Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verlies van 5 Liter bij Brewmonk

Gestart door Koenders, 16-12-2022 19:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Koenders

Dag allen,

Vandaag hebben we een Double IPA gebrouwen. Het zou een bier van 8,8% procent moeten worden, helaas een paar punten onder het gewenste begin SG uitgekomen, maar daar nemen we vaak gewoon genoegen mee.
Wij gebruiken een Brewmonk van 30 L.

Wat we vaak merken is dat we een behoorlijk verlies hebben tijdens het koelen naar het gistvat.
In de ketel zat vandaag vóór het koelen 25 liter. Maar, er gaat meestal maar 20 liter over naar het vat. Vandaag was dat zelfs maar 19, omdat we hop los in de ketel hebben toegevoegd; het bazookafilter verstopte totaal waardoor deze niet meer doorliep.
Koelen doen we met een platenkoeler.
Nu heb ik het idee dat het verlies komt omdat de dode ruimte onder de bolkraan zorgt voor lucht in de koeler, waardoor zwaartekracht zijn werk niet meer goed kan doen. Vandaag liep het wort niet weg omdat het filter verstopt zat.

Mijn vraag is dus ook: Hoe zorgen jullie ervoor dat je het maximale uit de ketel haalt naar het gistvat toe? Is dat via de ingebouwde pomp bijvoorbeeld? Of hevel je af van boven en gebruik je de kraan niet?

Een kleine hoeveelheid achterlaten is oké i.v.m. de eiwitten, maar 5 á 6 liter vind ik toch wel een beetje zonde.

Goldin

@Koenders Ik heb wel eens een fimpje gezien dat iemand het afgekoelde wort er uit pompt, dit heb ik nog niet aangedurft ivm met mogelijke infectie.

Wat ik vaker zie is dat mensen een rvs knietje gebruiken aan de binnenkant om zo nagenoeg de hele ketel leeg te trekken. Zie: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=35233.1325

Broewerke

Na koelen ketel iets schuin zetten, 2 uurtjes laten bezinken, dan voorzichtig naar de andere kant schuin zetten en op je diepste punt een schone ontsmette hevel en hevelen maar. Bij gebruik bloemen zuig je hem nagenoeg leeg, bij gebruik pellets blijft en max half litertje over. Ook als er nog iets mee het gistvat ingaat is dat geen ramp.

hb-lot

Ik gebruik de kraan (met daaraan een filterheks) en zet op het einde nog even de ketel schuin. Mijn verlies heb ik nooit exact gemeten, maar zal eerder 1 dan 5 liter zijn.

Heb zelf overigens geen platenkoeler, dus geen idee of dat nog verschil maakt zoals je zelf suggereert.

Snelbier

Gebruik de Brewmonk met dompelkoeler, maar problemen zijn identiek.
- Bazooka-filter is onbruikbaar, loopt snel dicht met hop-stof en eiwit.
- Pomp gebruiken voor legen werkt meestal niet omdat trub dan meekomt.
  Sommigen zetten een filter op het pompgat, zelf nog niet geprobeerd. Lijkt me net zo lastig als bazookafilter..
- Tapkraan gaat lucht aanzuigen onder 5 liter. Kan een probleem zijn bij platenkoelers.
Ketel schuin zetten zoals eerder aangedragen geeft je 2-3 liter extra.

Wat bij mij wél werkt:
- Hops in spider of zakjes.. Gaan uit de ketel voor aftappen, minder problemen.
- Na koelen (met dompelkoeler) half uurtje settlen, meeste trub zakt uit.
  Met platenkoeler ga je warm aftappen, misschien helpt het om ook dan even te wachten/settlen.
- Aftappen via de kraan, langzaam om trub in ketel te houden.
  Bij laatste beetje zet ik de ketel schuin en er blijft max 1,5 liter achter.

Grootste probleem is en blijft de hop-drek. Om het simpel te houden hop dus niét meer los in de ketel.
Succes, Snelbier

hb-lot

Citaat van: Snelbier op 17-12-2022  08:54 u- Bazooka-filter is onbruikbaar, loopt snel dicht met hop-stof en eiwit.
Ik heb die van mij vervangen door een filterheks, pas een keer gebruikt, maar ging prima.

Snelbier

Citaat van: hb-lot op 17-12-2022  09:24 uIk heb die van mij vervangen door een filterheks, pas een keer gebruikt, maar ging prima.
En hop (pellets!) dan los in de ketel? Als dat werkt zou ik het ook overwegen.
Groet, Snelbier

Theo Mol

Het scheelt - maar hoeveel weet ik niet - dat je met een platenkoeler het hete wort aftapt, want de afgekoelde vloeistof heeft een kleiner volume. Ik koel met een spiraalkoeler en dan zie je beter hoeveel afgekoeld wort je overhoudt. Wel de spiraal uit de ketel halen natuurlijk want die neemt ook ruimte in.

De bazookafilter werkt inderdaad niet maar dat is geen geheim. Ik heb wel eens een filterheks gebruikt, dat ging goed maar er blijft een laagje in de ketel staan. Wie het ook eens wil proberen mag de heks komen halen.

Tegenwoordig doe ik het al een tijdje zo, ook met een Brewmonk 30.
Hop gaat in nylon gaas (groentezakjes van de supermarkt), voor het koelen haal ik ze uit het wort en ik druk er nog wat vloeistof uit tegen de zijkant van de ketel. Dan koelen; als de temperatuur onder de 80 is rondpompen met het whirlpoolpijpje. Door het gebruik van de nylon zakjes heb ik maar heel weinig rommel die de pomp zou kunnen verstoppen. Het afgekoelde wort laat ik een halfuurtje rusten met de deksel er op.
Aftappen via de kraan met aan de binnenkant een rvs knietje en aan de buitenkant een siliconen slang. Het knietje komt tot een paar millimeter boven de bodem en de slang is een paar decimeter lang, daarmee wordt zo goed als alles uit de ketel geheveld. Er blijft hoogstens een paar deciliter in de ketel achter.

Ik heb geen idee of je dat ook met een platenkoeler zou kunnen doen, dan zou je die op het pompje - of een pompje - moeten aansluiten en dan rondpompen tot het wort koel is. Als je met een hoge temperatuur begint lijkt me het risico van infectie vrij klein.

Wat ook helpt is de schaalverdeling op de stijgbuis controleren en bijwerken, die wil nog wel eens afwijken.

hb-lot

Citaat van: Snelbier op 17-12-2022  10:07 uEn hop (pellets!) dan los in de ketel? Als dat werkt zou ik het ook overwegen.
Helaas, had bloemen in een spider gebruikt.

fantastica

Ik heb een Brewster Beacon (ook een BrewMonk kloon). Die heeft geen kraan, maar een maatglas waar bij anderen de kraan staat en een bodemgaas. Ik ken dus niet anders dan het jongbier eruit pompen in de vergister. Dat doe ik door een filterdoek en ik gebruik wel altijd een hopspider of hopzakjes. Er blijft niets achter in de ketel, de pomp verstopt nooit en er zit niets in de vergister dat er niet in thuishoort.

De Beacon
https://braumarkt.com/nl/Brewster-Beacon-Automatische-brouwketel

Op foto 2 zie je de bodemgaas. Vroeger kon je die los kopen voor de BrewMonk, maar ik vind hem nergens terug.

Deze gebruik ik als filter
https://braumarkt.com/nl/Filterzak-voor-maischketels-35cm-OE-24-cm

Het jongbier "valt" een 30 tal centimeter in de filterzak en dan nog eens eenzelfde hoogte naar de vergister. Ik heb mijn beacon trouwens niet bij braumarkt gehaald, maar bij brouwstore in 2018 en heb nog nooit last gehad van oxidatie hierdoor.

Tijdens het koelen kan je de pomp opzetten om het sneller te laten koelen, ik begin met pompen rond de 80 °C. Na het koelen draai je de uitlaat dan om om het eruit te pompen.

Toptip: Niet vergeten de pomp eerst af te zetten als je brouwt en babbelt met vrienden. Ja hoor, dat is me al overkomen)

Schol
Jan

Koenders

Dank voor jullie nuttige reacties.

Vaak houden we de ketel ook schuin, zoals velen van jullie suggereren.
Ook dit resulteert in een verlies van ongeveer 3 tot 5 liter. Zodra er lucht in de koeler komt stopt deze met doorlopen. Krijg het er dan zonder pomp maar eens doorheen.

Ik denk eigenlijk dat een knietje aan de kraan een oplossing kan bieden voor het verlies. De trub blijft sowieso meestal mooi in het midden op een hoopje liggen, jammer genoeg dan wel omringd door een paar liter verloren bier  ::) Ik zal dat eens proberen.

Koenders

Ik dacht, laat ik eens een update geven over dit topic.

Uiteindelijk was het knietje een hele goede oplossing. Van 5L verlies naar 500 ml gegaan, dat is wel een vooruitgang.  :brouwen: Wel belangrijk om even een goeie slinger aan het wort te geven om de eiwitten zoveel mogelijk achter te laten. Dat ging verder allemaal prima, dus die bazookafilter heb je inderdaad niet echt nodig.

CeesM

Hoe koel je met de platenkoeler? Laat je het rechtstreeks naar het gistvat lopen of gaat het weer terug in je ketel?

Mijn bazookafilter heb ik na 1x brouwen er al uitgegooid, idem een heksenfilter na mijn 2e brouw.
Voor de hop en eventuele kruiden gebruik ik een hopfilter of hopzakjes. Doe het nooit los in de ketel.
Voorheen had ik een dompelkoeler waar ik tijdens het koelen mijn wort rondpompte met een grote zeef onder de uitloop. Na het koelen een whirpool gemaakt waardoor de trub in het midden kwam te liggen. Daarna overgepomt naar het gistvat/CCT.

Nu ik in het bezit ben van tegenstroomkoeler doe ik whirlpool gelijk na het koken, minuut of 10 laten staan, daarna via mijn tegenstroomkoeler overpompen naar mijn CCT, gewoon met het pompje van mijn brouwautomaat.
Zo trek ik de hele ketel leeg.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 11-03-2023  11:42 uHoe koel je met de platenkoeler? Laat je het rechtstreeks naar het gistvat lopen of gaat het weer terug in je ketel?
Ik pomp het eerst rond weer terug naar de kookketel zonder water in de koeler om de koeler eerst steriel te maken. Daarna rondpompen met koelwater om de hele zaak snel onder de kritische temperatuur van 70-80 graden te krijgen (oxidatie) en dan verder opvangen in het gistingsvat met uitstromende wort geregeld naar de gewenste temperatuur begin gisting.
Maar ik ben inmiddels teruggekomen van de platenkoeler en ga overstappen naar een tegenstroomkoeler.

Jacques

Citaat van: CeesM op 11-03-2023  11:42 uHoe koel je met de platenkoeler? Laat je het rechtstreeks naar het gistvat lopen of gaat het weer terug in je ketel?

Kan allebei. Zelf geef ik net als Hans de voorkeur om het eerste wort terug te voeren naar de ketel. Ik doe dat om zo alle wort snel te koelen onder de 80°C. Dat zorgt maakt dat je minder snel last krijgt van DMS (gekookte groente smaak) in je bier.

Koenders

Het gaat rechtstreeks via de koeler het gistvat in. De hop gaat altijd in een grote nylon zak (Brewbag) die ik met een papierklem aan de rand van de ketel hang.
Hop en verstopping van het bazookafilter is het probleem niet geweest in dit geval, maar het feit dat wanneer er lucht bij de platenkoeler inkomt, er geen doorstroom meer is en je dus 3 tot 5 liter achter moet laten in je ketel. Dat vind ik zonde, en daarbij is het knietje een goeie oplossing geweest. Zo blijft hij wort aanzuigen en is er doorstroom.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 12-03-2023  14:39 uDat zorgt maakt dat je minder snel last krijgt van DMS (gekookte groente smaak) in je bier.
Inderdaad vooral ook dat. Want de dms die je eruit kookt raak je kwijt maar het wordt weer aangemaakt zolang het wort boven de 80°C zit.

Vergelijkbare Topics (7)

23205

Reacties: 62
Gelezen: 37265

35125

Reacties: 5
Gelezen: 1532

26042

Reacties: 2
Gelezen: 1362

13929

Reacties: 30
Gelezen: 16125

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.