15% verdampen etc.
Samenvattend: ga ik iets veranderen? Niet m.b.t. mijn energie verbruik voor mijn bierbrouwhobby.

Ik heb in de loop van de tijd oplossingen gezocht voor de "grote energie vreters" van mijn persoonlijke omgeving en primair passieve maatregelen toegepast. Dat bespaard enorm en staat in geen verhouding tot mijn bierbrouwen. 

Blijf vooral genieten van je biertjes en veel brouwplezier in 2023!
Groet, Paul

Jacques

Citaat van: pincopallino op 28-12-2022  10:47 uIs 45 min. koken genoeg om het wort te steriliseren ?

Ruim voldoende. 15 minuten volstaat.

Jacques

Citaat van: Theo Mol op 28-12-2022  10:36 uMisschien is er nog wat te winnen in het brouwproces. Ik denk aan korter koken. Nu heeft de bitterhop wel een bepaalde kooktijd nodig, is het een goed idee om de bitterhop met een kleine hoeveelheid water voor te koken en aan het wort toe te voegen zodat de kooktijd van het hele brouwsel kan worden verkort?

Na 45 minuten heb je het meeste rendement uit de hop gehaald.
Veel langer koken dan 60 minuten heeft niet zo heel veel zin.

Willem Broekema

Ik bespaar niet doelbewust meer energie dan voorheen. 
Als ik dan toch wat kritischer kijk naar welke maatregelen ik neem:
  • 's winters brouw ik niet / minder: in de schuur is het eigenlijk te fris om lekker te brouwen, dus ik brouw alleen als het er niet heel erg koud is. De verwarming staat overdag meestal al uit (15°C) omdat we veel van huis zijn overdag, of bezig zijn. De radiator in de schuur draai ik dan meestal alleen open als vorstbescherming.
  • Maischen in mijn EB 30 niet meer op vol vermogen maar 1100 of 1300 Watt; ik gebruik een isolatiemantel.
  • Voor het spoelen gebruik ik heet water uit de Quooker (deze staat toch al aan, en is relatief energiezuinig)
  • Koken eigenlijk ook niet op vol vermogen, en met de isolatiemantel er om heen
  • Koken doe ik als dat kan ook korter.
  • Bij het koelen gaat de mantel er af.
  • Tijdens het koelen begin ik al met schoonmaken en gebruik het koelwater merendeels als warmwater voorziening.  (Handig, want ik heb dan wél heet water in de schuur. ;)).
  • De vergistingskast zet ik alleen aan als ik daadwerkelijk vergist, of gebruik hem rond de kerst als extra koelkast
  • Witbier is bij mij een hardloper. Er zijn meerder mensen die graag mijn witbier drinken. De volgende batch die ik ga brouwen wil ik als High Gravity gaan maken, zodat ik in 1 keer de hoeveelheid kan brouwen, in plaats van in 2 keer.

El Pastor Belga (MaJa)

Citaat van: Jacques op 28-12-2022  12:02 uNa 45 minuten heb je het meeste rendement uit de hop gehaald.

Hola Jacques,
Heb je dit schematje ook  voor  "Alpa acid utilizacion <> temperatuur". Woon hier op hoogte wort kookt hier op 89°C
gracias

hansHalberstadt

Zo eentje aanschaffen en dan de brander weer terugombouwen van aardgas naar propaan?
lpg.gif

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 28-12-2022 &nbsp;09:51 uEen oude slaapzak om de G40 en een oude leren jas om de verwarmingsemmer voor het spoelwater.

De onderstaande foto heb ik gemaakt op de gezamenlijke brouwdag van De Roerstok. Het is niet mijn G40 die erin zit, maar het idee is hetzelfde. De G40 bedien ik overigens met mijn mobiel.

IMG20221119110810.jpg
Daar staat je trots dan. Het zal best isoleren tot de deken vocht gaat opnemen. Het oog wil ook wat, bij mij zou het met zo'n deken een kliederboel worden. Tijdens maischen wil je toch ook kijken en/of roeren? Bij koken wil je een open bovenkant. Ik heb alleen isolatie rondom.

Jacques

Citaat van: El Pastor Belga (MaJa) op 28-12-2022 &nbsp;13:05 uHola Jacques,
Heb je dit schematje ook  voor  "Alpa acid utilizacion <> temperatuur". Woon hier op hoogte wort kookt hier op 89°C
gracias

Ja.  Dat heeft grote invloed. Het plaatje laat mooi zien dat als je een hopstand doet bij 80°C je weinig extra iso-alfazuren krijgt. Door de mindere verdamping heb je meer behoud van het hoparoma.

Edwin brouwt

Citaat van: Jacques op 28-12-2022 &nbsp;12:02 uNa 45 minuten heb je het meeste rendement uit de hop gehaald.

Gaat dit niet meer op dan?

(Van de roerstok site)

"Gelukkig kun je DMS in je bier gemakkelijk vermijden door het koken van het wort. DMS wordt namelijk veroorzaakt door de verwarming van een chemische stof, SMM (S-methyl methionine) die van nature voorkomt in mout. DMS is zeer vluchtig, wat betekent dat het gemakkelijk kan worden verdreven door de werking van het koken. Pilsner-type mouten bevatten wel tot acht keer zoveel de SMM als andere meer gemodificeerde mouten zoals Palemout. Voor bieren met een flinke hoeveelheid pilsmout (pils, saison, cream ale, weizen, enz.) zou je daarom een kooktijd van minstens 60 minuten moeten aanhouden om de DMS voldoende uit te koken."

Eriks

Citaat van: Hopfenfox op 28-12-2022 &nbsp;09:47 uMaar onder aan de streep is door diezelfde oorlog het bier in de supermarkt zoveel duurder geworden, dat zelf brouwen eigenlijk alleen nog maar interessanter is geworden. Nog los van de lol die je er aan beleeft.

Zeg dat wel!
Los van de investering, kost het aan ingrediënten zn euro per liter. Dat is goedkoper dan de aanbieding pils en dat voor brouw plezier en een rijke variatie aan bieren in huis :brouwen:
De investering terug verdienen van de ketel kost wel wat meer tijd, als dat al gaat lukken (technisch of hij het volhoud en of mijn hobby dwang deze ketel blijft waarderen ;) )

Frits1980

Het verhaal over SMM en DMS verbaasd me een beetje. Ik heb er zelf geen verstand van maar kijk wel alle videos van David Heath op youtube. Hij kookt al behoorlijke tijd maximaal 30 minuten. Ik vind het dan wat vreemd om hier te lezen dat dit dan helemaal niet goed zou zijn.
Hij heeft het ook uitgelegd in een van zijn videos.

Vergelijkbare Topics (7)

26750

Reacties: 40
Gelezen: 12196

4898

Reacties: 11
Gelezen: 37508

06-10-2006 08:59 u
door den_organolept
31520

Reacties: 3
Gelezen: 2051

34783

Reacties: 4
Gelezen: 1334

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.