Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tripel wel of geen giststarter?

Gestart door WJW, 11-08-2021 19:54 u

Vorige topic - Volgende topic

WJW

Beste brouwers,
Over enige tijd wil ik een tripel gaan brouwen naar het recept voor de 'Nostalgia Tripel' uit het boek 'Verander water in bier'.
Ik wil 9-10L brouwen met een SG van 1.080. Daarvoor heb ik als gist gekozen voor Wyeast 3787 Trappist High Gravity activator (XL).
Nu is mijn vraag: Is 1 zo'n pak voldoende voor mijn hoeveelheid wort van 10L met SG 1.080? Of kan ik beter ofwel meer pakken gebruiken, ofwel een giststarter maken?

-Wilco

Derp

Citaat van: WJW op 11-08-2021  19:54 uBeste brouwers,
Over enige tijd wil ik een tripel gaan brouwen naar het recept voor de 'Nostalgia Tripel' uit het boek 'Verander water in bier'.
Ik wil 9-10L brouwen met een SG van 1.080. Daarvoor heb ik als gist gekozen voor Wyeast 3787 Trappist High Gravity activator (XL).
Nu is mijn vraag: Is 1 zo'n pak voldoende voor mijn hoeveelheid wort van 10L met SG 1.080? Of kan ik beter ofwel meer pakken gebruiken, ofwel een giststarter maken?

-Wilco
Er zitten 100 miljard cellen in. Volgens een calculator is een starter nodig: https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

Als je "pro brewer, 1.0," wilt pitchen kom je 93 miljard cellen tekort. Bijna een heel pakje.

WJW

Bedankt voor de tip!
Dat is een handige calculator. Ik ontdekte zojuist dat er ook eentje in Brewfather is ingebouwd. Die geeft vrijwel hetzelfde resultaat mbt het aantal benodigde cellen. Dat is iets waar ik nog niet zoveel kijk op had.
De Brewer's Friend calculator geeft nog een aantal andere interessante dingen aan, zo zie ik (voor mij als beginner dan): Er is dus veel verschil tussen het benodige aantal cellen afhankelijk van het SG, maar ook afhankelijk van het soort bier. Lager moet veel meer dan ale (vanwege de vergistingstemperatuur?).
Ook wordt er opgemerkt dat bij gebruik van vloeibare gist een giststarter sowieso aangeraden wordt omdat dat alleen al je bier naar 'the next level' brengt. Wat is de reden dat een giststarter (versus meer pakjes gebruiken) zoveel verschil maakt? En waar zit dat verschil hem dan in? Betere smaak? Minder bijsmaakjes?
Een extra pakje gist kopen is handiger (voor mij dan), maar duurder. Als een starter dan ook nog eens beter bier oplevert.

-Wilco

Jacques

Citaat van: WJW op 11-08-2021  22:18 uWat is de reden dat een giststarter (versus meer pakjes gebruiken) zoveel verschil maakt? En waar zit dat verschil hem dan in? Betere smaak? Minder bijsmaakjes?
Een extra pakje gist kopen is handiger (voor mij dan), maar duurder. Als een starter dan ook nog eens beter bier oplevert.

De hoeveelheid gistcellen die je ent hoort afgestemd te zijn op de zwaarte en het volume van het wort. Maar ook de bierstijl/gist die je ent maakt uit.

Veel te weinig gistcellen zorgt voor een langzame slepende vergisting. De vergisting kan zelfs stokken. Dit kan leiden tot bieren die een beetje saai smaken.
Net wat minder gistcellen enten dan wat als optimaal wordt beschouwd kan zorgen voor meer fruitige smaken in je bier.

Een overvloed aan gistcellen zorgt voor super snelle vergistingen maar ook voor bieren met een lege smaak en een slechte schuimhoudbaarheid.

Kortom: met de hoeveelheid gist die je ent beïnvloed je de smaak van je bier... (Maar dat geldt voor heel wat meer parameters van het brouwproces...  ;) )

Adbrouwt

Citaat van: WJW op 11-08-2021  19:54 uDaarvoor heb ik als gist gekozen voor Wyeast 3787 Trappist High Gravity activator (XL).

Ik zou zeker geen twee Wyeast pakken gebruiken. Met één pak kun je een prima starter maken. Kijk ook even goed wanneer het verpakt is. Oudere verpakkingen zijn minder actief en bevatten dus ook minder levende gisten.

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 12-08-2021  07:32 uIk zou zeker geen twee Wyeast pakken gebruiken. Met één pak kun je een prima starter maken. Kijk ook even goed wanneer het verpakt is. Oudere verpakkingen zijn minder actief en bevatten dus ook minder levende gisten.

Ik durf het wel aan met 1 Wyeast verpakking op 10 wort met een begin SG van 1080. Vergisten bij een graad of 20 à 21 ºC. Je krijgt hierdoor wat meer fruitige smaken wat goed bij een tripel past.

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 12-08-2021  15:53 uIk durf het wel aan met 1 Wyeast verpakking op 10 wort met een begin SG van 1080. Vergisten bij een graad of 20 à 21 ºC. Je krijgt hierdoor wat meer fruitige smaken wat goed bij een tripel past.
Dat zou ik ook durven maar soms worden erg oude verpakkingen verkocht. Iets om rekening mee te houden

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 12-08-2021  16:02 uDat zou ik ook durven maar soms worden erg oude verpakkingen verkocht. Iets om rekening mee te houden

Ik mag aannemen dat die tegen gereduceerd tarief verkocht worden...  :)

Maar ook met een verpakking van een half jaar tot een jaar durf ik het aan mits de verpakking op een goede manier (gekoeld) bewaard is geweest. Wel kan het wat langer duren voor de vergisting op gang komt. Als je gistvat het wort goed afdekt waardoor geen ongewenste micro-organismen er in kunnen vallen is dat geen probleem. Om het op gang komen van de vergisting te bevorderen kun je het afgekoelde wort beluchten door het flink te laten kletteren.

Willem Broekema

Ik heb vorig weekend een 20 liter Tripel geënt met 2 pakken van dezelfde gist  van 1 maand oud met een start SG van 1.078. Bewust gekozen om (maar) 2 pakken te enten, omdat ik even geen roerder en moutextract tot mijn beschikking heb. Wel wort belucht. Gaat nu als een trein.. Een beetje fruitige smaken in een "Westmalle" Tripel ben ik ook niet vies van.
Ik denk dat TS een prima bier gaat krijgen.

WJW

Dus wat jullie betreft hoef ik niet per se een starter te maken? De gist is steeds in de koelkast bewaard, kwam bij Unibrew ook uit de koeling. Op de verpakking staat aangegeven best used before 10 january 2022.
Wellicht wat weinig gistcellen, met kans op esters, maar dat kan bij deze tripel dus juist wel goed uitpakken.
De calculators leken vrij onverbiddelijk, maar het wordt me langzaam duidelijk dat brouwen niet altijd een even exacte wetenschap is. Dat maakt het ook zo leuk.

-Wilco

Willem Broekema

Je hebt nog verse gist, en zou nog veel levende cellen moeten bevatten. De gist is waarschijnlijk geproduceerd op 10 juli, en bevat nog voldoende levende cellen (mits koel bewaard). Op tijd smacken dat ding, en bij de goed beluchte wort gieten.Vergisting starten bij 20 a 21 ºC en als de vergisting minder heftig wordt, de temperatuur stapsgewijs opschroeven naar 23 a24 ºC.

sowieso zegt Wyeast: " Wyeast does not recommend using viability calculation tools to estimate pitching or starter volumes. These tools were not developed with Wyeast and do not accurately reflect the quality of our products"

WJW

Jacques

Citaat van: WJW op 12-08-2021  18:35 uDe calculators leken vrij onverbiddelijk, maar het wordt me langzaam duidelijk dat brouwen niet altijd een even exacte wetenschap is. Dat maakt het ook zo leuk.

Klopt helemaal. Bierbrouwen is werken met biologisch materiaal. Er is een grote variëteit. Dit neemt echter niet weg dat je door te spelen met verschillende parameters je het brouwproces goed kunt sturen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.