Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gezocht: Hertog Jan Bastaard Gember & Citroen Recept

Gestart door PeterL, 31-12-2021 00:33 u

Vorige topic - Volgende topic

PeterL

Hallo allemaal,

Ik ben na voorzichtig geoefend te hebben met wat kant en klare setjes recent begonnen met het brouwen van mijn "eigen" bieren, en kwam in gesprek met een vriend toevallig op de Hertog Jan Bastaard. Dit is (of eigelijk was ) mijn absoluut favoriete radler maar HJ produceert deze niet meer.

Omdat de Bastaard niet meer verkrijgbaar is wordt het moeilijk om deze nog te vergelijken, en dus vroeg ik me af of iemand dit mogelijk al eerder geprobeerd heeft. Ik kwam online nog wel de productbeschrijving tegen:

CiteerProductinformatie

Ingrediënten
50% Hertog Jan pilsener (water, gerstemout, ma9;s, gerst, hop) en 50% gebrouwen vruchtenlimonade (water, uit appel geëxtraheerde vruchtensuiker, citroensap uit concentraat (4%), gember extract, koolzuur).
2.7%

Voedingswaarden
Voedingswaarden   per 100 ml   per 300 ml
Energie   153 kJ/37 kcal   459 kJ/110 kcal
Vet   0 g   0 g
waarvan verzadigd   0 g   0 g
Koolhydraten   5.2 g   15.7 g
waarvan suikers   2.7 g   8.2 g
Eiwitten   0.2 g   0.6 g
Zout   <0.1 g   <0.1 g

Productomschrijving
Het geheim van een goede Radler zit 'm in de balans tussen bitter en zoet. Precies daarom hebben we onze Hertog Jan Bastaard volledig gebrouwen. Behalve voor fris zure citroenen kozen we ook voor een bijzonder ingrediënt, namelijk prikkelende gember. De natuurlijk gebrouwen vruchtenlimonade hebben we zorgvuldig gecombineerd met ons Pilsener. Door dit mengen van bier en limonade krijg je een Bastaard.

De originele bastaard is dus pils met limonade mix, maar ik vroeg me af of er ook mensen geexperimenteerd hebben met het meekoken van deze smaken voor een rijkere smaak?
Ik kon al wel dit topic vinden over het gebruik van gember, maar het lijkt me geen geweldig idee om stukken citroen mee te koken. Graag hoor ik jullie mening!

Eriks

Dit gaat heel lastig worden. Als ik het goed heb zit er geen active gist meer in de pilsvan hertog Jan, daardoor vergist de bijgevoegde limonade niet. Als je dit zelf gaat doen, gaat dat wel gebeuren
Je kan zelf iets proberen te maken, maar het zal niet gelijk zijn, door een pils te maken. Gelijk na de kook uitgeperste citroen sap toevoegen en de suiker (suiker uit appel zal wel niet veel appel smaak meer aanzitten gok ik). En gember moet je zelf bepalen, nog nooit iets mee gedaan. En dat vergisten
Het wordt wel iets anders als de bastaard, omdat de suiker uit de citroen en appel vergist

Ik zou eerder verder gaan met recepten uit de bewezen recepten sectie op dit forum

Theo Mol

Citaat van: PeterL op 31-12-2021 &nbsp;00:33 uDe originele bastaard is dus pils met limonade mix, maar ik vroeg me af of er ook mensen geexperimenteerd hebben met het meekoken van deze smaken voor een rijkere smaak?
Die "gebrouwen limonade" vind ik een heel mooie kreet, maar het is vooral reklame denk ik. Omdat mijn geliefde is aangewezen op dranken met weinig of geen alcohol heb ik het wel eens gekocht maar geen enkele radler viel in de smaak.

Appelsap wil wel vergisten. Of het handig is om het mee te koken weet ik niet, maar misschien kun je het gebruiken als bottelsuiker? Misschien wordt je bier daar wat appeliger van. Het is wel wat rekenwerk omdat appelsap niet heel veel suiker bevat dus je gaat je bier verdunnen als je het gebruikt. In dit topic is het ter sprake gekomen: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43284.msg651507.html#msg651507. Je kunt ook diksap gebruiken, dat brengt ook wat rekenwerk met zich mee.

Vergelijkbare Topics (7)

32944

Reacties: 54
Gelezen: 11565

28015

Reacties: 0
Gelezen: 2609

23288

Reacties: 3
Gelezen: 4434

1481

Reacties: 7
Gelezen: 11391

44258

Reacties: 5
Gelezen: 1116

37990

Reacties: 7
Gelezen: 3957

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.