Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IJwit (brouwerij 't IJ) - Hoe brouw ik dit?

Gestart door Procion, 27-02-2021 23:54 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Citaat van: Jos19669 op 12-12-2021  11:09 uIk zal het een keer op alcohol zetten, ben benieuwd  hoe het dan is. Heb je die test ook een keer met sinaasappelschil gedaan?

Jos

Volgens mij wel, maar resultaat weet ik niet zeker meer, maar ik dacht dat ook sinaasappel wit niet bitter is. maar kun je heel snel uitproberen natuurlijk.

Hopfenfox

Wilde komend weekend een De Koninck kloon brouwen, en had nog een tweetal flesjes PaasIJ staan. Waar ik afgelopen maart uit een verse zonder problemen de gist kon opkweken, is het me bij deze, van zo'n 10 maanden oud, niet meer gelukt. Ik waag nog een poging met de laatste twee flesjes, maar denk dat het bier te oud en de gist te dood is.

hansHalberstadt

ik ben op dit moment een ijwit kloon aan het vergisten met PaasIJ gist. Maar omdat die gist er hevig overheen ging had ik op een gegeven moment wel een halve liter gist uit de blowoff. Dus ik dacht laat ik daar maar eens een proefje mee gaan doen.
1 liter appelsap erbij en daarna 1500 g suiker en aanvullen tot een liter of 10 en dan volgen met de weegschaal methode en in stapjes nog wat suiker toevoegen tijdens de gisting om de gist tegen het maximale alcoholpercentage aan te duwen.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg665892.html#msg665892
Die alcohol ga ik destilleren tot 70 vol% en gebruiken om te ontsmetten.
Op dit moment staat de gist op 10.2 vol% alcohol en gist nog steeds door.
Dus de alcoholtolerantie van de IJwit gist is minstens 10.2%

Hopfenfox

Haha goed spul dus. Ik heb vergelijkbare ervaring qua hevige vergisting en noodzaak tot een blow-off bij deze gist. Vraagje: als je de gist van de blow-off gebruikt, hoe had je deze dan opgevangen? Bij mij gaat de blow-off in een erlenmeyer met starsan. Lijkt me geen gezonde omgeving voor gist, en dus spoel ik wat ik daar aan gist opvang meestal weg. Hoewel het best veel is!

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 11-02-2022  09:10 uhoe had je deze dan opgevangen?

Helemaal niet steriel gewerkt dus met de blowoff omdat ik van tevoren niet het idee had dat ik het wilde gaan gebruiken.
Maar toch geen bijsmaakjes. dat was ook deel van het experiment om te zien wat er gebeurt als je niet steriel werkt.

hansHalberstadt

inmiddels heeft de PaasIJ gist laten zien een alcoholpercentage van 12.3 vol% alcohol bereikt te hebben met gistend appelsap plus suiker.

Markie Mark

Is er ondertussen iemand die een goede hoeveelheid voor de gekneusde korianderzaad, citroenschil en eventueel citroensap denkt te hebben gevonden voor een IJwitkloon? Aankomend weekend staat bij mij weer een witbier à la IJwit op de planning maar de hoeveelheid gekneusde korianderzaad en citroenschil heb ik nog niet besloten. Ik dacht nu aan 0,5 g/l korianderzaad en 1,0 g/l aan rasp van een biologische citroenschil.

Jeltuh

Markie Mark, wat heb je uiteindelijk gedaan? Ik ben erg benieuwd, ik heb nu een recept klaar staan met:

0,3 g/L koriander 10min
0,8 g/L schil 10min

1,2 g/L Perle hop 60min

Markie Mark

Citaat van: Jeltuh op 21-03-2022  11:59 uMarkie Mark, wat heb je uiteindelijk gedaan? Ik ben erg benieuwd, ik heb nu een recept klaar staan met:

0,3 g/L koriander 10min
0,8 g/L schil 10min

1,2 g/L Perle hop 60min

Hoi Jeltuh,

Ik heb uiteindelijk mijn eigen idee uitgevoerd en heb inderdaad 0,5 g/l gekneusde korianderzaad toegevoegd en 1,0 g/l citroenschil (alleen de dunne gele laag van de schil).

Dit keer had ik geen IJgist op voorraad en de Wyeast 3463 (verboden vrucht) gebruikt. Met 1 Perle hopgift op 60 minuten tot een bitterheid van 18 IBU (Tinseth).

We zitten nu op 1 week vergisten op 20°C en die heb ik zojuist opgehoogd naar 22°C.

Markie Mark

Om het probleem van de ontbrekende IJgist in mijn gistvoorraad meteen ook op te lossen heb ik afgelopen vrijdag 2 flesjes PaasIJ 2022 gekocht en daarin bleek de gist weer extreem goed opkweekbaar. Na 1 nachtje stonden de ballonnen er alweer opgeblazen bij en was er bijzonder veel activiteit te zien in de appelsap. Daarna opgeschaald in een starter. Ik heb weer een mooie verse batch IJgist tot mijn beschikking.20220319_081204.jpg

alstro

Markie Mark

Citaat van: alstro op 21-03-2022  21:11 uVries je het in Mark?

Deze starter gebruik ik dit weekend voor het brouwen van een bier. Daarnaast bewaar ik een deel van deze starter als slurrie in de koelkast. Daar gebruik ik dan de komende keer dat ik de gist nodig heb een klein beetje van en kweek dat weer op met een nieuwe starter. Ik heb zo een aantal gisten op voorraad  maar vries ze niet in.

hansHalberstadt

Seze week een flesje blondie gekocht en de gist opgekweekt met klein pakje appelsap. Eerst flapjes van het pakje omhoog vouwen, pakje afsprayen met 70% alcohol inclusief schaal. Dan 2 flapjes openknippen to een mm doorlaat. dan flesje openen, hals afprayen met 70% alcohol, bijna helemaal leegschenken en dan voorzichtig 5 ml appelsap in het flesje. Dat stond na 1 dag te gisten. Daarna heel pakje appelsap toevoegen. Dat gistte een halve dag later ook goed. Volgende stap is reinkweken. 
blondie.gif

alstro

Citaat van: Markie Mark op 24-03-2022  19:32 uDeze starter gebruik ik dit weekend voor het brouwen van een bier. Daarnaast bewaar ik een deel van deze starter als slurrie in de koelkast. Daar gebruik ik dan de komende keer dat ik de gist nodig heb een klein beetje van en kweek dat weer op met een nieuwe starter. Ik heb zo een aantal gisten op voorraad  maar vries ze niet in.

Hoelang kan je die in koelkast bewaren dan?

hansHalberstadt

Wat ik vaak doe is wat slurry van een vorig brouwsel opnieuw opstarten met een pakje appelsap. Het zuur van de appelsap remt groei van andere organismen en als je het dan gelijk in de koelkast zet met het dopje losvast zodra het gist dan kan die gist daar door de lage temperatuur en reservevoedsel heel lang op leven. Zeker wel een half jaar en vaak ook nog wel een jaar. Bovenstaand flesje Blondie met opgestarte gist heb ik vandaag in de koelkast gezet na het afnemen van een entnaald met gist waarmee ik een reinstrijk heb gemaakt.   

Jeltuh

Ik heb een brouwsel gedaan. 2e keer in mijn nieuwe ketel. Na maisch+kook kwam ik te laag uit met SG, bleek dat ik mijn oude installatieprofiel nog had geselecteerd in de brouwsoftware... (En dat terwijl het profiel van mijn nieuwe installatie spot-on was tijdens de vorige brouw  :-\ ) Iets langer gekookt (hop later toegevoegd) en beetje suiker toegevoegd om op 1.055 uit te komen.

Ik heb gisteren gebotteld. Erg tevreden over kleur en smaak. Eind SG 1011.
IJ gist is een behoorlijke schuimmaker, mooie hoge kraag in de vergistingsemmer.
Flessen staan nu weer in klimaatkast bij 21°C. Nu geduld en over 3-4 weken eens een open trekken. Doel CO2 is 5 g/L.

Jeltuh

Oordeel: kleur iets meer oranje dan IJwit. Koolzuur iets 'dunner/platter'. Citroen toevoeging kan iets hoger de volgende keer.

Aanpassing voor een volgende keer: CO2 naar 5,5 g/L. Citroenschil naar 0,4 g/L.

In de foto is links het origineel en rechts de kloon.
IMG20220607201228.jpg

L.win

Citaat van: Jeltuh op 14-06-2022  14:08 uOordeel: kleur iets meer oranje dan IJwit. Koolzuur iets 'dunner/platter'. Citroen toevoeging kan iets hoger de volgende keer.

Aanpassing voor een volgende keer: CO2 naar 5,5 g/L. Citroenschil naar 0,4 g/L.

In de foto is links het origineel en rechts de kloon.
IMG20220607201228.jpg

20220613_204613.jpg

Begin sg 1.061, eind sg 1.016. Was wat zoeter dan het origineel.
Ook mijn kleur is iets donkerder en meer troebel(1 week op fles).
Koolzuur 5,8 g/ltr is goed.
0,6 g/ltr koriander volgende keer naar 0,5 g/ltr.
0,5 g/ltr citroenschil volgende keer naar 0,7 g/ltr
Sap van een halve citroen, volgende keer van hele citroen, dit voor 20 liter bier.

Als ik volgende keer een iets kleinere moutstort doe, zal ik dan eerder de lichte kleur benaderen en zal de zoetheid ook iets af kunnen nemen?
SVG ligt elke keer rond de 77%.

LAM

Zo! Inmiddels een aantal maanden verder. Heeft iemand inmiddels een uiteindelijk perfect recept gevonden? Het lijkt me leuk om dit IJwitje voor het voorjaar te brouwen. Ik kan binnenkort ook eens aan het knutselen gaan en de notities uit deze thread verwerken in een recept, mocht dit nog niet gebeurd zijn. Er staat in mijn koelkast nog een flesje PaasIJ van vorig jaar. Misschien krijg ik daar nog leven in. Mocht ik dit deze week op kunnen kweken en over een maand of 2 willen brouwen, hoe kan ik het dan het beste bewaren? Opkweken, een starter maken en de uitvergiste bodem van de starter luchtdicht in de koelkast bewaren om 'm over een maand of 2 weer wakker te maken? Ik kan natuurlijk tegen die tijd ook een nieuw flesje kopen maar heb deze toch nog staan  :weetniet:

Hopfenfox

Succes met opkweken, bij mij lukte het met 10 maanden oude Paasij niet meer. Met verse wel en gelukkig nog voldoende in de vriezer liggen. In de koelkast kun je slurry echt wel enkele weken bewaren, met glycerol in de vriezer oneindig zou ik zeggen.

LAM

Citaat van: Hopfenfox op 08-02-2023  13:45 uSucces met opkweken, bij mij lukte het met 10 maanden oude Paasij niet meer. Met verse wel wen gelukkig nog voldoende in de vriezer liggen. In de koelkast kun je slurry echt wel enkele weken bewaren, met glycerol in de vriezer oneindig zou ik zeggen.
Thanks! Ik heb het wel eens met glycerol geprobeerd maar dat was geen succes. Welke verhouding gebruik je?

Hopfenfox

Heb ergens hier op het forum wel eens gelezen wat de verhouding moet zijn, maar ik doe het op gevoel. Buisje halfvol slurry, een kwart glycerol en een kwart gekookt en afgekoeld water. Goed schudden en in de vriezer er mee. Werkt prima.

Schanulleke

Het laagste vriespunt zit bij ongeveer 2/3 glycerine en 1/3 water.

hansHalberstadt

Citaat van: LAM op 08-02-2023  13:35 uMocht ik dit deze week op kunnen kweken en over een maand of 2 willen brouwen, hoe kan ik het dan het beste bewaren? Opkweken, een starter maken :weetniet:
Wat je het beste kunt doen is wat je in de koelkast hebt staan even afsprayen met alcohol zodat de schenk opening steriel is. Daarna de heldere vloeistof helemaal afgieten totdat je alleen gistdepot hebt. Dan een beetje uit een pakje appelsap toevoegen bv 50ml (zo steriel mogelijk werken dus alcohol sprayen over het pakje en dan de randjes openknippen met een gedesinfecteerde schaar)  en rustig wachten tot er leven in komt af en toe een beetje zwenken voor de zuurstof. Kan een paar dagen duren. Als dat gist kun je er nog wat appelsap bijdoen en dan weer in de koelkast totdat je een echte starter gaat maken.
Tip; als je gist wilt bewaren in de koelkast dan simpel een steriel potje met wat slurry van je brouwsel en daarbij wat appelsap en zodra dat tekenen van gisting geeft gelijk in de koelkast. Dan gaat het op een heel laag pitje verder en duurt het weken voordat de voeding op is, maar blijft de gist ondertussen wel mooi leven.

LAM

Citaat van: hansHalberstadt op 08-02-2023  16:06 uwat je het beste kunt doen ... echte starter gaat maken.
Jaa precies inderdaad. En dan ga ik weer een invriespoging doen.

Vergelijkbare Topics (7)

43745

Reacties: 4
Gelezen: 1358

41710

Reacties: 35
Gelezen: 8096

44613

Gestart door Kokkebil

Reacties: 12
Gelezen: 1402

31939

Gestart door Tuur

Reacties: 22
Gelezen: 10827

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.