Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

VanDeStreek Playground IPA (met alcohol)

Gestart door LAM, 01-02-2022 15:20 u

Vorige topic - Volgende topic

LAM

Goedemiddag allemaal!
Voor deze zomer wil ik graag een fris bittere IPA brouwen. Mijn favoriete IPA is de alcoholvrije Playground van VanDeStreek. Ik vind deze vaak nog lekkerder dan vele bieren met alcohol. Tóch wil ik 'm proberen na te maken/in de buurt te komen van dit lekkere biertje, maar dan met alcohol. Om de simpele reden dat ik geen ervaring heb met alcohol arm bier en het me een leuke uitdaging lijkt om 'm op traditionele manier na te maken. Volgens de site van VanDeStreek worden de volgende hopsoorten gebruikt: Columbus, Mosaic, Citra en Cascade. Ik heb het idee dat de Cascade het meest overheersend is. De Columbus wordt denk ik als bitterhop gebruikt, dus heb ik besloten die te vervangen voor Northern Brewer. Deze is namelijk lekker goedkoop en hier heb ik simpelweg nog een redelijke lading van liggen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening. Dit is mijn eerste kloonrecept dat ik heb opgesteld "from scratch".
Ik heb trouwens een eenstapsmaisch van 90 minuten op 65 graden.
Omdat het forum nog niet helemaal naar behoren werkt doe ik het wel even met screenshots van BrouwHulp.

Takkie83

Ik volg!  :biersmile:

Leuk dat je een alcoholische versie van dit biertje wilt gaan brouwen. Ik vind hem ook erg lekker en ben het met je eens dat Cascade de boventoon voert en Columbus waarschijnlijk voor de bitter is toegevoegd.

Ter overweging; waarom niet een alcoholarme versie van zeg 3-4%? En waarom gebruik je pilsmout en geen pale? Tot slot vind ik je hopgiften naar het eind toe wat minimaal en ook de koudhop van 1g/l is denk ik wat te zuinig voor een goeie frisse smaak.

Verder ben ik heel benieuwd naar het resultaat, al is een IPA met Cascade natuurlijk altijd goed. Zal met 5,5% een beetje in de richting van Mooie Nel gaan denk ik

LAM

Thanks voor je reactie!
Citaat van: Takkie83 op 02-02-2022  16:54 uTer overweging; waarom niet een alcoholarme versie van zeg 3-4%?
Pfoe... geen idee, helemaal geen ervaring mee haha
Citaat van: Takkie83 op 02-02-2022  16:54 uEn waarom gebruik je pilsmout en geen pale?
Ik heb op verschillende draadjes gelezen dat deze twee aardig overeen komen. Ik heb hier nog zo'n 30 kilo van staan, dus daar moet ik eigenlijk zo langzamerhand van af haha.
Citaat van: Takkie83 op 02-02-2022  16:54 uTot slot vind ik je hopgiften naar het eind toe wat minimaal en ook de koudhop van 1g/l is denk ik wat te zuinig voor een goeie frisse smaak.
Ahh okay dan zal ik dat eens omgooien. Heb geen ervaring met koud/vlamuit hop dus het gaat weer een mooie leerdag worden denk ik binnenkort.

Thanks voor de tips! Ik houd je op de hoogte.

Vergelijkbare Topics (7)

21618

Reacties: 14
Gelezen: 7672

20231

Reacties: 52
Gelezen: 22633

30666

Gestart door Zedd

Reacties: 5
Gelezen: 4526

41688

Reacties: 4
Gelezen: 1915

28247

Reacties: 23
Gelezen: 11857

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.