Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Rochefort 10 kloonpoging 2022

Gestart door Sjoerd, 07-09-2022 21:40 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd

Besten,

Nu een week later, mijn kloon met de W1762 nog net niet voldoende op druk, maar genoeg om een goed oordeel te kunnen geven. Even zonder bescheidenheid, ik heb best wel een aantal goede, zelfs een prijswinnende quadrupel gebrouwen, maar niet een zo lekker als deze. Vergeef me mijn enthousiasme, maar met dit recept kan je jouw quadrupel rustig naast het origineel zetten.

Zoals eerder verteld had ik als begin SG in werkelijkheid 1088. Mocht je hem ook vwb alcoholpercentage bij het origineel willen krijgen, dan zou ik in dezelfde verhouding de stort met 600 gram verhogen voor deze hoeveelheid wort om op 1096 te komen. Volgens mij heb je dan aardig de perfecte kloon.

Blijf mooi he, dat je zelf zulke biertjes kunt brouwen, succes!

Groet Sjoerd

Arthur B

Citaat van: Sjoerd op 12-11-2022  20:45 uSmaakte heel goed met te weinig druk, maar valt nu toch een beetje tegen. Dat het een lekkere quadrupel is, is mi dan ook meer het resultaat van de moutsamenstelling dan van de gist. Ik denk dat dit bier met de US05 of Nottingham zeker zo goed geweest zou zijn.

De kloon met de originele W1762 heb ik dus gedronken met te weinig koolzuurdruk. Zowel smaak als geur super.

Hoi Sjoerd, ik vroeg me af of een paar extra weken je mening over de korrel nog bijgesteld hebben...

Biertje1985

Mooi recept, ik had een fout gemaakt met de suiker dus ik kwam niet uit, hierbij rectificatie.

Sjoerd

Citaat van: Arthur B op 05-12-2022  20:17 uHoi Sjoerd, ik vroeg me af of een paar extra weken je mening over de korrel nog bijgesteld hebben...

Nee, helaas, heb er dit weekend nog eentje gedronken, is niet beter geworden, deze gist gebruik ik niet meer. Groet Sjoerd

hb-lot

Citaat van: Sjoerd op 13-12-2022  22:24 udeze gist gebruik ik niet meer.
Is deze gist dan zo slecht, of de andere gewoon beter (voor dit specifieke brouwsel of sowieso)?

Ik heb toevallig vandaag een Rochefort 8 kloon (uit verander water in bier) met deze gedronken en het is een behoorlijk lekker biertje vind ik zelf. Ik kan uiteraard niet beoordelen of hij met andere gist nog beter of meer gelijkend was geweest.

Sjoerd

Er zit een smaakje aan die me niet bevalt en hij mist complexiteit. Dat eerste kan natuurlijk aan mij liggen, had het liever anders gezien, maar mijn bier met de W1762 is zoveel beter geworden

Arthur B

Ik zal op mijn oneindige todo lijst het hergebruiken van deze korrel zetten. Wellicht maakt dat verschil.

hb-lot

Citaat van: Arthur B op 14-12-2022  08:48 uIk zal op mijn oneindige todo lijst het hergebruiken van deze korrel zetten. Wellicht maakt dat verschil.
Bedoel je met hergebruiken opkweken uit een fles / gistslurry?

Arthur B

Citaat van: hb-lot op 14-12-2022  09:48 uBedoel je met hergebruiken opkweken uit een fles / gistslurry?

Nee, de gist weer opvangen en meerdere keren gebruiken. Blijkbaar is dat ook wat de Trappisten doen, dus misschien komt het later wel meer in de richting van de 1762.

Jacques

Citaat van: Arthur B op 14-12-2022  13:53 uNee, de gist weer opvangen en meerdere keren gebruiken. Blijkbaar is dat ook wat de Trappisten doen, dus misschien komt het later wel meer in de richting van de 1762.

Dat kan, maar vereist wel heel hygiƫnisch werken.

Goldin

@Sjoerd ik ben van plan om dit recept ook te brouwen. Hier heb ik nog een aantal vragen over:

1. Hoe lang was je totale kooktijd?
2. Met hoeveel gram per liter suiker heb je gebotteld?
3. Zonder bottelgist is die alsnog goed op druk gekomen?
4. Welke kandijsuiker heb je gebruikt?

Alvast bedankt :beersmiley:

Sjoerd

Hoi Goldin,

- 75 min
- 9 g/liter
- nee, niet op druk gekomen, dus alle flessen open gemaakt, paar druppeltjes snel opgekweekte gist in appelsap in d'r flessen gedaan en nieuwe doppen erop. Daarmee op druk gekregen. Bottelgist toevoegen is dus wel verstandig.

Succes!

Vergelijkbare Topics (5)

1005

Gestart door Adrie

Reacties: 357
Gelezen: 175818

31230

Gestart door Sjoerd

Reacties: 67
Gelezen: 32038

1727

Reacties: 61
Gelezen: 50285

4751

Reacties: 206
Gelezen: 98879

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.