Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IJwit (brouwerij 't IJ) - Hoe brouw ik dit?

Gestart door Procion, 27-02-2021 23:54 u

Vorige topic - Volgende topic

Hopfenfox

Je houdt het wel spannend, lukt het of lukt het niet?  ;D

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 07-03-2021  23:38 uHoewel ik de gist al heb op reincultuur toch vandaag nog even een flesje gekocht om te zien of de gist nog steeds opkweekbaar is.

En, al leven in het flesje?
Ik ben wel benieuwd!

L.win

Vanmiddag ook een vers IJwit gekocht, ben ook benieuwd of de gist al iets doet? ???
Vanavond leegdrinken en ook een poging wagen om het op te kweken.

Rest nog 1 vraag over die citroen. Ik denk dat ze de hele citroen blenderen of zal het alleen de schil zijn? Iemand hier die daar meer van weet?

hansHalberstadt

Citaat van: L.win op 09-03-2021  17:51 uVanmiddag ook een vers IJwit gekocht, ben ook benieuwd of de gist al iets doet? ???
Vanavond leegdrinken en ook een poging wagen om het op te kweken.

Rest nog 1 vraag over die citroen. Ik denk dat ze de hele citroen blenderen of zal het alleen de schil zijn? Iemand hier die daar meer van weet?
Ik denk de hele citroen (wel in mootjes gesneden natuurlijk). Zo te proeven proef ik een beetje limoenchello smaakje en dat duidt op citroen+ schil.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 09-03-2021  17:35 uEn, al leven in het flesje?
Ik ben wel benieuwd!

Nee nog geen leven. Maar de vorige keer duurde dat ook wel een aantal dagen. Zodra er leven is meld ik het.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 09-03-2021  19:41 uIk denk de hele citroen (wel in mootjes gesneden natuurlijk). Zo te proeven proef ik een beetje limoenchello smaakje en dat duidt op citroen+ schil.

Limoncello maak je met alleen citroenschillen. Vorig jaar heb ik een aantal liters gemaakt. Het wordt nu weinig gedronken omdat er maar weinig dames op bezoek komen...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-03-2021  22:39 uLimoncello maak je met alleen citroenschillen. Vorig jaar heb ik een aantal liters gemaakt. Het wordt nu weinig gedronken omdat er maar weinig dames op bezoek komen...
Misschien mag het dan geen limonchello heten, maar ik maak dat spul geregeld met 3 in stukken gesneden citroenen op een liter samen met alcohol en ca 20% suiker tot een drankje van ca 25 vol%. En die smaak refereer ik dus naar: de smaak van schil+sap. Super lekker spul en ik ben geen dame.

Hopfenfox

In hun video zeggen ze letterlijk dat de citroenen de blender in gaan. Dat doet veronderstellen dat alles er in gaat. Alleen de vraag hoeveel, op mijn 10L brouwsels is het slechts een stukje citroen  :)

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 10-03-2021  08:22 uIn hun video zeggen ze letterlijk dat de citroenen de blender in gaan. Dat doet veronderstellen dat alles er in gaat. Alleen de vraag hoeveel, op mijn 10L brouwsels is het slechts een stukje citroen  :)
Hoezo het wit van de schillen niet meenemen vanwege bittere smaak? Dus misschien is dat verhaal van die bittere witte laag wel gewoon onzin.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-03-2021  19:44 uHoezo het wit van de schillen niet meenemen vanwege bittere smaak? Dus misschien is dat verhaal van die bittere witte laag wel gewoon onzin.

Die discussie hebben we al vaker gevoerd...

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=41891.0

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-03-2021  21:19 uDie discussie hebben we al vaker gevoerd...

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=41891.0
Maar niet echt een conclusie kunnen trekken.

tdp

Ik heb vanmiddag een grapefruit gegeten en het witte geproefd; kan niet zeggen dat het bitter(der) smaakt dan het vruchtvlees. Zal het morgen met een sinaasappel proberen. (Ik pel het er overigens nooit echt af, eet het gewoon op...)

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Hopfenfox op 10-03-2021  08:22 uAlleen de vraag hoeveel, op mijn 10L brouwsels is het slechts een stukje citroen  :)
Ik heb bij een aantal bieren 1 gr/L gedroogde citroenschil toegevoegd 5 minuten voor einde koken.
Citroen is waarneembaar, echter niet sterk.
Bij een bier heb citroenschillen toegevoegd bij de koudhop.
Smaakeffekt is lager dan toevoegen bij koken.
Ik hou het de volgende keer op mee laten koken.
Met 1 gr/L citroenschil en 1,6 gr/L gaat het bier een beetje naar kwast smaken.
Gedroogde zoete sinasappelschil koop ik per kg.
Ik had een pot met 100 gr gedroogde citroenschil, bijna leeg en bij de volgende wat grotere bestelling komt er 1 kg gedroogde citroenschil mee.

Oja, de schillen van citrusvruchten in de supermarkt zijn behandeld met wax, bevatten bestrijdingsmiddelen en zijn niet geschikt voor consumptie.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-03-2021  21:49 uMaar niet echt een conclusie kunnen trekken.

Er zijn heel veel bronnen die zeggen dat het wit van sinaasappelschillen voor bitterheid zorgt...

Zie de reactie van koffie in het andere topic.
Citaat van: koffie op 02-09-2020  12:21 uHet is niet iets wat hier op een forumpje rondzingt, het is een wereldwijd bekend feit.

In ieder geval heeft de schil van een sinaasappel een veel bittere smaak dan het vruchtvlees. Ik zal een test doen binnenkort met biologische sinaasappels. Door corona kom ik minder vaak bij de winkel waar die te koop zijn, hierdoor kan het even duren voor ik de test uitvoer.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-03-2021  22:46 uIn ieder geval heeft de schil van een sinaasappel een veel bittere smaak dan het vruchtvlees.
De simpelste test is om wat wit van de schil te laten trekken in een potje met heet water.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-03-2021  22:58 uDe simpelste test is om wat wit van de schil te laten trekken in een potje met heet water.

Ik wil in plaats van heet water goedkope wodka gebruiken. In alcohol lossen andere stoffen op dan in water. Verder verdampen dan ook geen vluchtige stoffen.

hansHalberstadt

Vandaag de reincultuur die ik heb van de ijwit gist en die ik nogmaals had reingestreken overgeënt in een buisje steriele wort als start om een slurry te maken voor de mensen die deze gist willen hebben.
Misschien wel leuk dat je dan ook kunt zien welke cel ik heb gebruikt om een kolonie uit te maken.

Het potje met schuine agar met de reinkweek.

De losse kolonies waaruit je kunt kiezen.

ik heb die gekozen met het pijltje om aan te enten in 3 ml steriele wort.
En die is daarna dus uit beeld verdwenen.

Ook de kolonie links erboven geraakt, dus niet helemaal meer van 1 moedergistcel dus.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 07-03-2021  23:38 uHoewel ik de gist al heb op reincultuur toch vandaag nog even een flesje gekocht om te zien of de gist nog steeds opkweekbaar is.

Ook vandaag nog geen teken van leven. Ik zet hem zo even in de kweekkast bij 25 graden.

L.win

Citaat van: hansHalberstadt op 11-03-2021  23:13 uOok vandaag nog geen teken van leven. Ik zet hem zo even in de kweekkast bij 25 graden.

Ook hier na 3 dagen (nog) geen leven bij het IJwit.

Hopfenfox

Dan lijkt het er dus sterk op dat dit bier gepasteuriseerd wordt! Jammer, maar gelukkig kan het met een Natte of Paasij ook.

LAM

Citaat van: L.win op 09-03-2021  17:51 uIk denk dat ze de hele citroen blenderen of zal het alleen de schil zijn? Iemand hier die daar meer van weet?
Misschien een beetje een vreemde opmerking, maar ik weet dat ze in de Indonesische keuken nog wel eens citroenblad gebruikt. Hier komt een frisse en kruidige citroen smaak van af, maar maakt het geheel niet te bitter of te zuur. Zou misschien ook een optie zijn om mee te experimenteren.

Arelse Krijs

Ook hier afgelopen zondag een flesje IJwit wat appelsap gegeven, net als een karmeliet. De karmeliet is actief, de IJwit niet.

Gerb

Citaat van: LAM op 12-03-2021  12:20 uMisschien een beetje een vreemde opmerking, maar ik weet dat ze in de Indonesische keuken nog wel eens citroenblad gebruikt. Hier komt een frisse en kruidige citroen smaak van af, maar maakt het geheel niet te bitter of te zuur. Zou misschien ook een optie zijn om mee te experimenteren.

Geen vreemde opmerking! Ik heb tweemaal een bier gebrouwen met citroenblad/djeroek peroet en hoe fris dit blad vers of gedroogd ook ruikt, in bier geeft het naar mijn mening een afwasmiddelsmaak. Dat was in ieder geval mijn ervaring.

Pieter1954

En hoe zit dat met citroengras? Heeft iemand daar ervaring mee?

LAM

Citaat van: Pieter1954 op 12-03-2021  16:31 uEn hoe zit dat met citroengras? Heeft iemand daar ervaring mee?
Interessant! Ik heb wel eens een witbiertje met citroengras op, echt een aanrader. Zou me niks verbazen als dat in het eiwit zou zitten.

Vergelijkbare Topics (7)

41710

Reacties: 35
Gelezen: 8103

43745

Reacties: 4
Gelezen: 1359

31939

Gestart door Tuur

Reacties: 22
Gelezen: 10837

44613

Gestart door Kokkebil

Reacties: 12
Gelezen: 1406

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.